Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 06, 2008 9:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Haha, okey, här vart det nog mest jag som saknade koll också, vet inte vart jag tagit augusti ifrån.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 07, 2008 12:10 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Thingol skrev:
Haha, okey, här vart det nog mest jag som saknade koll också, vet inte vart jag tagit augusti ifrån.


Antagligen från tidigare önsketänkande från förlagets sida -- jag tycker också jag känner igen den uppgiften. :)

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 07, 2008 6:14 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons jun 04, 2008 9:55 pm
Inlägg: 2
Skickade ett mail till det förlag i Sverige som ger ut George RR Martin och fick detta svar. "Hej Jesper,

Vi kommer tyvärr inte att ge ut George RR Martin i fortsättningen. Kontakta hans originalförlag för att se om någon annan svensk förläggare ska ge ut hans böcker.



Med vänliga hälsningar

Anneli" Hittar tyvärr inte vad hans förlag heter. Någon som vet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 07, 2008 10:40 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Yip Yips skrev:
Skickade ett mail till det förlag i Sverige som ger ut George RR Martin och fick detta svar. "Hej Jesper,

Vi kommer tyvärr inte att ge ut George RR Martin i fortsättningen. Kontakta hans originalförlag för att se om någon annan svensk förläggare ska ge ut hans böcker.



Med vänliga hälsningar

Anneli" Hittar tyvärr inte vad hans förlag heter. Någon som vet?


Hur mycket har du letat? Det räcker med att gå till Amazon eller Martins egen hemsida (första Google-träffen på hans namn) för att hitta den informationen: Bantam Books. Deras hemsida är www.randomhouse.com/bantamdell

Tror dock inte du ska räkna med att något annat svenskt förlag kommer att ta upp Martin. Om två förlag redan har försökt, utan att få det att löna sig, så är det ytterst tveksamt att ett tredje skulle försöka. Men konstigare saker har hänt -- Dan Brown har fått böcker publicerade, t. ex.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 29, 2008 1:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag har just läst första delen i sagan om is och eld och tyckte den var jättebra!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 07, 2009 12:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
f*n, Jag läste nog inte tråden ordentligt sist. Har de lagt ner serien på svenska? och jag som har suttit och väntat på fyran i flera månader. jaha det blir väl att läsa resten på engelska, men det känns tråkigt när man har 3 delar på svenska.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 07, 2009 8:02 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Jag har läst kampen om järntronen, tyvärr i den uppdelade versionen :? Försökte ett tag att få tag på övriga delar men förjäves.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: mån maj 02, 2011 9:58 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag har inte läst böckerna, men tv-serien har ju dragit igång nu och jag får säga att det ser mycket positivt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=OofPjpBV ... r_embedded

Kan nog bli riktigt bra det här, och en andra säsong verkar redan vara bekräftad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: mån maj 02, 2011 10:04 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Ja den har utlysts.

Ingen aning om det är bra eller dålig underhållning, har ej läst böckerna, men dte uppmuntrar alltid mär man vet att det finns fortsättning att frossa i när man kikar på en serie ;)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: mån maj 02, 2011 11:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med den här TV-serien. Jag har fortfarande inte läst böckerna - jag ville inte börja förrän serien var färdigskriven, fast jag börjar svikta i den beslutsamheten nu - och det skulle kännas fel att se filmatiseringen innan jag läst originalet. Men att vänta ett par år med att se serien känns å andra sidan ganska svårsmält. Hur gör ni andra som inte läst Martin än? (Om det nu inte bara är Ngugi och jag som inte gjort det...)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: tis maj 03, 2011 3:06 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag skippar nog böckerna, alt. läser dem efteråt. Kan vara intressant att se det från den synvinkeln också, till skillnad från LOTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: tis maj 03, 2011 6:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Jag läste inte Lotr färren efter jag hade sett 1:a filmen.
Hm, kanske därför jag inte är lika hård mot filmerna.
Serien är jättebra än så länge. De 3 första avsnitten är ju bra så jag tror resten av säsongen blir också :D

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: tis maj 03, 2011 6:59 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag läser om serien just nu inför den femte boken som kommer i sommar. Jag fastnar så lätt i denna världen och det kliar i fingrarna efter att sätta på första avsnittet och bereda sig på att bli besviken (Ska samla ihop lite kompisar när de har tid bara...). Även om jag måste säga att boken skulle kunna göra sig väldigt bra som TV-serie.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: lör maj 07, 2011 2:59 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Lord Voldemort skrev:
Jag läste inte Lotr färren efter jag hade sett 1:a filmen.
Hm, kanske därför jag inte är lika hård mot filmerna.
Serien är jättebra än så länge. De 3 första avsnitten är ju bra så jag tror resten av säsongen blir också :D


Första filmen var ju ändå rätt trogen boken, det var väl först i TTT som det började spåra ur när Jackson beslöt sig för att filma någon annan bok som Tolkien inte skrivit. :twisted:

Jag var inte helt övertygad efter två avsnitt men nu har jag sett det tredje och det börjar arta sig. Men oj vad de går snabbt framåt i tiden, två månader på 3 avsnitt...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: George R R Martin
InläggPostat: lör maj 14, 2011 7:24 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Mkt förtjust i den själv, då jag valde den enkla änden att börja i ;)

Vad gäller tiden är det inte så konstigt då de kapar resesträckorna, från norr till söder skall ju ön vara stor som Sydamerika ungefär. Resenärer mer eller mindre ploppar upp på målorterna. Inte mig emot om färden inte har mycket att bjuda på, dock.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010