Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 13, 2026 6:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Harry Potter, en kopia?
InläggPostat: sön dec 28, 2003 9:02 pm 
Sinda

Jag läste förut att det var en som stämde J.K. Rowling, för att hon hade snott idén om Harry Potter från honom. Stämningen gick dock inte igenom, och mannen fick betala skadestånd till Rowling. Vet inte vad mannen heter, eller vad hans bok heter.

Min mormor har dock läst såväl Harry Potter som den andra boken, och hon säger att vissa saker var VÄLDIGT lika. Finns det nån här på forumet som vet mer om saken? Kanske nån som läst båda böckerna?

Kommer tyvär inte ihåg så mycket om saken själv. Men jag har för mig att bland annat mugglare, och namnet Potter fanns med i båda böckerna.
Samt att storyn skulle ha varit ganska lika.

I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 4:51 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

vad jag vet så vart Gaiman iaf sur på utsendet på Harry Potter eftersom en figur i någon av de serier som är Gaiman skrivna hade söndriga glassögon och så vidare (och var utgiven *innan* harry potter)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 5:05 pm 
Master of Doom

Det var en kvinnlig författare på 80-talet som skrev om en ung trollkarl som gick på trollkarlsskola vid namn Henry Potter. Låter det bekant ?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 5:15 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Det var en kvinnlig författare på 80-talet som skrev om en ung trollkarl som gick på trollkarlsskola vid namn Henry Potter. Låter det bekant ?

Och hon förlorade mot Rowling i rätten?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 5:27 pm 
Sinda

Citera:
Och hon förlorade mot Rowling i rätten?

Rowling hade väl råd med en tio gånger så dyr advokat kan jag tro.

Citera:

Kanske. Jag hade för mig att det var en manlig författare, men jag minns väl fel. Har du läst boken/böckerna? Hur pass mycket har Rowling efterapat?

I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 30, 2003 5:36 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

emil skrev:
Kanske. Jag hade för mig att det var en manlig författare, men jag minns väl fel. Har du läst boken/böckerna? Hur pass mycket har Rowling efterapat?

Nej. Jag har sett första filmen och det var inget som lockade. Jag tycker inte om fantasy som utspelar sig i vår värld.

emil skrev:
Rowling hade väl råd med en tio gånger så dyr advokat kan jag tro.

Hon köpte säkert juryn och domaren.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 2:08 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

Så vitt jag vet handlade rättegången om ett att tillskansa sig pengar för ett fejkat verk. Vad Gaiman gäller, så finns det likheter, framför allt med den visualisering av Harry som Warner Bros skapat. (Engelsk litt -- och verklighet -- är full av mörkhåriga killar med tejpade glasögon.) Eva Ibbotson har en bok som innehåller en perong som påminner om perongen i HP, och man kan tycka att det är ett otillbörligt lån. Å andra sidan förekommer liknande "lån" eller sammanträffanden iolika magnitud; I övärlden-serien förekommer namn som ligger nära Tolkiens (t ex Ioeth -- Ioreth) men det är knappast en stöld. Magikerskolor finns i en uppsjö av böcker, så även unga föräldralösa män (och kvinnor).

Allt plockat ur berättelsekitteln...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 02, 2004 2:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:

Det där låter ganska osannolikt. Folk älskar så'na historier, så om det vore sant skulle det ha spridit sig blixtsnabbt och man skulle ha hört om det förut. Att det kan finnas likheter med tidigare böcker är säkert mycket möjligt, men sådana uppenbara plagiat betvivlar jag starkt. När någon är så framgångsrik som Rowling har blivit så dyker det alltid upp en massa folk som vill racka ner, eller som vill försöka "få sin bit av kakan".

Fëanor skrev:
Jag tycker inte om fantasy som utspelar sig i vår värld.

Har du läst något av Charles de Lint? Han kanske kan få dig att ändra uppfattning. Spontant rekommenderar jag boken Moonheart, men det kan kanske bero på att det är den första de Lint jag läste, så den har etsat sig in djupast i mig...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2004 11:02 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Fantasy är en ganska så begrensad genre vad det gäller tematiken, dessvärre...

Vill man vara riktigt elak är allt bara kopior av Historia Regum Brittanie, nedtecknad 1136 av Galfred av Monmouth

Även Tolkien har lånat friskt, så även Jordan, Howard, Cooper osv.

Någonstans läste jag att det endast finns ett tiotal teman att skriva om, det är allt. Så på sitt sätt går väl all litteratur tillbaka till de gamla grekerna i slutändan.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 03, 2004 11:24 am 
Master of Doom

Det är faktiskt sant, det där om Henry Potter. Hennes böcker finns ju utgivna och tidningarna skrev om det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 08, 2004 1:51 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

problemet är hur (c)opyright lagar är skrivna och vilken tradition de utgår från. De finns nämligen två sött att se på (c)opyright

1: Copyright på idén
2: Copyright på själva texten.

och så brukar man undanta parodier.

tyvärr kommer jag inte ihåg sidan som kom med utdragna förklaringar i den här sidan. Men de var när jag läste massa Beat saker så antagligen någon sida som har en antagligen Keroac eller Ginsberg kopling.

(föresten Kerouacs "On the road" blev först utgiven på.... Ace.... hrmm.... just de Ace... som är så *duktiga* på att inte kopiera andras verk)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 10, 2004 5:59 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Johan skrev:
Någonstans läste jag att det endast finns ett tiotal teman att skriva om, det är allt. Så på sitt sätt går väl all litteratur tillbaka till de gamla grekerna i slutändan.

Jag har själv hört att det enda som utmärker en berättelse är att någoting händer som skiljer sig från vardagen. Men jag har också hört om det som du talar om, det finns någon som har skrivet en bok om det men jag har glömt av vad han heter. Sedan finns ju boken "The Hero with a Thousand Faces" av Joseph Cambell som förövrigt var en stor inspirationskälla till George Lucas Star Wars filmer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 5:33 pm 
Alla som skriver tar åt sig från andra författare, man kanske inte skall skriva för likt, men om någontig överenstämmer så kan det vara för att Rowlings har läst någonting och lagt det på minnet omedvetet, det har hänt mig bl.a. Sedan tror jag inte att hon kan kopiera storryn (inte då en trolkarl på internatskola) utan det som varje bok handlar om för de är väldigt väl genomtänkta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 10:52 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Man härmar ju omedvetet andra. Men så finns det också endast sju grundteman i världen har jag hört.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 11:11 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Antalet grundteman beror lite på vilken teoretiker man tror på, skulle jag gissa. Även antalet karaktärer är begränsat, om man tror på Jung.

Men jag föredrar att tro att den mänskliga fantasin är utan gränser, och att det bara är vår önskan att stoppa saker i fack som gör att vi vill hitta ett ändligt (och då gärna litet) största antal av vad det nu handlar om.

Men som en klok person sa: "Det finns bara två sorters människor: de som delar in människor i två sorter och de som inte gör det."

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]