Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre maj 17, 2024 9:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Finns det någon här som gillar Harry Potter filmerna??
InläggPostat: ons aug 24, 2005 6:21 pm 
Av alla karaktärer i Harry Potter-filmerna (förutom Harry då), så gillar jag Professor Severus Snape. Han är så himla cool alltså. Förstår mig inte på karln rikigt. Är han snäll eller elak?

Personligen så tror jag att han bara spelar elak för att smälta in. Han är ju ändå föreståndare för Slytherin. Han måste ju ha en image liksom. Fast jag tror nog att han är rätt så snäll ändå eftersom han hjälpte Harry i den första filmen (har inte sett resten ännu). Vad tror ni?


Klaudija


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 24, 2005 6:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 26, 2004 10:47 pm
Inlägg: 726
Ort: Valinor
Jag har inte läst böckerna, och bara sett första filmen. Jag gillade den, även om en del av dialogen kändes ganska konstlad och amatörmässig. Och Alan Rickman är alltid cool, alltid gillat honom sen jag först såg Die Hard. 8) Han verkar vara "snäll", men han tycks ha blickat lite för djupt i sina elixir skulle jag tro... :) men hans intentioner visar sig nog i de senare historierna. Intressant person hur som helst. Måste se de andra filmerna också när tillfälle ges. Eller läsa böckerna rentav, de sägs ju vara mycket bättre.

_________________
I have been sent back, until my task is done.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 24, 2005 8:28 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Usch, filmerna är hemska. Tycker jag. Läs böckerna istället, Klaudija och Nerloth. De är kanske inga mästerverk, men helt klart godkänd underhållning.

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 24, 2005 8:35 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
De två första filmerna är värdelösa. PoA däremot är riktigt, riktigt bra. En av de bättre filmatiseringarna av en bok jag sett. Minus för quidditchscenerna som fortfarande är lika dåliga i PoA som i de två första.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 24, 2005 8:45 pm 
Offline
Wavemaster of the World

Blev medlem: mån apr 19, 2004 6:10 pm
Inlägg: 2010
Ort: Världen
Ah, jo. Har inte sett fler än de två första. Hade tänkt ge nya regissören en chans, men det blev inte av. Nån gång får jag väl ta och se den (men tänk om de har förstört Lupin!).

_________________
"Det har alltid varit kyrkans uppgift att försöka motverka förtryck." - präst i lokaltidningen

Ha. Ha. Ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 24, 2005 11:35 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
På sätt och vis tycker jag de två första filmerna är bättre. De speglar miljön och sånt mer som jag tänkt det i böckerna än vad tredje filmen gör. Sen stör jag mig på saker i tredje filmen såsom att de går omkring i mugglarkläder när trollkarlar och häxor aldrig bär sådanna kläder i stort sett. Annars är tredje filmen bättre.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 25, 2005 6:04 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
HP är helt enkelt inte böcker man kan göra filmer av, i alla fall inte filmer som roar mig.

Mijlöerna i filmerna är dock ganska fina, men jag behåller hellre de bilder som böckerna har gett mig. PoA ska dock ha ett stort plus för att man lyckades få ett mellanting mellan en örn och en häst att se naturligt ut!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 25, 2005 6:57 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör okt 23, 2004 2:35 pm
Inlägg: 647
Jag tycker att filmerna var ganska bra, men böckerna var mycket bättre. Så om ni inte har läst böckerna så borde ni göra det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 25, 2005 3:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Älskar böckerna och tycker filmerna är helt ok och småtrevlig underhållning. De två första lämpar sig bra för en sjukdag hemma från jobbet/skolan men 3:an är lite intressantare. Och 4:an verkar lovande. Trailern (som någon annan säkert redan lagt ut någonstans här, jag brukar vara sist med saker... :roll: ) lockade i alla fall mig. http://www.hpana.com/news.18758.html Hoppas mkt på 5:an och 6:an.... (Och att de skyndar sig lite, vill inte de ska behöva byta skådespelarensamble.)

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 25, 2005 6:03 pm 
Böcker tycker jag är så komplicerade. Orkar aldrig läsa en hel bok. Science Fiction-böcker går väl an, men inte Fantasy eller romaner. Förresten så kan jag liksom inte visualisera miljön om jag läser en bok.



Klaudija


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 25, 2005 7:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag hoppas att The Lord of the Rings är ett undantag! :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 25, 2005 7:38 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör maj 29, 2004 1:19 pm
Inlägg: 1044
Ort: Göteborg
Saken med de två första filmerna är att de följer böckerna bra, visst visa moment är borttaget och vissa småändringar.
Men den tredje filmen (som är bra, något annat påstår jag inte) så tycker jag att det känns som att regisören drabbas av lite Peter Jackson sjuka, att helt onödigt ändra detaljer.

Jag ser fram emot den 4:e filmen och hoppas att regisören/manusförfattaren följer boken bättre och hellre tar bort mindre intressanta saker för att hålla nere tiden, då har vi nog en mycket bra film att se framemot :D

Till trådskaparen: Problemet med att svara på din fråga angående Snape är att vissa bara har sett filmerna men många här (inkl jag) har läst alla böckerna och därmed sitter inne med mer information. Men ett kort svar är att jag är hyffsat övertygad om att Snape är elak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 25, 2005 9:01 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: tor mar 17, 2005 3:19 pm
Inlägg: 1425
Det är ju inte säkert... Kolla diskussionen i följande tråd:
OBS!!!!!!!!! HBP-SPOILERVARNING!!!!!
http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=2475 OBS!!!!!!!!! HBP-SPOILERVARNING!!!!!
OBS!!!!!!!!! HBP-SPOILERVARNING!!!!!


Senast redigerad av Turambar lör aug 27, 2005 6:25 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 26, 2005 4:54 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Hmm... Vågar man trycka på den där länken... verkar farlig...
(Kunde vara bra att veta vad det är spoiler för, men jag antar att det är bok 6?)

Jag tycker mycket om böckerna, och även filmerna är bra (om än inte alls i samma klass som böckerna såklart...) Böckerna är så trevliga och lätta att sjunka in i, så det känns verkligen som att mna är där.

Vad gäller Snape så får man ju som sagt väldigt mycket info i böckerna ( inte minst bok 5).

Längtar efter att 6:an ska översättas!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 26, 2005 5:49 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:02 pm
Inlägg: 236
Ort: Stockholm
Meriadoc skrev:
Hmm... Vågar man trycka på den där länken... verkar farlig...
(Kunde vara bra att veta vad det är spoiler för, men jag antar att det är bok 6?)


Du antog rätt bok 6 spoiler i länken.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010