Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis sep 29, 2026 9:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Urban fantasy
InläggPostat: fre nov 09, 2007 9:21 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Jag har mer och mer halkat in på urban fantasy. Antagligen för att jag aldrig läst det innan egentligen, och det därför känns nytt och fräscht. :)

Några favoriter: Charles de Lint, och böckerna om trollkarlen Harry Dresden av Jim Butcher. Dresden Files är mycket charmiga och läsvänliga böcker, om Chicagos ende trollkarl med annons i gula sidorna ;) Första boken heter Storm Front, och de blir bara bättre och bättre för varje bok.

Har du några rekommendationer när det gäller urban fantasy?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 3:26 pm 
Noldo

Enda jag egentligen plöjt är Mercedes Lackey ... och hennes böcker är väl folk lite oense om, hennes urban elves tycker jag iaf har sin poänger.
Annat som faktiskt är enform av UF är ju Lustbaders "Ninja" m fl, men de är lite ... småäckliga(?) bitvis (fryner på näsan).

men det är som bekant ingen ände på det myckna bokskrivandet :)

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 8:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Neil Gaimans Neverwhere är ju outstanding inom området, även hans American Gods kan absolut läsas som UF. Clive Barkers Weaveworld och Book of the Art är andra böcker som jag läst som jag skulle klassa som UF.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 11:45 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Okej, vad menas med Urban fantasy egentligen? Halvfantasy?
Av de ni har nämnt har jag bara läst Amerikanska Gudar, den var väl inte riktigt vad jag hade väntat mig, men läsvärd helt klart.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 1:02 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Här är lite gran om det
Engelska Wikipedia skrev:
Urban fantasy is a subset of contemporary fantasy, consisting of magical novels and stories set in contemporary, real-world, urban settings--as opposed to 'traditional' fantasy set in wholly imaginary landscapes, even ones containing imaginary cities, or having most of their action take place in them. Urban fantasy may also refer to more modern versions of 'traditional' fantasy worlds. The modern urban fantasy protagonist faces extraordinary circumstances as plots unfold in either open (where magic or paranormal events are commonly accepted to exist) or closed (where magical powers or creatures are concealed) worlds.

Although history of modern urban fantasy can be traced as far back as the 1920's (particularly in the field of children's fiction), it was in the 1980's that the term became widely used among adult fantasy writers and readers--and that the form grew in popularity to become a sub-genre of its own. Pioneers of this genre were Charles de Lint (author of Moonheart and the Newford series), Emma Bull (War for the Oaks), John Crowley (Little, Big), Megan Lindholm a.k.a. Robin Hobb (Wizard of the Pigeons), Jonathan Carroll (The Land of Laughs), Matt Ruff (Fool on the Hill), and Terri Windling (in her role as editor of the Ace Books fantasy line and as creator of the Borderlands series). Subsequent authors to enter the field and expand its territory include Ilona Andrews, Jennifer Armintrout, Kelley Armstrong, Leslie Esdaile Banks (writing as L.A. Banks), Clive Barker, Elizabeth Bear, Holly Black, Francesca Lia Block, Richard Bowes, Patricia Briggs, Jim Butcher, Rachel Caine, Elaine Cunningham, Shirley Damsgaard, Neil Gaiman, Laura Anne Gilman, Simon Green, Laurell K. Hamilton, Charlaine Harris, Kim Harrison, Barb Hendee, Nina Kiriki Hoffman, Tanya Huff, Caitlín R. Kiernan, Mercedes Lackey, Amy Lane, China Miéville, C.E. Murphy, Kat Richardson, Lilith Saintcrow, Wm Mark Simmons, Jeanne C. Stein, Rob Thurman, Mike Tobiczyk, Carrie Vaughn, Rachel Vincent, Phaedra Weldon, and Kit Whitfield.

-------
Närmaste svenska jag hittade
Danska Wikipedia skrev:
Urban fantasy er et begreb fra engelsk, som betegner fantasyhistorier, der foregår i nutiden, hvor magi eksisterer side om side med den almindelige virkelighed.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 9:24 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Um... så The Vampire chronicles skulle kunna räknas in där alltså?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 9:56 am 
Dvärg
Användarvisningsbild

Tycker nog att den engelska Wikipedia-posten tar i lite i sitt nämnande av "pionjärer" och är lite väl urskiljningslös. Att de Lint skulle skriva urban fantasy är väl kanske tydligt, men Crowleys Little, Big ställer jag mig lite mer tveksam till. Visserligen utspelar den sig bitvis i en storstad som uppenbarligen är New York City, men dess fokus ligger inte mellan det magiska och det omkringliggande stadslandskapet så mycket som det magiska som sker främst utanför staden och hur det förföljer karaktärer in i staden.

