Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor okt 01, 2026 1:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Vad föredrar du.
Är man föredrar Kerr 41%  41%  [ 11 ]
Är kvinna föredrar Kerr 19%  19%  [ 5 ]
är kvinna föredrar Eddings 4%  4%  [ 1 ]
är man föredrar Eddings 37%  37%  [ 10 ]
Antal röster : 27
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Eddings i "Tolkiens arda"
InläggPostat: ons okt 27, 2004 10:29 am 
Snaga

Citera:
för de som höll på att diskutera huruvida eddings såg ned på sina läsare eller inte kanske det här utdraget ur en intervju kan vara hjälpsamt... fetstilt är markerat av mig.

Ja, det är kanske här diskussionen om Eddings vulgäritet och komersiallism bör hållas, och inte som inslag på magasinet...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 27, 2004 10:30 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

He he. Tror inte att Kerrs böcker är särskilt kvinnliga, men definitivt svårare att läsa. Fast jag älskar dem och klämde hela serien på två veckor i somras. ( Det är väääldigt lite att göra på jobbet på sommaren.)

Eddings är inte speciellt manlig... mera pojke om man ska döma så. :wink:

Sluta inte med Kerr. Det finns ingen anledning. Jag uppfattar det inte som en kvinna-mot-man-grej. Jag tyckte bara att det var rent allmänintressant att det inte var några kvinnor alls som gillade Eddings bäst. Då inte sagt att de inte gillar honom alls. Jag tycker att hans dialoger är mycket roande. Och jag läser gärna Eddings när jag bara vill ha en enkel "promenad". :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 27, 2004 11:01 am 
Redaktionen

Eddings skrev:
"Do I ever get fan mail. Naturally, because I'm writing to a genre that appeals to adolescents, a heavy percentage of my readership is adolescent, and to use a Nevada idiom, I don't cut 'em no slack. I have eight years of college English behind me, and extensive reading in the classics, and I do my level best to stretch my vocabulary and hopefully theirs at the same time. Call it my little gesture toward social conscience, but I like to think I'm teaching a certain number of people to read. Now that sounds pretentious."

Märkligt då att hans böcker (i mitt tycke) är så infantila, och att de saknar finess i både språk och berättande (jag har förstås bara läst den svenska översättningen). Jag klarar inte av att läsa mer än ytterst lite Eddings åt gången.

I och med att han avfärdar all annan fantasy, inklusive Tolkien, är det kanske inte konstigt att han har fått för sig att fantasy är en ungdomsgenre, och att han vill fostra dessa ungdomar.

Självklart är fantasy till stor del en ungdomsgenre; jag läste ganska mycket fantasy när jag var yngre. Men fantasy passar också vuxna, och dit (tycker jag) hör inte Eddings. Om jag vill ha underhållande fantasy läser jag Pratchett, eller varför inte Tad Williams.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 27, 2004 11:54 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

När jag var liten fanns det nästan bara Tolkien och Stephen Donaldsons krönikor över Thomas Covenant att tillgå så man fick en rejäl dos vuxenfantasy redan från början. Blev kräsen efter det antar jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 27, 2004 4:55 pm 
Master of Doom

Jag tycker att det mesta i fantasyväg som jag har stött på har varit bra. Jag blev dock lite besviken på Ursula Le Guin som inte alls var så bra som alla säger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 21, 2005 8:36 pm 
Maia

det är ingen som kommenterat "The Redemption of Althalus" ("Tjuven Althalus" och "Knivens sång") av Eddingsarna. hittade den på engelska när jag städade rummet för några dagar sen och började läsa den.

än så länge föredrar jag Eddings, men det är för att jag inte läst någon av Kerrs böcker... så jag är nog lite partisk...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 21, 2005 8:44 pm 
Master of Doom

Svårt att jämföra då.

Jag tyckte att Althalus var rätt bra. Även om de inte alls höll Belgariadens klass.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 10:31 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag har inte hört något bra om de böckerna. De skall tydligen gå i samma stil som hans andra böcker utan nytänkande. Men jag ska inte säga så mycket för jag har ju inte läst dem men efter vad jag har hört så känner jag mig inte sugen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 27, 2005 7:29 pm 
Master of Doom

De är helt okej. Althalus-böckerna är lika de andra böckerna i känslan men annorlunda i miljö och sådant. De utspelar sig också tidigare i utvecklingen. Alltså inte högmedeltid utan snarare tidig medeltid, iaf början. Fast Eddings har en tendens att blanda in mer utvecklade saker i den i övrigt medeltida känslan.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 08, 2005 10:09 am 
Östring
Användarvisningsbild

Jag tycker nog att Alhtalus-böckerna var bra mycket bättre än Belgarion-böckerna. Det käns som om Eddings har utvecklats som författare i dem. (om de nu skrevs efter Belgarion)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 08, 2005 10:35 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har inte läst nån av dem så jag kan inte välja nån av dom :D

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 08, 2005 12:56 pm 
Redaktionen

*Ryser* The Redemption of Althalus dödade allt mitt intresse för framtida Eddings-böcker. Jag fick en känsla av "Ja, det här har jag OCKSÅ sett förut" hela tiden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 18, 2005 10:52 pm 
Master of Doom

De var klart sämre i mitt tycke. Belgarionsviten kommer jag även i fortsättningen att tycka mycket om.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 11:56 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

ursäkta att jag väcker tråden igen... men jag funderar, vad kan man dra för slutsatser. Förutom att flera män en kvinnor har röstat och att inga kvinnor tycker om Eddings.... Vad tror jag om det...

två saker, Kerr är bättre en Eddings (eller okej, en majoritet av mäniskorna tycker det)

samt att Eddings passar de intresen som de manstypiska könsrollerna skapar. Det är iaf vad jag tror, att anledningen att män (och ofta i tidiga tonåren) tycker mycket om Eddings är att hans böcker passar in i den bild av vad de innebär att vara "manlig" som samhället uppmålar. (debatt om könsroller kan vi ju hålla någon annanstans och inte i den här tråden. Om ni längtar efter att debatera det, skapa en tråd om det)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 29, 2005 12:00 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Du har en väldigt intressant vinkling där. Det kan också vara samma hormoner som gör att de flesta killar verka gilla många krigsscener.

Det gör dessutom ingenting att du väcker Kerr-trådarna. Vi har ett drygt jobb med att hålla dem vid liv.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]