Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis sep 29, 2026 12:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 12:15 pm 
Hobbit

Jag fastnade efter de första böckerna. Bara ord, ord, ord men ingen handling. Plus att mänden av kommentarer kring flätor, klänningar, fnysningar osv är nog för att man ska storkna.

Har funderat på att läsa böckerna på engelska istället men jag tror knappast att det kommer att göra nån större skillnad. Vad säger ni som läst serien på båda språken?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 12:45 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

Viss skillnad gör det, men inte så mycket att det är värt besväret.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 2:52 pm 
Hobbit

Hmm om jag inte har nåt annat att göra nån gång kan jag låna första delen på bibblan. Fast just nu känner jag mig inte direkt upplagd för det projektet.

Det får bli när jag är extremt uttråkad och behöver nåt att göra ett par dar framöver. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 3:01 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

Ska du ändå läsa på engelska, varför inte plocka en författare som är bra men inte översatt? T ex Charles de Lint, eller L E Modesitt Jr.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 3:20 pm 
Hobbit

Jag lägger till dem i min måste-läsa-lista. Just nu är det J V Jones som gäller för mig. A Man Betrayed och The Baker's Boy står i bokhyllan och väntar på mig. Dessutom väntar jag otåligt på att tredje delen i serien Sword of Shadows ska komma ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 09, 2003 9:03 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Stefan skrev:
Ska du ändå läsa på engelska, varför inte plocka en författare som är bra men inte översatt? T ex Charles de Lint, eller L E Modesitt Jr.

Vill gärna komplettera den lista med C.J. Cherry!

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 10, 2003 8:27 pm 
Uruk

Goldberry skrev:
Jag fastnade efter de första böckerna. Bara ord, ord, ord men ingen handling. Plus att mänden av kommentarer kring flätor, klänningar, fnysningar osv är nog för att man ska storkna.
/.../

Personligen så tycker jag att det är underbart att läsa Jordan just eftersom han har sådana minutiösa (sp?) beskrivningar av allt och alla. Men det är väl en smaksak. Klart är dock att man ska ha en hel del extra tid om man ska börja läsa...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 11, 2003 6:19 pm 
Sinda

Goldberry skrev:
Plus att mänden av kommentarer kring flätor, klänningar, fnysningar osv är nog för att man ska storkna.

Jag håller med. Meningen "en klänning i rejält tuflods ylle..." återkommer ganska många gånger.
Även karlar +en fnysning är ständigt återkommande mening. Det blir väldigt tjatigt till slut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 3:31 pm 
Uruk

elrohir skrev:
Goldberry skrev:
Plus att mänden av kommentarer kring flätor, klänningar, fnysningar osv är nog för att man ska storkna.

Jag håller med. Meningen "en klänning i rejält tuflods ylle..." återkommer ganska många gånger.
Även karlar +en fnysning är ständigt återkommande mening. Det blir väldigt tjatigt till slut.

Inget Jag har berörts av, dock så ser de svenska översättningarna lite konstiga för mej. Kan tänka mej att det var svårt att översätta med tanke på att det finns ganska mycket synonymer i det eneglska språket som svenskan saknar...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 2:01 am 
Bah... vad tycker ni om Jordans senaste påhitt med "New spring" då?
Nu har karln verkligen gått över gränsen. Han kan väl åtminstone slutföra det han håller på med inan han sätter igång andra saker...
:evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 2:07 am 
Östring

Anonymous skrev:
Bah... vad tycker ni om Jordans senaste påhitt med "New spring" då?
Nu har karln verkligen gått över gränsen. Han kan väl åtminstone slutföra det han håller på med inan han sätter igång andra saker...
:evil:

Var jag som skrev detta. Var tydligen inte inloggad bara. :o

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 05, 2004 5:16 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

New Spring släpps imorgon.

Jaja så är det med det. Jordan vill att vi skall köpa så mycket av hans böcker medan det fortfarande är en hype kring böckerna. Han är förmodligen rädd att det skall dö ut när serien är färdig.

Personligen tycker jag att den här serien borde ta slut nu, det är inte lika intressant längre och dessutom så tar det sådan jäkla lång tid om man vill läsa om böckerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 1:38 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

började läsa Jordan efter Eddings men innan jag började hata Eddings...

tycker inte lika ila om Jordan, men jag förstår inte varför de är så omtyckta, finns så mycket bättre Fantasy att läsa. Leiber's _Swords_ serie tillexempel (även om jag inte är säker på hur man stavar Leiber).

skriven på 30-talet också....

eller Cooks Wiz serie . (fast de är för att de är datornördsfantasy...hehe eller programmerings fantasy rättare sagt)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 2:41 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag anser att jag är påläst inom fantasy utan att ha läst Jordan. Har ingen högre önskat att börja heller. Finns en massa andra projekt först. Nån annan gång kanske...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 23, 2004 4:01 pm 
Uruk

Jag hör till skaran som uppskattar Jordans böcker väldigt mycket jag tycker han skriver väldigt levande, även om många verkar tröttna på att höra samma sorts detaljer om och om igen (en klänning i rejält tuflods ylle karl+fnysning) men frågan är, hur mycket kan man variera just sådanna saker om han bestämt ska ha klädbeskrivningen med jämt?
en tålig/rejäl/präktigt klänning från tufloden. Mer än så kommer jag åtminstone inte på för tillfället.
Något jag däremot blev väldigt besviken på var Crossroads of Twilight, grymt besviken, absolut ingenting, jag menar verkligen ingenting händer, utöver sista kapitlet och när man arbetat sig igenom x antal hundra sidors besvikelse känns det inte särskilt viktigt ens.
*mutter mutter*

PS.
Någon nämde att de inte förstod varför folk valde ex. Eddings framför bättre böcker, min gissning är att det handlar om hur de har marknadsfört andra böcker och hur hårt, om man inte hört talas om boken är det svårt att välja den över andra mer marknadsförds välkända böcker.
DS.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]