Martinus skrev:
Crumui skrev:
Älva skrev:
Då ska du läsa T. H. Whites romanserie
The Once and Future King. Hans Morgause är svarthårig och blåögd.
Morgana förekommer bara som hastigast som älvdrottning i ett kapitel (hon tycks alltså inte vara släkt med Arthur där); hon är tjock, medelålders och har mustasch.

Jodå, Morgaine är med på fler ställen i de senare delarna av TOAFTK, hon är syster med Igraine och Morgause, hon anstiftar diverse intriger för att Lancelots och Guineveres förhållande ska avslöjas, men det refereras bara. Dessutom står det att hon kan göra sig smal och vacker vid behov:) Själv gav jag mig på TOAFTK
efter att jag styckläst MOA - jag har aldrig orkat läsa den från präm till pärm, den känns
för tragisk - och då känns den bara
så fel.
(känner lite lika nu när jag gett mig på Iliaden efter att jag läst "The Firebrand", Fast Iladen är ... ja, jag kan jämföra den med "Okänd soldat")
En annan version är "The Child Queen" & "The High Queen" av Nancy någonting, där historien berättas som Guineveres, kändes också konstig. Då har jag ändå grundat med Pyle och annat som matinéfilmer i späd ungdom;)
En annan som känns rätt av efter MOA är "En Yankee vid Kung Arthurs Hov", "A Connecticut Yankee at the Court of King Arthur" av Mark Twain, gillar inte riktigt tonen i den, annars skulle den vara rolig.
Har någon läst Mary Stewarts Arthurserie? Kommentarer?