Nu drar jag upp den här tråden igen (törs inte kika i HBP än), med anledning av att jag precis fått tag på ett ex av sjätte boken och planerar att inleda läsningen av den ikväll. Problemet är bara att jag knappt minns vad som hände i Fenixorden!

Beror det månne på dåligt minne eller på att HP inte är så värst mycket att hänga i julgranen?
Med anledning av att första filmen gick på teve ikväll blev jag tillfrågad vad som egentligen har hänt i trollkarlsvärlden av en som slutade läsa efter fjärde boken, och jag kunde knappt erinra mig titeln på boken ifråga. Efter att ha ansträngt mina små grå en stund kunde jag dock minnas den av titeln antydda ordern och de flesta av dess medlemmar, några få obetydliga detaljer (som utökades något efter en genomläsning av denna tråd) som jag visserligen blandade ihop med saker från GoF, samt att Harry i slutet lurades att tro att Sirius var i fara, vilket ledde till dennes död. Bortsett från ovannämnda är det blankt. Så; vill någon vara så jättesnäll och ge mig en snabb genomgång av de viktigaste händelserna i Order of the Phoenix? Jag har en känsla av att man bör veta på vilket sätt Fenixordens ämnade bekämpa Voldemort, varför Dumbledore hamnade i onåd, på vilket sätt Våldi utförde sina grymheter denna gång, och viktiga händelser i allmänhet - innan man ger sig på HBP.

Samt förstås hur den där profetian löd (och vem som uttalade den): "Den ene måste dö för den andres hand", var det inte nåt sånt...?