virre skrev:
Som jag förstått det så är en klassiker än bok som läses med behållning av flera generationer. Jag googlade efter "vad är en klassiker" för att få se om jag missminde mig helt vad litteraturkunskaps lärraren på folkhögskolan sagt. Men av varigerande grad verkar det stämma, en klassiker ska var läst av en stor mängd mäniskor (friviligt desutom) och i flera generationer. Jag tillhör ju de av oss som inte vill ge Eddings några fördelar. Men tyvärr om folk fortsätter att läsa honom så är han en klassiker. Det finns kvalitetskrav på klassiker men vem är det som avgör kvaliten?
Harold Bloom.

Nå, skämt åsido, Dickens räknas som en klassiker, trots att han ärligt talat är ganska medelmåttig.
Nu är dock 20 år inte särskilt lång tid, och Eddings är fortfarande verksam. Hur länge kommer hans böcker att finnas med i spelet när han själv inte är det? En kille på en mailinglista där jag är med brukar dra upp exemplet F. Marion Crawford -- skräckförfattare från början av 1900-talet som var sin tids motsvarighet till Stephen King. Sålde enorma mängder, tydligen. Idag får man reaktionen "Marion vem?" när man nämner honom. Samma sak med Robert W. Chambers, som på sin tid skrev mängder av romantiska romaner (modell Harlequin) och sålde stora upplagor och faktiskt blev rik på det -- han finns t. o. m. omnämnd i
Svensk uppslagsbok från 50-talet. Idag vet ingen vem Chambers är -- vilket är synd, eftersom han faktiskt skrev skräcknoveller av mycket hög kvalitet också (de börjar dock komma i nytryck, tack och lov!).
virre skrev:
Túrin Turambar skrev:
Ja, jag medger att det är lite tveksamt. Vilka författare skulle ni definitivt kalla klassiker?
Dunsay definitivt (läses fortfarande frivilligt med behållning och har funnits längre), Tolkien och Lewis (läses frivligt med behållning och har funnits någolunda länge). De andra, vet inte riktigt, de flesta är väll relativt nya. Förutom LeGuin som verkar facshinera nya läsare hela tiden.
En viktig detalj, tror jag, är att Le Guin också kammat hem flera prestigefyllda utmärkelser -- inte bara renodlade fantasypriser, utan också ett par mainstreamutmärkelser också.