Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Eragon-filmerna
InläggPostat: ons dec 20, 2006 5:09 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Jag har själv inte sett Eragon men folk runt om i sverige är mycket besvikna.
Eragon lär enligt många vara Star wars , Lotr , Narnia och Harry Potter i en och samma film och anses därför vara helt fantasi lös.

http://www.sthlmsfinest.com/index.php?o ... t_id=10775


"Först och främst förstår jag inte hur en film producerad av personer med enorm fantasi, inte kan komma på en egen story, utan hämtar nästan all inspiration från sagan om ringen och till viss del Star Wars."


Här fick filmen 2 av 5 möjliga men det är inte den enda dåliga Filmrecensionen jag sett om denna film.


Vad tycker ni? Är den verkligen så hemskt lik Lotr så att den inte är värd att ses?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 23, 2006 4:54 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
Alltså, personligen tycker jag inte att något verk kan mäta sig med LOTR, vare sig det är filmerna eller böckerna det är frågan om. Jag tycker att Eragon - filmen var en stor besvikelse när jag såg den. Bristerna var många. Eftersom jag tycker så mycket om böckerna så skulle jag vilja säga att filmen var en ganska stor tabb.

Om jag inte läst böckerna innan jag såg filmen skulle jag tyckt bättre om filmen, fantasynörd som jag är. En stor brist är att filmen var för kort för att vara Eragon.

(Om du inte sett filmen och vill ge den en chans råder jag dig att inte läsa följande.)

Bristerna var som innan nämt, många och här kommer några av dem:

*Eragon hade ljust lockigt blont emil- hår i filmen, i oken har han rakt mörkt, brunt hår,

*Saphira har en massa fina taggar på ryggen i boken, i filmen är de borttagna.

*I den första boken ska Roran jobba i en kvarn för att tjäna pengar till ett bröllop. När Roran ger sig av i början av filmen är det inte för att tjäna pengar till hans och Kathrinas bröllop. Han rymmer från Galbatorix soldater som envisas med att ta så många från varje by och bilda en armé. (Helt knäppt)

*Kathrina omnäms inte ens i filmen. (fattar inte hur de ska kunna göra tvåan på grund av detta.

*När Garrow i boken överfalls av ra´zacerna dör han inte utan blir bara medvetslös. Senare hittar Eragon honom och för han till Horst. I filmen hittar Brom och Eragon Garrow, då är han redan död. Därför tänder Brom på Garrows kropp.

*När Eragon finner Arya så är hon inte medvetslös. Det blir hon efter att Brom har dött.

*När Brom dör ger han inte Eragon ringen han en gång fick av Izlansadi.

*Arya har inte alvöron.

*Orik omnäms inte, och är i stort sett av samma storlek som en människa.

*När Eragon kommer till Varden så börjar striden direkt.

*Ajihad dör inte i slutet och Nasuada får inte ta över Varden.

*Murtagh "dör" inte heller i slutet.

Ja, jag skulle gott kunnat räkna upp ett par brister till, men de är så små.

Kort sagt, filmen är förkortat på ett kraftigt och icke diskret sätt. Sagan om ringen är ju med förkortad, men Jacksson gjorde det mer diskret och gömde förändringarna narturligare.

Det är iallafall vad jag tycker.

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 24, 2006 10:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag tycker att filmen var bra. Om man tråkigt någon gång kan man se filmen. Det enda problem jag har med filmen är att den är för kort. De kunde ha lagt till 20-30 minuter till.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 25, 2006 3:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Håller med om att den var väldigt kort och den hade många brister också, ingen riktig höjdarfilm faktiskt. Betyg: 4 poäng av 10.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 25, 2006 4:34 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
Tack för era åsikter .. vi får helt enkelt se hur det blir .. Om den är så dålig kan jag ju alltid sitta och kasta popcorn på dom som sitter på raderna längre ner :lol:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 25, 2006 5:56 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 15, 2006 8:18 am
Inlägg: 58
Ort: Huskvarna
Ja, det kan man ju alltid göra. ^^ Håller mycket väl med om att den var alldeles för kort.

