Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor okt 01, 2026 1:05 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 06, 2005 11:11 pm 
Master of Doom

Nej, LOTR har inte fallit i mitt intresse. Jag anser att det är mycket lättare att tröttna på HP.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 06, 2005 11:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det var bra att höra.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 3:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag var lika besatt av HP för ett par år sedan som jag nu är av LotR. Känns konstigt när man ger sig in i en diskussion rörande HP och upptäcker att man inte hänger med alls, och lika konstigt när man fäller kommentarer om LotR som ingen fattar något av.

((Snart kommer vi off-topic...))

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 07, 2005 3:42 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

ajabaja :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik: Re: Snapes familj
InläggPostat: tis mar 08, 2005 5:01 pm 
Noldo

Crumui skrev:
Lingling skrev:
Den där scenen med en gråtande Severus som ser sin mamma blir misshandlad:

Blir hon misshandlad? Jösses, vad dåligt minne jag har, isåfall. Jag hade för mig att det var att de bara grälade.

Kan ha varit jag som läste lite hastigt, tycker inte riktigt det framgår vilket. Men om man tänker på saken - hur vanligt är det i Rowlings version att trollkarlar tar till nävrätten? Äktamakemisshandel med handgripligheter borde vara rätt ovanligt om det är sannolikt att en make/maka kan slänga diverse obehagliga trollformler omkring sig i retur? Fast misshandla ngn med excruciatus etc skulle ju också gå? Då borde det ju kunna vara lika vanligt åt bägge hållen.
Eller skulle ministeriet protestera då? Fast de håller väl bara reda på vad minderåriga gör?

Här finns det att fundera på ...

Men som sagt, Snapefamiljen vill jag veta mer om.

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 28, 2005 3:18 pm 
:?: Vilket kapitel är det ?

frågar lille jag

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 19, 2005 11:04 pm 
Wavemaster of the World

Nu drar jag upp den här tråden igen (törs inte kika i HBP än), med anledning av att jag precis fått tag på ett ex av sjätte boken och planerar att inleda läsningen av den ikväll. Problemet är bara att jag knappt minns vad som hände i Fenixorden! :oops: Beror det månne på dåligt minne eller på att HP inte är så värst mycket att hänga i julgranen?
Med anledning av att första filmen gick på teve ikväll blev jag tillfrågad vad som egentligen har hänt i trollkarlsvärlden av en som slutade läsa efter fjärde boken, och jag kunde knappt erinra mig titeln på boken ifråga. Efter att ha ansträngt mina små grå en stund kunde jag dock minnas den av titeln antydda ordern och de flesta av dess medlemmar, några få obetydliga detaljer (som utökades något efter en genomläsning av denna tråd) som jag visserligen blandade ihop med saker från GoF, samt att Harry i slutet lurades att tro att Sirius var i fara, vilket ledde till dennes död. Bortsett från ovannämnda är det blankt. Så; vill någon vara så jättesnäll och ge mig en snabb genomgång av de viktigaste händelserna i Order of the Phoenix? Jag har en känsla av att man bör veta på vilket sätt Fenixordens ämnade bekämpa Voldemort, varför Dumbledore hamnade i onåd, på vilket sätt Våldi utförde sina grymheter denna gång, och viktiga händelser i allmänhet - innan man ger sig på HBP. :roll: Samt förstås hur den där profetian löd (och vem som uttalade den): "Den ene måste dö för den andres hand", var det inte nåt sånt...?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 11:10 am 
Sinda

http://www.rowlingfanclub.se/?link=bokfem

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 1:38 pm 
Wavemaster of the World

Tack, GwaihiR! Dock har jag kommit fram till att det är lika bra att läsa om femman. :P

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 7:22 pm 
Sinda

Crumui skrev:
Tack, GwaihiR! Dock har jag kommit fram till att det är lika bra att läsa om femman. :P

Ett bra beslut, Harry Potter är värd att läsa mer än en gång :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 7:31 pm 
The Magnificent

Kanske har skrivits om det tidigare, men jag måste bara säga:
Usch vilka fula omslag det finns till böckerna!! De svenska ligger ju klart i toppklass, tillsammans med Danmark. De flesta ser ju riktigt förjäkliga ut, som för barn mellan 3-5 år!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 7:59 pm 
Wavemaster of the World

Merry: har du sett de tyska och finska omslagen? The horror! Håller med om att de svenska är klart snyggast.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 20, 2005 9:06 pm 
Sinda

De svenska omslagen är riktigt snygga, tycker dock inte de håller lika hög klass som de brittiska vuxenomslagen, som nu kommer komma i svensk version: http://www.rowlingfanclub.se/?page=1&ID=1864

Tycker framförallt Fången från Azkaban är ett grymt läckert omslag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 1:09 am 
Wavemaster of the World

Åhå, de där har jag aldrig sett förr. Fina. Men jag håller ändå på de svenska.

Har förövrigt ombestämt vad gäller omläsning av OotP (haha, kul forkortning! Ser ut som "ooooff-topic") eftersom jag skulle behöva vänta tills måndag(!) på att det sega biblioteket ska öppna. Hittade en hyfsat detaljerad kapitel-för-kapitel-genomgång av boken, och efter att ha läst igenom detta har jag nu läst första kapitlet i HPB.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 21, 2005 2:03 pm 
The Magnificent

Antog att du menade HPB (men Half-Prince-Blood låter ganska spännande det med, fast mer som en skräckfilm... :) )

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]