Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vila i frid, Ursula K. Le Guin
InläggPostat: ons jan 24, 2018 1:36 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
En av fantasyns (och science fiction-genrens) riktigt stora, Ursula K. Le Guin, gick nu i måndags (22 januari) ur tiden, 88 år gammal.

Själv kommer jag främst att minnas henne för de tre första böckerna i Earthsea-serien (svenska titlar: Trollkarlen från Övärlden, Gravkamrarna i Atuan och Den yttersta stranden). Det slumpade sig så att det var den första fantasy jag någonsin läste, till och med före Tolkien, och jag blev helt betagen. Jag lånade dem på bibblan och läste om dem gång på gång på gång. Och dessa böcker tål verkligen omläsning! De är något av mitt ideal, så som jag själv skulle vilja skriva om jag skulle få ur mig en bok en gång. De är nämligen lättillgängliga, man kan läsa dem som rena äventyrshistorier och få ut mycket av dem redan som ung. (Jag tror jag var i åtta-nioårsåldern när jag först läste dem.) Men man hittar fler detaljer och större djup ju äldre och (förhoppningsvis) klokare man blir, tills man så småningom börjar inse vilka filosofiska mästerverk dessa böcker är. Detta är i min mening ett oändligt mycket bättre sätt att skriva "fin" litteratur än att vara medvetet svår för att framhäva hur intelligent och beläst man är. (Dock löper man ju risken att bli avfärdad av mindre begåvade recensenter som inte lyckas genomskåda den synbara enkelheten.)

Tack för allt, Ursula! Du öppnade upp fantasylitteraturen för mig och visade mig hur bra den kan vara. Det är en ovärderlig gåva.
(Hmm, tror jag måste läsa om Övärlden igen, på svenska den här gången. Det var alldeles för länge sen!)

En fyllig nekrolog (på engelska förstås) finns i New York Times:
https://mobile.nytimes.com/2018/01/23/o ... at-88.html

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vila i frid, Ursula K. Le Guin
InläggPostat: ons jan 24, 2018 7:07 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Min första kontakt med Le Guins författarskap var Mörkrets vänstra hand (The Left Hand of Darkness) i en svensk översättning från 1975. Jag kan ha varit i 13-årsåldern och tyckte den var rätt svår till en början, men ju fler gånger jag läste om den, desto mer förälskad blev jag i det innerliga språket och den gripande handlingen. Än i denna dag tycker jag att det är den mest välskrivna roman jag läst.

Den ursprungliga övärldstrilogin är även den en favorit; precis som Mörkrets vänstra hand är den väldigt taoistisk med ständiga påminnelser om det ömsesidiga beroendet mellan ljus och mörker, liv och död. Jag är också väldigt förtjust i Malafrena, en roman från 1979 om ett fiktivt land i Centraleuropa på 1800-talet. Den är rätt ojämn men har partier som är svindlande vackra och tragiska.

Från och med 80-talet tappade jag gradvis intresset för Le Guin, allteftersom utopism och feminism tog över hennes författarskap. Uppföljarna till övärldstrilogin är förvisso inte dåliga, men de är alldeles för politiskt korrekta och fyllda med stereotypa mansskildringar för att jag ska kunna uppskatta dem fullt ut. Med det sagt tycker jag ändå att de är läsvärda som en avslutning i en helt annan stil än originaltrilogin. Le Guin är ändå alltid Le Guin och de litterära kvaliteterna finns där, även om ideologin tar över titt som tätt.

Liksom Kamelen vill jag tacka Ursula för alla fantastiska läsupplevelser, fast i mitt fall var det i första hand science fiction-genren hon introducerade mig för. Övärldens sagovärld erövrade jag först som vuxen. Jag är för närvarande inne i en omläsning av de böckerna; ska precis börja med Gravkamrarna i Atuan. Efter det här får jag väl ta och plöja igenom hela Le Guin-hyllan.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vila i frid, Ursula K. Le Guin
InläggPostat: tis aug 20, 2019 1:17 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Dokumentär på SVT: https://www.svtplay.se/video/23227670/s ... start=auto


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010