Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån okt 05, 2026 11:49 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 24, 2004 7:42 pm 
Master of Doom

Jag läste Jordans böcker fram till nr.14 på svenska. Sen orkade jag inte med handlingslösheten mer. Jordan är en bra författare men han har dragit ut på sin serie på tok för långt. Tyvärr tror jag att han dör innan han blir klar. Om han skulle bli klar, först då ska jag ge mig på dem igen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 24, 2004 10:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Läste ut "Crossroads of Twilight", dvs volym #10, i julas. Suuuuck. När jag kommit över 400 sidor in i boken hade inte det dygnet som förra boken avslutades med nått sin ände än. Inte illa, att smeta ut några timmar på över 400 sidor. Därefter fick boken åtminstone upp styrfart, men inte mycket mer än så.

Jordan verkar ha skrivit under på den homeopatiska hypotesen om att "desto mer utspätt, desto bättre". Men efter tio böcker i samma stil börjar det hela likna diväteoxid utspätt med vatten, så tunt är det. Visst, det finns en röd tråd och en historia, det är bara det att det hela har blivit så utspritt över tid och rum att jag är klart orolig för hur han ska fläta samman alla trådar till ett gångbart slut. Annars tycker jag att det roligaste i serien har varit att se alla små anknytningar och diskreta nickar till "vår" världs mytologier, legender och religioner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 12:56 pm 
Master of Doom

Ja det är det som är felet med Jordan. Efter bok 9-10 (svenska) slutar det att hända något. Det kör fast. Men i USA får ju författare mer pengar ju fler sidor böckerna har så han kanske försöker ta "världens rikaste man-titeln" från Gates.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 8:00 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Ja Jorden har ju sålt sig helt och hållet. Lite synd faktiskt men så är det ibland. Jag kommer ändå alltid tycka att de tre första böckerna (engelska) är något av det bästa jag har läst. Men efter bok 6 (engelska) så blir det mycket sämre. Jag finner dock lite glädje i att New Spring var helt lysande och bör passa de som gillar de gamla böckerna. Crossroads of Twilight tyckte jag var bättre än både Paths of Daggers och Winters Heart.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 9:37 pm 
Master of Doom

Ja, början är otroligt bra. Jag läste serien på sommaren för två år sedan och jag sträckläste typ sju böcker med avbrott för att äta och sova. Tyvärr blir det som sagt tråkigt och urvattnat när han kommer till bok 12,13,14 (svenska) vilket borde vara ungefär bok 6,7 någonstans på engelska. Men Jordan är ändå värd beröm för att han lyckas hålla serien intressant så pass länge.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 9:58 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Ja helt klart. Sedan måste jag väl erkänna att jag har en förkärlek till Jordan eftersom det var tack vare hans böcker som jag började läsa Fantasy.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 25, 2004 10:04 pm 
Master of Doom

Jag läste faktiskt Tolkien först, eller fick Bilbo läst för mig när jag var 7, läste Härskarringen vid 8. Sen läste jag Eddings vid 10 års ålder och det var då jag började sluka fantasy.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2004 10:48 pm 
Uruk

Tycker fortfarande att serien är bland det bästa jag läst, även om serien tappat en hel del de senaste tre böckerna (jag läser den amerikanska utgåvan).

Senaste boken (CoT) var en stor besvikelse för mig, men Winter's Heart tyckte jag var riktigt bra.

New Spring var bättre än jag hade trott, även fast jag redan läst novellen (och därför redan kände till storyn de sista 100 sidorna). Vill man veta mer om Vita tornet är de första 200 sidorna en guldgruva.
Det var väl lite som att läsa om Elayne/Nynaeve/Egwene (eftersom huvudpersonerna i boken är Moiraine och Siuan), fast inte fullt så mycket snack om fnysningar och urringningar på klänningar.
Man kom under skinnet på Lan en del också.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2004 8:07 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

ursidae skrev:
New Spring var bättre än jag hade trott, även fast jag redan läst novellen (och därför redan kände till storyn de sista 100 sidorna). Vill man veta mer om Vita tornet är de första 200 sidorna en guldgruva.
Det var väl lite som att läsa om Elayne/Nynaeve/Egwene (eftersom huvudpersonerna i boken är Moiraine och Siuan), fast inte fullt så mycket snack om fnysningar och urringningar på klänningar.
Man kom under skinnet på Lan en del också.
Mmm, fast Elayne/Nynaeve/Egwene hade ju inte kommit lika långt som Siuan och Moiraine. Vilket var rätt intressant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 11:32 pm 
Maia

jag hade inte hört så mycket om Jordan när jag bestämde mig för att läsa...huvudsakligen för att jag upptäckte att den va lång, dvs massor att läsa...men efter 6e boken (svenska) så höll jag på att somna...jag tror aldrig att jag läst en bok som va så mördande tråkig...men det verkar som om andra inte håller med mig...det händer ju i stort sett INGET som är intressant i dom där böckerna!!! jag förstår inte hur man lyckas skriva 6 hela böcker utan att något "roligt" händer....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2004 12:57 am 
Snaga

jag måste onekligen hålla med om att det fram till sista 3 kapitlen mest är innnehållslösa men jag har ändå fastnat och har läst 2 svenska översättningar nu på sportlovet.. men det där om att komma under skinnet på lan låter intressant, jag tror nog jag ska låna hem new spring

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 22, 2006 8:24 pm 
Snaga

jag är ett stort fan av jordan och kommer få hem boken tar valons fånge om en vecka. Problemet med att det tar för lång tid att läsa om betyder inget för mej, det tar mej nämligen ca 2 veckor att läsa hela serien.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 03, 2006 6:56 pm 
Maia

jag brukar läsa väldigt fort (läste ut HP4 när den kom på svenska på en eftermiddag...visserligen väldigt lättläst men iallafall) men Jordan tar en HIMLA tid att läsa! Jag hade faktiskt lite förhoppningar om den innan jag började men de dog totalt redan innan jag kommit igenom första boken. En av mina bästa kompisar är världens Jordan-fan så jag ligger lite farligt till när jag nämner änmet... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 10, 2006 1:19 pm 
Snaga

nu har jag läst ut Fällan, var bara tvungen att läsa ut Shannara-serien, Pratchett-serien och deverry-serien först, och han lyckats få upp styrfart igen tycker jag, det händer ganska mycket i de två sista böckerna

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 17, 2007 11:19 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nu verkar det som om serien aldrig blir klar eftersom författaren gått och dött. Jag började aldrig läsa böckerna eftersom jag ville vänta till serien blev klar och sen har så många tyckt att de är sega.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]