_________________
"Hälften av er känner jag hälften så väl som jag ville. Färre än hälften av er känner jag hälften så bra som ni förtjänar."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 25, 2006 11:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag tycker att filmen hade blivit bättre om de hade visat Eragons och Broms mentor/elev förhållande mer och gjort det svårare för Eragon att bli accepterad av Varden.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 26, 2006 8:52 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 20, 2003 3:19 pm
Inlägg: 65
Ort: Uppsala
Det som Osthyveln räknar upp är ju verkligen fullständigt ointressant för huruvida det är en bra film eller inte. Ser man till filmatiseringarna av Lord of the Rings är det ju snarare mer som borde ha tagits bort än vice versa. En bok är en bok och en film är en film. Om filmen är bra eller ej handlar ju om samma saker här som annars: manus, skådespelarinsatser, dialog, kameraarbete. Av allt att döma – jag har inte sett filmen och tänker inte se den – har det misslyckats totalt.

En annan recension.

_________________
Vetsaga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 01, 2007 5:16 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 01, 2007 4:27 pm
Inlägg: 37
Ort: Lothlorien
Jag tycker den var ganska bra faktist :?

_________________
Hearing music from the deepest forest
Songs as a seduction of sirens
The elf-folk is calling me


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 01, 2007 5:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Ireth Tinúviel skrev:
Jag tycker den var ganska bra faktist :?


Håller med.
Fast jag märkte att filmen har lånat en hel del från star wars och sagan om ringen.
Fast vilken film/bok är orginell nu för tiden.

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 21, 2007 9:07 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån maj 14, 2007 12:42 pm
Inlägg: 63
Ort: Rohan
Jag tycker att Eragon härmar på tok för mkt från Tolkien. Visst är de flesta fantasyförfattare inspirerade av Den Store, men herregud det är ju rena plagiat ibland tycker jag.
Kan inte pojkvaskern (ja han är ung som skrivit böckerna) komma på något eget, istället för att spinna vidare på Tolkien-alver ? Gr, sånt stör mig nåt oerhört !!

:wink:

_________________
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 22, 2007 7:09 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Det är svårt i den åldern. Jag ser själv tillbaka på sånt jag skrivit när jag var sexton med en viss rodnad på kinderna. Ändå tycker jag nog att det var en rätt så bra historia ändå. Underhållande och lättsmält.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 22, 2007 12:28 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Såg den en gång på bio innan jag läste boken och uppfattade den då som en riktigt bra fantasyfilm. Dock har jag nu läst boken samt sett om filmen nyligen och är av en helt annan åsikt, filmen är en riktigt usel filmatisering. Dom har ändrat om så mycket samt lyft bort så stora stycken ur boken att det som blir kvar är så långt ifrån en bra filmatsering som man kan komma. Detta bådar ju inte heller gott inför dom kommande filmerna (om det nu blir några).

Det lustiga är ju att Paolini verkar vara nöjd då jag inte läst några negativa uttalanden från honom. Jag skulle vara bra förbannad om någon slaktade mitt verk på liknande sätt. Snacka om att sälja sig för pengar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 22, 2007 12:58 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Älva skrev:
Det är svårt i den åldern. Jag ser själv tillbaka på sånt jag skrivit när jag var sexton med en viss rodnad på kinderna. Ändå tycker jag nog att det var en rätt så bra historia ändå. Underhållande och lättsmält.


Men han blev publicerad på det han skrev i den åldern. Argh.

Jisses... (Jag kommer ihåg en sak jag skrev i tonåren, Lagerlöf möter Tolkien... Jag fick iofs okej betyg på den texten. Hmm, det var länge sen)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 22, 2007 1:17 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag skulle nog dö av skam om jag hittade mina gamla noveller som man skrev för skolan. oj oj oj...

Men som du sa, Paolini blev publicerad när han var femton och jag är glad att jag inte blev det men jag skulle gärna bli det nu däremot.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010