Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 05, 2026 1:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 01, 2004 9:10 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Man kan ju hålla sig undan från taskiga översättningar och läsa originalet istället. SF-bok har den väl i lager tror jag? Har faktiskt tänkt läsa den någon gång, det skulle visst finnas någon ledtråd till vad Crookshanks egentligen är för varelse i den, t.ex.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 01, 2004 9:21 pm 
Wavemaster of the World

Crookshanks är väl ändå en katt? :?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 01, 2004 9:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jo visst, men jag tror det är Sirius som vid ett tillfälle i 3:an säger något i stil med "He is the most clever one of his kind I've ever met", lite tvetydigt sådär. Hade väl inte behövt betyda någonting om jag inte sedan läste (på Rowlings hemsida?) att den som läste "Fantastic beasts..." kunde få en ledtråd om vad han egentligen var. Så enbart vanlig hederlig huskatt antar jag att han kanske inte är...

Å fyrtiosjunde sidan, med tanke på hur jag missförstått saker som stått på den sidan förut ska man kanske inte hänga upp sig allt för mycket på mitt påstående.......... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 01, 2004 9:56 pm 
Wavemaster of the World

Hon skriver i alla fall på den där sidan att inspirationen till Crookschanks kom från en strykarkatt hon träffade på. Men men, det behöver ju inte betyda att han är en vanlig katt...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 02, 2004 9:34 am 
Vingilot skrev:
Har faktiskt tänkt läsa den någon gång, det skulle visst finnas någon ledtråd till vad Crookshanks egentligen är för varelse i den, t.ex.

Yup, det gör det. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 9:15 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nej....Crookschanks är en magisk katt.... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 10, 2004 10:27 pm 
Redaktionen

Vingilot skrev:
Jo visst, men jag tror det är Sirius som vid ett tillfälle i 3:an säger något i stil med "He is the most clever one of his kind I've ever met", lite tvetydigt sådär. Hade väl inte behövt betyda någonting om jag inte sedan läste (på Rowlings hemsida?) att den som läste "Fantastic beasts..." kunde få en ledtråd om vad han egentligen var. Så enbart vanlig hederlig huskatt antar jag att han kanske inte är...

Å fyrtiosjunde sidan, med tanke på hur jag missförstått saker som stått på den sidan förut ska man kanske inte hänga upp sig allt för mycket på mitt påstående.......... :roll:

:) Den här gången har du nog slagit huvudet på spiken. Jag tror att det Rowling syftar på är "the Kneazle" (sv. "Knizzlare"). Det står att det är ett kattliknande djur som har lätt för att upptäcka och känna igen otrevliga och lömska typer, och det står också att den kan korsa sig med vanliga katter. Så det lutar åt att Crookshanks är en korsning mellan katt och knizzlare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 10:03 am 
Maia
Användarvisningsbild

Där ser man, där ser man... :) (Men nu har jag ju igen anledning att köpa boken längre... :wink: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 7:11 pm 
hehe.. synd för dej då ;) jag har faktist alla böckerna på engelska plus på svenska.. tar upp en hel rad på min bokhylla :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 11, 2004 9:36 pm 
Redaktionen

Undomiel skrev:
hehe.. synd för dej då ;) jag har faktist alla böckerna på engelska plus på svenska.. tar upp en hel rad på min bokhylla :P

Jag började köpa dem på svenska, för de underbara omslagens skull, men gav upp. Dels tar de upp plats i bokhyllan -- plats som behövs till andra böcker -- dels är det lite dumt att lägga sina surt förvärvade slantar på böcker med snygga omslag och taskigt översatt innehåll.

Jag inhandlar mellan 80 och 120 titlar per år, och gör mig aldrig av med några, så jag måste verkligen hushålla med utrymmet... Och pengarna. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 12, 2004 5:45 pm 
Noldo

Martinus,

ett gott tips för hur man skall klara av urymmesfrågan. Skaffa hyllor som är tillräckligt djupa så att böckerna kan stå i dubbla rader. Det har hjälpt oss i våra utrymmesproblem, som nog är ännu värre då vi båda är bibliofiler.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 12, 2004 6:04 pm 
Master of Doom

Men det blir ju svårt att hitta i hyllorna då.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 12, 2004 6:47 pm 
Redaktionen

andersson skrev:
Martinus,

ett gott tips för hur man skall klara av urymmesfrågan. Skaffa hyllor som är tillräckligt djupa så att böckerna kan stå i dubbla rader. Det har hjälpt oss i våra utrymmesproblem, som nog är ännu värre då vi båda är bibliofiler.

Tack för tipset -- men jag har redan passerat det stadiet. :) Nu har jag nått stadiet där man lägger pocketböckerna ner för att kunna stapla dem ovanpå varandra. Dessutom har jag börjat köpa mer inbundna böcker, och de är inte lika lätthanterliga. En normal bokhylla rymmer en inbunden rad med en pocketrad innanför bara, och jag börjar få slut på utrymme för de inbundna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 12, 2004 6:54 pm 
Redaktionen

Túrin Turambar skrev:
Men det blir ju svårt att hitta i hyllorna då.

Inte då! Det är bara en fråga om att träna upp minnet. I flera år kunde jag säga exakt var jag hade varenda bok (900+ titlar) -- även om boken ifråga stod i raden innanför. Det var en sport för mina syskon att slänga till mig en boktitel:

"En världsomsegling under havet!"
"Kuggfråga. Den förkortade utgåvan står i bokhyllan till vänster om skrivbordet, andra hyllan nedifrån, raden innanför; Niloe-utgåvan står på samma hylla, men i yttre raden, och pocketutgåvan ligger, tillsammans med uppföljaren 'Den hemlighetsfulla ön' i stapeln till vänster på andra hyllan uppifrån i bokhyllan till vänster om skrivbordet."

Sedan möblerade mina föräldrar om på rummet när jag flyttade ut (har ännu inte plockat med mig biblioteket eftersom min bostadsyta är ganska begränsad), vilket ledde till att jag blev av med skrivbordsbokhyllorna men å andra sidan fick ett bokskåp. Och det saboterade mitt lokalsinne totalt... :wink: Nu hittar jag INGENTING längre. Jag vet att jag har ett ex av Ohlmarks' utmärkta bok om slottsspöken någonstans, men f-n vet var...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 12, 2004 6:57 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

nu får ni nog ta och leta er tilbaka till orginal ämnet, även om hylldiskutionen är intresant. (och börjar bli dags för, speciellt om jag hämtar alla böcker som står hos mor)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]