Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 30, 2026 6:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 28, 2007 4:22 pm 
The Magnificent

Av någon anledning blev jag inte heller så överraskad av att Snape älskade Lilly. Har det inte nämnts något om dem tidigare? Lite kul också att se att Snapes värsta minne inte handlade om att bli illa behandlad av Sirius och James, utan om Lilly.

Och om man tänker på det så var ju Snape otroligt osjälvisk i sitt agerande. Då menar jag inte bara att han riskerade sitt liv genom att spionera på Voldemort m.fl. I och med att han gick med på att döda Dumbledore så kapade han sin enda livlina till att i framtiden bli accepterad i det övriga trollkarlssamhället. D. var ju den enda som visste att Snape gjort som han gjorde för att hjälpa Harry m.fl.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 30, 2007 12:34 pm 
Maia

Har nu just läst en intervju med Rowling där hon berättar att personen som slapp dö var Arthur Weasley (som ursprungligen skulle dött i bok fem) och att de som istället fick bita i gräset var Tonks och Lupin. Detta för att hon inte klarade av att döda Arthur men att hon ändå ville visa på hur barn i krig lämnas föräldralösa.

Intressant! Själv var jag så säker på att hon hade tänkt ha ihjäl Hagrid..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 30, 2007 4:25 pm 
Maia

Hittade också en intervju nu, som jag har läst igenom, kanske samma som du läste, Olórin? Den svarade på några av mina frågor, bland annat hur Rowling ändrade sista meningen så att "scar" inte längre var sista ordet, och vad Harry, Ron och Hermione jobbade med (längst ned på 5:e respektive 4:e sidan av intervjun). Här står ännu lite mer om vad som hände sen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 30, 2007 4:31 pm 
Maia

Japp, samma intervju. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 30, 2007 11:53 pm 
Östring

Jag trodde också på förhand att Hagrid skulle dö. Så jag väntade mig att han hade gjort det efter att han störtat i Tonks trädgård och nästa kapitel hette "A Fallen Warrior".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 31, 2007 5:55 am 
Redaktionen

http://today.msnbc.msn.com/id/18783376/

Här finns mer info

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 31, 2007 9:25 am 
Maia

Ja, där fanns lite nytt (tyckte själv att det var lite kul att hon valde att låta hela nitton år passera för att inte genom epilogen uppmuntra till tonårsgraviditeter).

Själv letar jag fortfarande efter en förklaring till att det inte står att Severus Snape hänger som porträtt bland de andra rektorerna när Harry kommer tillbaka och får stående ovationer. Visst borde han dykt upp på väggen?!?!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 01, 2007 3:34 am 
Redaktionen

Citera:
Laura Trego: Was the absence of snapes portrait in the headmasters office in the last scene innocent or deliberate

J.K. Rowling: It was deliberate. Snape had effectively abandoned his post before dying, so he had not merited inclusion in these august circles.

J.K. Rowling: However, I like to think that Harry would be instrumental in ensuring that Snape’s portrait would appear there in due course.

Detta angav Rowling i en intervju till http://www.the-leaky-cauldron.org/

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 01, 2007 8:18 am 
Maia

Ja, jag läste oxå det igår kväll. På den sidan fanns verkligen mycket intressant information. Kul att Ginny fortsatte som Quiddichspelare.

Har någon här någon uppfattning om hur gamla de vuxna i böckerna är? Jag har kommit fram till att Hagrid är 64-70 i böckerna (och alltså även Voldemort) men hur gamla var James, Snape, Lily mfl? Malfoys? Lestrange? Tonks? Det jag vet är att herr Malfoy var prefect när Snape började skolan och jag har för mig att herr Lestrange var skolkamrat med herr Riddle men hur mycket skiljer det då i ålder mellan Bellatrix, Narcissa och Andromeda? Hm :? Hjälp skulle uppskattas!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 01, 2007 11:15 am 
Maia

Här kan du hitta en del födelsår:
http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Potter_(character)

men sen om det verkligen stämmer kan jag ju inte garantera.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 01, 2007 12:03 pm 
Maia

http://en.wikipedia.org/wiki/Chronology ... ies#Births
Böckerna utspelar sig 1991-98, med ett par kapitel från 1981 och 2017.

Edit: Läste igenom en chat på leaky cauldron, och påminner inte Hufflepuffs sällskapsrum lite om hobbitarnas hålor? :)
J.K. Rowling skrev:
It is a very cosy and welcoming place, as dissimilar as possible from Snape’s dungeon. Lots of yellow hangings, and fat armchairs, and little underground tunnels leading to the dormitories, all of which have perfectly round doors, like barrel tops.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 01, 2007 12:19 pm 
Maia

TACK! Oavsett om årtalen stämmer exakt eller inte så har flera frågetecken rätats ut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 04, 2007 9:54 pm 
Maia

Slog mig att den "hemska pojken," som Petunia pratar om i Fenixorden, som berättar för Lily om dementorer och Azkaban, inte alls är James, som jag trodde innan, utan att det måste vara Snape. Jag är kanske lite seg som inte insett det förrän nu, men jag tyckte det var lite kul när jag kom på det :)

Meriadoc skrev:
Joo, så kan det ju vara. Men som i tälttet nät Harry m.fl. blir fångade av de där "snatchers"arna, då kunde de ju att stuckit iaf :)
Jag skrev:
Men de hade ju en massa förtrollningar runt tältet också, så det skulle nog inte heller gå.
Upptäckte förresten att deras förtrollningar väl hade brutits så fort de sa "Voldemort", vilket ju borde innebära att de faktiskt skulle ha kunnat sticka... :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 05, 2007 11:30 am 
Noldo
Användarvisningsbild

känner mig djupt nedslagen nu sedan jag läst denna sista bok...den var lite virrig tyckte jag nog och vill läsa den svenska översättningen sen.. jag kan ju fått nått om bakfoten:P
hrm annars höll mina teorier väldigt bra tyvärr..........

varför dör alltid mina favoriter (Snape) i detta fall

Dont say I didn't trye

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 06, 2007 9:05 am 
Maia

Måste säga att jag inte kan se hur Snape hade kunnat överleva. Tycker dock att han fick ett lite tråkigt "enkelt" slut, men det var väl för att han skulle hinna dela med sig av sina minnen till Harry..

Den död som jag ändå sörjer mest är nog Fred. Tvillingarna är några av mina absoluta favoriter. Ärligt talat trodde jag att Percy skulle "komma tillbaka" och sedan stryka med. Älskar att Molly är den som tar ner Bellatrix.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]