Den stegrande kamelen skrev:
Martinus skrev:
Jag skulle rekommendera Time and the Gods utgiven av Gollancz i Storbritannien, vilken samlar sex av Dunsanys tidiga novellsamlingar
Jag har
Time and the Gods (köpt på
Eason i Dublin för £9.10, enligt den fortfarande kvarsittande prislappen

), men har inte kommit mig för att läsa den än. (Jag läser över huvud taget alldeles för lite nu för tiden. Får skärpa mig!) Kan du rekommendera någon novell att börja med? Jag har tyvärr inte tid att läsa boken från pärm till pärm för tillfället.
Ummm... Svårt... Det skulle i så fall vara någon av novellerna från
The Book of Wonder eller
Tales of Wonder (eller heter den senare
The Last Book of Wonder i den samlingsvolymen? Jag minns inte vilket). Flera av dessa är lite atypiska för Dunsany i det att han bygger upp en vacker såpbubbla som han sedan sticker hål i på slutet, men de är klart läsvärda och ofta roliga. "Distressing Tale of Thangobrind the Jeweller" (vars fullständiga titel är "The Distressing Tale of Thangobrind the Jeweller, and of the Doom That Befel Him"), "The Hoard of the Gibbelins", "How Nuth Would Have Practised His Art Upon the Gnoles" är ganska roliga, med en liten ironisk twist. "Why the Milkman Shudders When He Perceives the Dawn" är inte fantasyaktig alls, men har en otroligt rolig twist på slutet (första gången man läser den åtminstone). "The Long Porter's Tale" är en annan höjdare. "A Narrow Escape" är kort men naggande god. "The Exiles' Club" är trevlig.
Andra som är bra men lite mer dunsanianska är
"The Kith of the Elf-Folk"
"The Highwayman"
"The Fortress Unvanquishable, Save for Sacnoth" (lite förutsägbar, men enligt experterna världens första sword & sorcery-novell)
"Blagdaross" (bara Dunsany kan skriva så rörande om bortkastade saker på en sophög!)
"Idle Days on the Yann" (förmodligen en av Dunsanys oftast ompublicerade noveller)
"Carcassonne"
Novellerna från avdelningarna
Time and the Gods och
The Gods of Pegana är också bra, men inte som inkörsport. De ska ses som prosadikter snarare än riktiga noveller -- massor av stämning, men inte särskilt mycket handling. Lite filosofiska bitvis.
Ett urval från de båda
Wonder-böckerna, plus två noveller från
The Sword of Welleran, var min egen inkörsport till Dunsany (i form av samlingen
Huset vid världens kant som Sam J. Lundwall gav ut). Funkar inte det, är det nog kört.
Jag skulle nog satsa på "The Hoard of the Gibbelins" eller "How Nuth Would Have Practised His Art Upon the Gnoles". Båda handlar om inbrott som går fel på ett kul sätt.
Det ska för övrigt tilläggas att en del av novellerna hänger ihop med varandra, såsom "The Loot of Bombasharna" och "A Story of Land and Sea" vilka båda handlar om piratkaptenen Shard.
Och när du någon gång ska läsa HELA boken, se till att du läser
The Gods of Pegana först.