Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån okt 05, 2026 7:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 06, 2007 1:03 pm 
Wavemaster of the World

Jag tycker personligen att boken var en av de bättre i serien, även den hade få överraskningar. Teorin att Snape skulle vara kär i Lily var dock något jag aldrig trodde på, så kapitlet där det kom fram är utan tvekan min favorit. Även om det, som vanja säger, var överdrivet idealistiskt var det också oerhört gulligt. Det första och enda HP-par jag stödjer fullhjärtat!

Epilogen var förskräcklig. Att Harry/Ginny och Ron/Hermione skulle gifta sig kunde man ha räknat ut med lilltån - som så många andra tycker jag att det fanns många andra intressantare saker som man aldrig fick reda på; delvis sådant som vem som uppfostrade Teddy, vad som hände med Hagrid och vad alla hade för yrken, men också om husalvernas villkor och relationen mellan goblins (vättar på svenska?) och trollkarlar har förbättrats.

Efter Dumbledores kommentar om att sorteringen kanske sker för tidigt hade jag även hoppats på att hussystemet skulle ha skrotats, men icke.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 06, 2007 1:21 pm 
Maia

Jag håller med om att epilogen inte är speciellt mycket att hurra över. Hon måste ha skrivit den för länge sedan och inte bearbetat den något vidare. Dock känner jag mig nöjdare efter att tagit del av intervjuer med Rowling där hon berättar om diverse grejer (t ex att Teddy växte upp hos mormor och inte blev varulv osv..).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 06, 2007 8:58 pm 
Maia

En sak som jag kom att tänka på, när de skulle få bort Potter från sitt hem i början av boken så valde de inte det direkt riskfriaste sättet.
Hade det inte var enklare att låta Potter ta lite Polyjoice potion av någon vanlig okänd människa och bli eskorterad av någon i ordern som också blivit någon vanlig okänd människa, de går iväg till tunnelbanan och helt sonika åker en bra bit därifrån, kanske hela vägen hem till familjen Weasly, helt riskfritt. Eller tänker jag helt fel? Alternativt hade Harry kunnat använda sin mantel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 07, 2007 6:25 pm 
Redaktionen

Eller vaför använd de inte spöktransferens när de kommit upp i luften, Mundungus kunde tydligen göra det och det går ju inte att spåra.

Rowling valde helt säkert att göra som hon gjorde bara för att få spänning i böckerna. Precis som Tolkien inte låt Frodo rida på en örn hela vägen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 07, 2007 7:18 pm 
Maia

ha ha Det var precis den jämförelsen som jag själv hade tänkt göra. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 08, 2007 5:42 am 
Redaktionen

Ministeriet borde också ha vetat att Harry var hos Weasleys då han hade sin "trace" kvar när han kom dit och alla gjorde ju magi runt han. Konstigt då att de inte visste att han var där när de kom dit under bröllopet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 13, 2007 10:52 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Ja, en hel del luckor finns det, men jag är underhållen ändå :)

Tycker nog inte detta var den bästa boken, saknar Hogwarts och alla skolkamrater. Men spänningen var hög och det är mycket trevlig läsning.
Okej, lite väl uppenbart över hela tiden att Snape var god och att Harry skulle överleva (inte på de sätten, men ändå). Mina två favoriter Lupin och Tonks blev dödade, mycket sorgligt (Sirius var min stora favorit, så alla är döda :( , men det är bara karaktärer...), skulle hellre sett att Hagrid eller Arthur skulle dö i så fall. Synd att Snape skulle dö, en mycket modig och intressant karaktär, man borde ha listat ut det där med honom och Lily samt Hindpatronusen, men jag var så inne i boken så jag försökte inte fundera så mycket på sånt.
Kul att Neville fick göra något så hjältemodigt också.
Sen måste jag säga att jag älskade den sista striden, allt snack och sen wham! färdigt...
Epilogen var lite väl sockersöt, saknar något om vad som hände Luna.

P.S. James Potter är född på samma dag som jag, 27 mars. Heja!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån aug 13, 2007 11:06 pm 
Maia

Lord of the Grey Havens skrev:
Tycker nog inte detta var den bästa boken, saknar Hogwarts och alla skolkamrater.

Det kanske kommer att beskrivas vad som händer på Hogwarts år 7 i den uppslagsbok som det ryktas om ( http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram ... __,00.html )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 16, 2007 10:50 am 
Dvärg

Mycket utspelade sig ju på Hogwarts. Varför skulle de ha åkt tillbaka dit i början? Det är ju självklart att det inte skulle vara möjligt och jag tycker det är bra att det inte blev så. Räckte med att allt utspelade sig där tidigare och att det sista utspelade sig där.
Mina absoluta favoriter är Snape och Dumbledore och jag tycker att hon borde ha skonat Snape. Varför kunde han inte få ha överlevt och fått total upprättelse, fått veta och känna att folk uppskattade honom för något bra. Han gjorde stordåd som lyckades lura Voldemort, Harry och alla andra som misstrodde honom. Den enda som hade rätt om honom var Dumbledore.
Epilogen tyckte jag inte om. Om den ens ska va där så ska den vara fullständig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 19, 2007 12:00 am 
Östring

Om jag har tolkat information som Rowling har gett på rätt sätt så skrev hon faktiskt en rätt mycket mer detaljerad epilog först, men tyckte själv att den bara blev en textmassa över "vem som gifter sig med vem".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 20, 2007 6:10 pm 
Dvärg

Kan någon vara snäll och förklara det här med att Snapes patronus är vad den är. Vad betyder "Doe" på engelska? Är det honhjort eller vad är det? Vad hade Snape för Patr. innan och tog den form efter hans känslor?
Var Lilys Patr. en "doe" och var det därför Snapes tog den formen?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 20, 2007 6:23 pm 
Maia

Snape förälskade sig i Lilly långt innan han kunde göra en patronus och han fick sin "doe" för att Lilly hade en "doe". Jag vet inte vad doe är för något.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 20, 2007 6:25 pm 
Wavemaster of the World

Forwaith skrev:
Kan någon vara snäll och förklara det här med att Snapes patronus är vad den är. Vad betyder "Doe" på engelska? Är det honhjort eller vad är det?

Det betyder honhjort, ja. Har för mig att det kan betyda kaninhona också, men i det här sammanhanget är det en hjort.

Forwaith skrev:
Vad hade Snape för Patr. innan och tog den form efter hans känslor?

Tror inte att patronusbesvärjelsen är något som trollkarlar lär sig i unga år, och eftersom Snape älskade Lily sedan barnsben betvivlar jag att hans patronus någonsin tog någon annan form. Men det är bara spekulationer.

Forwaith skrev:
Var Lilys Patr. en "doe" och var det därför Snapes tog den formen?

Ja och ja.

EDIT: Corintur var visst några sekunder snabbare.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 20, 2007 8:33 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Om man vill vara petig, så är doe = hind. Även vuxna hondjur av t.ex. kanin och känguru kallas doe. Hjort är egentligen namnet på handjuret (engelska buck), så honhjort är ungefär som att säga hontupp om en höna.

/Jourhavande Messerschmitt Sarvi :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 20, 2007 8:48 pm 
Wavemaster of the World

Sarvi skrev:
Om man vill vara petig, så är doe = hind.

Hah. Visste att det var något fel i det jag skrev. Bra att vi har så många besserwissrar här på forumet (jag är allvarlig; alltid lär man sig något). :wink:

Ha. Ha. Ha.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]