Nerloth skrev:
Vilken fantasy är mest lik Tolkien?
Obs: Då menar jag inte att själva innehållet är likt, exempelvis att det finns alver, dvärgar och drakar, utan lik på det sättet att det är en genomtänkt och detaljerad värld. Alltså, fantasy som inte bara är själva "sagorna", utan har kringliggande fakta om allt möjligt också, precis som Arda. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Hjälp mig, vad ska jag leta efter?

Mvh Nerloth
Menar du böcker som det finns så mycket bakgrundsdetaljer till att man kunnat ge ut faktaböcker till dem? I så fall kan jag bara komma på herrar Brooks, Jordan och Eddings. Men dem kan jag
sannerligen inte rekommendera.
Vi har förstås Terry Pratchett också, men det är en helt annan typ av fantasy. Finns åtskilliga kartor och ett uppslagsverk utgivet.
Steven Brusts Vlad Taltos-böcker innehåller mängder med bakgrundsfakta, men det finns inget samlat om dem (utom på nätet), så man måste leta efter detaljerna i texten.
Robin Hobbs böcker är en genomtänkt och detaljerad värld -- återigen måste man dock läsa mellan raderna för att hitta all information, och en del info är fortfarande dold för läsaren.
Erik Granströms
Svavelvinter är också bra -- där finns dessutom gamla rollspelssupplement som boken är löst baserad på, så där kan man få en del bakgrundsfakta vid sidan av. Men boken och supplementen stämmer inte överens med varandra, eftersom boken är en mer utvecklad idé.