Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 30, 2026 6:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Vad föredrar du.
Är man föredrar Kerr 41%  41%  [ 11 ]
Är kvinna föredrar Kerr 19%  19%  [ 5 ]
är kvinna föredrar Eddings 4%  4%  [ 1 ]
är man föredrar Eddings 37%  37%  [ 10 ]
Antal röster : 27
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 12:03 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Älva skrev:
Du har en väldigt intressant vinkling där. Det kan också vara samma hormoner som gör att de flesta killar verka gilla många krigsscener.

jag tror förviso att de inte har något med hormoner att göra utan socialt konstruerade könsroller (speciellt eftersom jag hatar krigsscener (samt krig, samt vapen osv....)) men det var ju den frågan som kanske är lite off-topic....

Men det är nog sant, killar blir lärda från tidig ålder att gilla krigsscener och om inte så blir det inte snälla ord... (minst)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 1:00 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Vad jag inte gillar med Eddings är hans stereotypa kvinnor och män. Jag menar: Alla män gillar att dricka och alla kvinnor föraktar fylla... :roll: Sen så går ju det ju alltid så himla bra för dem. Belgarath kan alltid använda nån besvärjelse, Silke kan alltid sno något de behöver och Barak kan slå sig fram överallt. Det blir liksom lite för tråkigt och barnsligt för min smak.

Kerr däremot har genomarbetade figurer och trots att det kommer nya karaktärer så känns de alltid som "egna" personligheter, till och med då det är samma själ i en ny inkarnation. Historien blir inte heller precis som man vill hela tiden utan fungerar lite som livet i allmänhet. Som Livet i Finnskogen.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 1:24 pm 

Älva skrev:
Vad jag inte gillar med Eddings är hans stereotypa kvinnor och män. Jag menar: Alla män gillar att dricka och alla kvinnor föraktar fylla... :roll: Sen så går ju det ju alltid så himla bra för dem. Belgarath kan alltid använda nån besvärjelse, Silke kan alltid sno något de behöver och Barak kan slå sig fram överallt. Det blir liksom lite för tråkigt och barnsligt för min smak.

Det där är faktiskt en väldigt bra poäng... sterotyp och väldigt lite motgångar. Men det finns väll några tillfällen när någon inte lyckas har jag för mig (förviso förekommer det yttre orsaker till att saker inte fungerar i de fallen)

Älva skrev:
Kerr däremot har genomarbetade figurer och trots att det kommer nya karaktärer så känns de alltid som "egna" personligheter, till och med då det är samma själ i en ny inkarnation. Historien blir inte heller precis som man vill hela tiden utan fungerar lite som livet i allmänhet. Som Livet i Finnskogen.

Ja, just det är väldigt trevligt med Deverry, att man kan känna grunden i karaktärerna men att de ändå inte är exakt samma, att de alltid utvecklar sig...

(förövrigt vägrar mitt jobb att ta in lång fantasyserier.... förutom Eddings av någon bisar anledning. Hearn köpte de inte in, för den skulle bli för lång (det gjorde däremot NÄL... eh, det har en förklaring det där med NÄL och här....) och så vidare, och jag finner det inte så konstigt att de inte tycker det finns någon bra fantasy, när man utgår från Eddings (nåja och Tolkien, i Ohlmarkstolkning).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 1:31 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hm.. Tanith Lee har ju skrivit en del bra noveller men det är ju visserligen på engelska.

Synd att det finns så mycket fördomar mot fantasy i samhället. Men det kan man ju förstå om det är Eddings som de helst köper in. :roll:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 1:54 pm 

Älva skrev:
Hm.. Tanith Lee har ju skrivit en del bra noveller men det är ju visserligen på engelska.

Synd att det finns så mycket fördomar mot fantasy i samhället. Men det kan man ju förstå om det är Eddings som de helst köper in. :roll:

en titel: "Jungfrun som älskade Silver : [roman] / Tanith Lee "....

annars har de Diana Galdabon, och det är vad de kallar Fantasy... och faktiskt LeGuin.... och på NÄL har de som sagt de mesta. (en dag kanske jag förklara vad NÄL är för de som inte vet... fast då för de be snällt först)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 5:51 pm 
Master of Doom

Jag tycker visserligen om krigsscener men jag ser det på ett annat sätt. Jag tycker inte att själva våldet är det intressanta utan mer känslan. Ära och fosterlandskärlek, rädsla och hat.

Jag anser inte att Eddings är någon mästare på att skapa det här men någonting måste han ha som tilltalar folk eftersom hans böcker säljer otroligt mycket och jag älskade dem (och tycker fortfarande mycket om dem). Dialogen är ofta mycket verklig tycker jag och roligare än i annan fantasy. Dessutom känner jag det iaf som att dessa "klichépersoner" känns verkliga.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 01, 2005 3:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hur lik är egentligen stilen i Belgarion- och Spjuthökböckerna? Om Belgarion är i samma stuk som spjuthökböckerna är de knappast värda att satsa på. Varför?

vissa delar är gämda. Läs dem bara om du har läst hela serien skrev:
Jag tyckte att Elenienböckerna var den värsta smörjan som jag har läst på länge. Var som helst såg jag tecken på att läsaren inte är ämnad att tänka. Karaktärerna var lika levande som stenar och lika mänskliga som kossor. Se bara på den 10-åriga pojken Talen. Jag har aldrig sett en sådan falsk 10-åring någon gång. Han skulle vara mer trovärdig om han var 15 år i den boken.

Striderna var hemskt förutsägbara. Spjuthök med company kunde besegra 100 fiender utan att blinka. Man fattar inte hur de kan fly från 10 vanliga soldater när de senare i serien dödar 20 soldater utan några problem. Det är verkligen att man sympatiserar med skurkarna och hoppas att de någon gång, hur otroligt det än låter, lyckas döda en av Spjukhöks kämpar vilket de gjorde, till slut.

Varför tvingades Kurik dö? Ville Eddings göra Kuriks roll till en yngre figur, som är praktiskt taget en yngre kopia av Kurik?

Eddings lyckas verkligen skapa idioter till fiender. De flesta fiender saknar helt mänskligt förnuft. Kunde han inte låta fienderna få lite inteligens? Det känns som att Spjuthök vinner enbart av att hans motståndare är så korkade. Se bara vakterna utanför Othas palats.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 02, 2005 11:21 am 

Aderyn skrev:
Hur lik är egentligen stilen i Belgarion- och Spjuthökböckerna? Om Belgarion är i samma stuk som spjuthökböckerna är de knappast värda att satsa på. Varför?

De är klart bättre, det kan man erkänna. Hur mer Eddings har skrivit hur sämre har det blivit. Men Eddings skriver omständigt, det vill jag säga och desutom väldigt repitivt i Belgarionserien. Men det finns en anledning skulle någon kunna säga, men jag känner det som om han bara velat känna mer pengar på folk och haft svårt att motivera sig själva.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]