Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 28, 2026 1:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jordan
InläggPostat: tis okt 07, 2003 10:03 pm 
Dvärg

Tillhör hans böcker det man "ska" ha läst?
Själv har jag aldrig orkat läsa honom, även om jag började på första boken en gång. Tillhör det allmänbildning inom fantasy att ha läst honom?
Själv tycker jag att det är avskräckande mycket böcker i hans serie.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 08, 2003 10:40 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Nja, det beror på vad man menar med "måste"...

Men onekligen är det så att i fantasykretsar är Jordan en av de författarre som diskuteras, men omdömen som varierar mellan "världsklass" och "värdelöst".

Så om man vill delta i dom debatterna bör man läsa Jordan.

Men jag skulle rekomendera att lägga den tiden det tar att läsa alla Jordans böcker på något annat. Fast nu har jag hu redan läst dem, men hade jag inte läst dem skulle jag antagligen vilja läsa dem i alla fall...

Så svaret blir väl att man kanske bör ha läst i alla fall några av Jordans böcker om man vill anse sig "allmänbildad" inom genren fantasy.

Däremot så MÅSTE man läsa Gösta Berlings Saga av Selma Lagerlöf!!!!

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Jordan
InläggPostat: ons okt 08, 2003 10:52 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Efter att ha lagt 2400 sidor av mitt liv på Jordan tyckte jag att det räckte. Cirkulär, härmig berättelse. Eller, för att citera Algis Budrys i Benchmarks: Galaxy Bookshelf:

Citera:
please consider ... the possibility that 200 pages would have sufficed even for an epic. The Odyssey is not that long. Nor Beowulf, nor the narrative of the New Testament.

Detta sa visserligen Budrys om Dune, men det är lika sant om andra författare som desperat försöker hitta ett slut utan att riktigt lyckas.

Instämmer vad gäller Gösta Berlings saga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 09, 2003 10:08 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Stefan: Tack för instämmandet om GBS!!!

Denna bok har litteraturhistoriens absolut starkaste inledningsfras:

Äntligen stod prästen i predikstolen

Smaka på den meningen, och känn alla bottnar som kan finnas i den. Bara den meningen räcker för att bygga en mäktig roman.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Jordan
InläggPostat: fre okt 10, 2003 7:00 pm 
Östring

Elwing skrev:
Tillhör hans böcker det man "ska" ha läst?
Själv har jag aldrig orkat läsa honom, även om jag började på första boken en gång. Tillhör det allmänbildning inom fantasy att ha läst honom?
Själv tycker jag att det är avskräckande mycket böcker i hans serie.

Jag tycker om Jordan, började läsa honom nu i höst och har läst nio av hans 18 böcker, jag tycker dessutom att det är bara skönt att ha så många böcker framför sig att läsa

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Jordan mm
InläggPostat: lör okt 11, 2003 9:29 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Kan inte komma ifrån att de första tre (engelska) delarna var så cykliska: Del 1: Du ska rädda världen -- grattis du vann över den onda fursten. Del 2: Haha, det var inte den onda fursten -- NU vinner du över den onda fursten. 3: Haha, det var inte den onda fursten heller -- NU vinner du... Och så var huvudpersonen naturligtvis tvungen att syssla med djurhållning.

(Vill man lyckas i fantasy är djurhållning eller hushållsarbete en bra utgångspunkt för karriären. Getapojkar, fåraherdar, kökspojkar, grisvaktare o dyl går alltid och blir fräcka magiker och kungar!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 11, 2003 10:55 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

För att citera Norman Spinrad:

Citera:
Vår berättelse börjar ute i civilisattionens gränsmarker, där en synbarligen aalldaaglig yngling just genomgår alla tonårens ångestfyllda och alienerande plågor. Utan att bondläpparna omkring honom (eller kanske ens han själv) känner till det, är han i själva verket den landsförvisade rättmätiga arvingen till Imperiets tron, eller en muterad övermäniska, eller innehavare av slumrade magiska krafter, eller kanske bara född mästare på tvåeggat tvåhandssvärd.

Men de Mörka Makterna växer, den avgörande striden mellan Gott och Ont nalkas och hans genetiska arv eller släktförhållanden eller intrigens krav gör det till vår obetydlige hjältes öde att ställa sig i spetsen för Ljusets Arméer. Men ondskefulla figurer söker igenom hans hemby i hopp om att finna honom och kanske kommer de redan i första kapitlet att vara nära att göra slut på honom.

Nu dyker det emellertid upp en främling från civilisationens centrum. Han äger stor kunskap, är väl insatt i historiens förlopp och har kommit för att leta rätt på Ödets gunstling, informera honom om hans födslorätt och träna upp honom så att han kan utmana Ondskans Furste till en titelmatch om universalmästerskapet.

Därmed börjar vår hjältes kringströvande fostran under Merlin Mutanten. Under en snabbtur genom tillvaron kämpar han sig ut ur spenaten och i långsam spiralrörelse inåt mot Kjejsrdömets tron.

