Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 2:03 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svenska översättningar av Beowulf och Nibelungen
InläggPostat: ons okt 29, 2008 2:14 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons okt 29, 2008 2:11 pm
Inlägg: 6
Hej.
Jag skulle vilja höra om någon kan rekommendera några bra svenska översättningar av Beowulf och Nibelungen-sången/-sagan.

Vad gäller Beowulf har jag Robert Nyes bok i min ägo (som översatts till svenska av Birgitta Gahrton). Jag kan inte komma ifrån att det känns som en förenklad version riktad till ungdomar i högstadieåldern, och jag skulle gärna vilja läsa en mer vuxen version.

Vad gäller Nibelungen så har jag den version som översatts av John Evert Härd. Den är sannolikt ganska trogen till den ursprungliga texten. Men den är menad att sjungas, inte att läsas. Jag har hört att det ska finnas en version som är utformad mer som en vanlig bok, och den skulle jag gärna vilja få tag i.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 29, 2008 2:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Välkommen!
Jag har läst Beowulf i översättning av Björn Collinder och tyckte att den var mycket bra.

(Någon moderator får gärna flytta denna tråd till en forumavdelning där den passar bättre.)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 29, 2008 3:14 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Ja jag flyttade den till Fantasy utanför midgård. En iofs vidliftig tolking av Fantasy, men de t kan gå...

Jag har nog sett åtminstone en av böckerna du pratar om, men har tyvärr glömt vem som översatte dem.

http://libris.kb.se Bör kunna ge dig en hint om vad de heter. (Sök efter boktitlarna, gå igenom vilka översättningar som finns)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 29, 2008 4:21 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Härds version av Nibelungen är visserligen skriven på vers, men det var originalet också, så att säga att den ska sjungas och inte läsas, tycker jag är felaktigt. Den fungerar bra att läsas också, om man är van vid att läsa på vers (tex föredrar jag Odysséen på vers även om den även går att läsa som prosa).

Vad gäller Beowulf tycker jag Collinders översättning är bra. Annars rekommenderar jag Seamus Heaneys nyare översättning. Men den finns nog inte på svenska ännu.

Om dessa böcker är av intresse rekommenderar jag även Völsungasagan. Den finns som prosaöversättning av Inge Knutsson.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 29, 2008 10:21 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons okt 29, 2008 2:11 pm
Inlägg: 6
Tack för tipsen. Collinders Beowulf kan nog bli ett framtida köp.
Vad gäller Nibelungen skulle jag verkligen föredra en version som inte är skriven på vers, förutsatt att en sådan existerar på svenska.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2008 11:57 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Palpatine84 skrev:
Tack för tipsen. Collinders Beowulf kan nog bli ett framtida köp.
Vad gäller Nibelungen skulle jag verkligen föredra en version som inte är skriven på vers, förutsatt att en sådan existerar på svenska.


Men Nibelungen sagan är en sång. Nibelungenlied... Du kommer antagligen inte hitta någon annan variant av den, är vad du vill ha, en genomgång av vad som händer igenom berättelsen?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nibelungenlied

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2008 1:37 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Kan även rekommendera Fritz Langs två långsfilmsmästerverk från 1924 "Die Nibelungen: Siegfrieds Tod" och "Kriemhilds Rache" ("Nibelungensången: Siegfrieds död" och "Kriemhilds hämnd").


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2008 5:23 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons okt 29, 2008 2:11 pm
Inlägg: 6
Eldalie skrev:
Kan även rekommendera Fritz Langs två långsfilmsmästerverk från 1924 "Die Nibelungen: Siegfrieds Tod" och "Kriemhilds Rache" ("Nibelungensången: Siegfrieds död" och "Kriemhilds hämnd").


Låter även det intressant. Någon ide om vart dessa kan inhandlas?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 30, 2008 9:09 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Du kan nog beställa dem från bra filmhandlare, tex Movieline (finns i Göteborg, på Packhusplatsen). Skulle tro att de är ganska dyra, men gillar du välgjord och otroligt påkostad stumfilm (dessa båda är fullt jämförbara i kvalitet med Griffiths "Intolerance" om den är bekant) så är det värt det.

Allra bäst är annars att se dem på bio med pianoackompanjemang. Bor du i eller nära Sthlm, Gbg el Malmö kan du bli medlem i Cinemateket (och får då möjlighet att se mkt kvalitetsfilm på bio). I Gbg visades de för 1 år sedan, men de återkommer med jämna mellanrum och man kan önska filmer inför kommande säsong. Kolla hemsidan på: http://www.sfi.se/sfi/smpage.fwx?page=7293


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010