Som jag ser det så är just kontrasten mellan det magiska och storstaden vad som utmärker urban fantasy. Älvor och skyskrapor, om man så vill. Formen är snarast en reaktion mot det Tolkieniserade landskap som så mycket fantasy hamnade i. I många av de exempel om nämns saknas kontrasten; staden bara råkar vara där, ibland kortare, ibland längre stunder, men som i Crowleys bok hör det magiska ändå främst hemma utanför den.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 2:07 pm 
Noldo

Fast kan man inte säga det finns fler; Contemporary Fantasy som då täcker in både Rural fantasy och Urban fantasy?
Där RF är fantasy som utspelar sig på landsbygden ja, men fullt moderna samtida landsbygd, jeepar, traktorer ... alkoholister ... som i The Earth Witch av Louise Lawrence

Sedan finns det Historical Fantasy som i Mercedes Lackey/Roberta Gellis' Elisabetanska alver "This Sceptered Isle" och framåt, där allt (så gott det går) stämmer med historiska fakta men magin spelar med i varför det blir som det blir.
Sådan "historiskt korrekt" fantasy kan mycket väl utspela sig huvudsakligen i städer, även om de inte har skyskrapor ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 04, 2007 6:12 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

Absolut skulle man kunna tala om fler sorter, men jag är inte säker på att det egentligen tjänar mycket till att beskriva underavdelningar till fantasy enbart utifrån var de utspelar sig -- om inte annat så skulle det bli problem så snart en berättelse utspelade sig i två eller fler miljöer. Därför vill jag nog hålla fast vid att urban fantasy kännetecknas av mer än bara ett stadslandskap. Snarare rör det sig om ett sätt att låta det traditionella, magiska, mytiska i genren möta ett rationellt, modernt, vardagligt samhälle. Urban fantasy utspelar sig således i en slags dragkamp mellan ett modernt, rationellt sätt att se på världen och det magiska och mytiska som utspelar sig i berättelsen. (Med mytisk menar jag främst att det rör sig om händelser som är större än vardagen; mer står på spel än vad vi normalt förväntar oss av det moderna livet.)

Till syvende og sidst tycker jag inte egentligen att det är så fruktbart att diskutera fantasy i sådana här undergenrer; det blir lätt missförstånd och gummiartade uttänjningar av begrepp. Istället föredrar jag den uppdelning som Farah Mendlesohn har föreslagit, där genren delas upp utifrån hur det fantastiska introduceras i den fiktiva världen och hur huvudpersonerna förhåller sig till det. (Finns beskrivet på svenska och mer i detalj på min webbplats: http://www.ordskogen.com/stefan/02_musings.htm)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 05, 2007 2:20 pm 
Noldo

Nej allt för många konstiga subgenrer ställer bara till det, jag håller med. Intrångsfantasy kanske är det man ska sortera in de jag räknar upp, eller konspiratorisk? Idén om alver eller magiker (eller aliens ...) som manipulerar verkligheten utan att vi vet om det?
Bara det att de kanske inte är ngt hot eller iaf inte allihop ...

Men fantasy som inte rör sig i "sagotid" eller helt annorlunda världar ... sedan finns det ju mellanting, de med parallellversioner av vår värld, som D W Jones Chrestomanci, där personer från vad som troligen är vår verklighet kan dyka upp och liknande.
Ja variationerna är oändliga - så länge det hänger ihop på något sätt :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 2:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Räknas HP in där??

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 3:51 pm 
Noldo

Harry Potter räknas väl som barnböcker och då upphör plötsligt alla indelningar ;)

På sätt och vis är ju HP i "vår" värld, i ett modernt 90-tals-London, och England, men samtidigt är ju trollkarlsvärlden uppenbarligen väldigt avskild från vår, även om den inte är en parallellvärld i fysisk mening, bara dold för oss mugglare.
Så ja på ett sätt är den UF, men ändå inte eftersom det nästan hela tiden rör sig i den dolda delen av världen.

Diana Wynne Jones sa/skrev att hon skriver barnböcker för då slipper hon alla genreindelningar och får blanda som hon vill - Ursula LeGuin har sagt att hon skriver Science Fiction för det är vad kritikerna kallar hennes böcker själv kallar hon dem böcker ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 6:29 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jo, jag håller med LeGuin. De noveller jag skriver själv kan jag inte dela in i genrer, givetvis underlättar det för de som vill fatta vad den handlar om, men det kan man försöka förklara istället.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]