Längs vägen får han korgen av Prinsessan, lägger sig till med ett måleriskt band medhjälpare och förkämpar, sätter upp en folkarmé, räddar Prinsessan från ett öde värre än Frida och vinner på kuppen hennes kärlek, varefter han avslöjar sin hemliga identitet som Alltings Kjejsare för henne och omvänder henne till sin sak.

Gerillaarmén kämpar sig nu fram till Rom och närmar sig i ungefär sextio andlösa sidor Presidentpalatset. Men den Mörke Fursten är inte för inte Ondkans Herre. I smyg stoppar han en hästsko i en handsken och en magisk formel i den andra, och så går han och hjälten femton ronder om Universums öde.

Skurken har förstås aldrig hört tals om sportsmannaskap, så vår hjälte får på nöten i sisådär fjorton ronder, två minuter och fyrtio sekunder. Svartepetter leder stort på poäng och ska precis slå ut Ljusets Förkämpe för gott, så det ser verkligen ut som skaplesen ligger pyrt till och kan se fram emot en miljon års skärande plågor.

Men just som vår hjälte är nedslagen för räkning vaknar hans magiska krafter, Prinsessan ger honom en slängkyss, Obi Wan Kenobi påminner honom att Kraften är med honom, hans övermänskliga intellekt säger honom hur man smäller ihop ett oövervinnerligt vapen av några tandpetare och gem, och en namnlös birollsinnehavare han en gång räddat livet på ger honom en överdos vigvatten.

Samtidigt som domaren räknar till nio reser han sig och håller ett flammande tal. 'Du, snubben', säger han till Ondskans Härförare, 'du har inte knutit skosnöret'. Och när Den Nådlöse tittar efter drämmer Folkets Förkämpe till honom med en rallarsving som får honom att flyga rätt ut ur ringen, ut ur romanen och in i nästa bok i serien.

Gott triumferar över ont, rätvisan segrar, Hjälten gifter sig med Prinsessan och blir Alltings kjejsare och alla lever lycklig i alla sina dagar, eller åtminstone tills det är dags att veva igång forstättningen.

Mycket elakt skrivet, men ack så sant! Väldigt många fantsyförfattare verkar ha använd detta som mall för att skriva sina "femton böcker om samma sak"...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 11, 2003 11:01 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Visst ligger det mycket sanning i vad Spinrad skriver! (Vem är det förresten?) Men ärligt talat - är det så hemskt då? Det är bevisligen en mycket bra mall att utgå från, och om man bara varierar detaljerna tillräckligt fantasifullt så gör det väl inte så mycket att grundtemat är sig likt. Det är detaljerna som gör boken!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 12, 2003 8:39 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Norman Spinrad är SF-författare, litteraturkritiker, kulturkritiker och samhällskritiker. Och en duktig sådan.

Den ovanstående drapan finns med i tidskriften Isaac Asimov's Science Fiction jaunari 1988.

(dock stal jaagg översättningen från John-Henri Holmbergs bok Fantasy, så när som på ordet Frida. JHH använde Mitt Livs Novell, men eftetrsom den tidningen inte längre finns så ersatte jag den med Frida.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 13, 2003 7:45 am 
Dvärg

Ahhh... onekligen dräpande, men fruktansvärt kul... :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 16, 2003 3:12 pm 
Maia

Jordans böcker är mördadnde tråkiga...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 17, 2003 9:37 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Vill nog ge den stegrande kamelen lite rätt i att det är detaljerna som gör boken, men det går någonstans en gräns mellan att skriva en kopia av en berättelse och att skriva en version av en.

Spinrad blandar (i sin f ö väldigt rättvis kritik) en av fantasyns -- och mänsklighetens -- stora berättelser med de detaljer som kommit att knytas till den i ett otal fantasyverk. Jag ser inget fel i att använda monomyten, myten om hjälten med tusen ansikten, som grund för en berättelse. Det är en bra berättelse, och dög för Tolkien, Astrid Lindgren, och George Lukas. Men berättelsen går att variera i det oändliga -- det finns inga behov av att bara byta ut småsaker.

Se vidare The Hero with a Thousand Faces (Joseph Campbell, 1949).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 12:58 pm 
Uruk

Jag började läsa WoT för ett flertal år sedan (har slagit av på takten de senaste åren eftersom han skriver så långsamt), men jag tycker att det är helt underbart att det är en så lång serie eftersom det gör att det känns som att man får ut något av att lära känna karaktärerna. Jag bestämde mig för att börja med WoT när jag läst ut allt vad Eddings hade skrivit och var besviken på att det hade gått så snabbt att läsa de bökerna. Jag valde också att läsa böckerna på engelska just eftersom det tar betydligt längre tid och dessutom är det trevligt att läsa på orginalspråk.
Jag förstår inte riktigt varför alla klagar på att böckerna är långa, om man som jag tycker om berättandet och alla små intriger så är det absolut bara en fördel, eftersom de inte tar slut hela tiden...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 1:01 pm 
Noldo

Jag har inget emot långa böcker eller långa serier, men det år gärna hända något i dem också. Vilket det sällan gör i Jordans böcker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 4:20 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Åh jo... Räkna bara alla fnysningar som kvinnorna presterar... det händer saker hela tiden :-)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]