Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vandring
InläggPostat: sön jun 09, 2013 11:19 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Ja, en sådan rapport med bilder vill vi gärna se och läsa. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vandring
InläggPostat: sön apr 12, 2015 5:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Nu har vandringssäsongen 2015 inletts! Nammi och jag gick en sträcka på den nyöppnade leden mellan Lödöse och Vänersborg. Närmare bestämt gick vi mellan Lödöse och Lilla Edet, ca 16 km. Det var en fantastisk vårdag här i väst i går, ca 15 grader och soligt, och det känns verkligen bra att för en gångs skull till fullo utnyttja det fina vädret! :D

Leden var mestadels jättefin! Lite sparsamt utmärkt dock, man fick gissa och leta på några ställen. Och någon kilometer eller två (förbi Göta) gick man alldeles intill E45:an, vilket var mindre trevligt. Men till största delen gick leden i ett omväxlande landskap av skog, jordbruksmark och småbebyggelse. Jag gillar verkligen terrängen i Göta älvdalen, med sina rullande skogklädda kullar!

Leden mellan Lödöse och Vänersborg är den senast öppnade delen av en lite längre led som går från Göteborg till Lödöse och sedan vidare dels upp längs Göta älv till Vänersborg, dels inåt landet till Skara. Det är ännu en av alla dessa pilgrimsleder som Svenska kyrkan har dragit upp på senare år. Verkligen ett jättefint initiativ av dem! Det är bara att hoppas att fler upptäcker lederna, och upptäcker vilket underskattat nöje det är att helt enkelt strosa längs en led i sitt närområde några timmar. Jag har en känsla av att vandring i Sverige mest handlar om långa strapatser i fjällen; antingen gör man såna seriösa vandringar, eller så vandrar man inte alls. Det lokala småskaliga vandrandet lever en väldigt undanskymd tillvaro här (till skillnad från t ex i England), trots att det är ett jättefint sätt att stifta närmare bekantskap med sin egen hembygd och samtidigt få sig en rejäl dos vardagsmotion. Rekommenderas varmt! :D

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010