Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 10:20 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 19, 2007 5:59 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Har läst de två första delarna på svenska..tyckt de är bra.. så tänker fortsätta läsa den på svenska, det är svårt nog ändå att hänga med i alla intriger ...

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 19, 2007 4:39 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån jul 02, 2007 10:30 pm
Inlägg: 81
Ort: Sthlm
Det jag undrade var hur serien var uppbyggd, den svenska. Kampen om järntronen är del 1, del 2 är kungarnas krig. Vilken är nästa? Den har iof inte kommit ut än

_________________
A Cementári, a varya feanya morniello!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 30, 2007 7:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Nästa del heter "Svärdets makt", och ska komma ut nu i augusti enligt tidigare uppgifter. Men jag är inte 100% säker på vad den motsvarar för bok i den engelska utgivningsordningen. Den svenska utgivaren har ju lyckats trassla till saker och ting genom att den första svenska upplagan av "A Game of Thrones" delades upp på två volymer, "I vargens tid" (1997) och "Kampen om järntronen" (1998). Sedan gick ett eller annat på röven, för sedan hände intet innan 2005, då Forum gav ut "A Game of Thrones" på nytt, men nu slog man ihop "I vargens tid" och "Kampen om järntronen" till en enda volym och gav ut den igen, dock under samma namn som tidigare del 2, dvs "Kampen om järntronen". Puh! Köp alltså helst 2005 års "Kampen om järntronen", annars lär det bli förvirrande när man hamnar mitt i en pågående berättelse.

2006 gav man ut "A Clash of Kings" under namnet "Kungarnas krig". Nästa bok på svenska är alltså "Svärdets makt" och torde vara lika med "A storm of Swords", men denna del är redan i en del engelska utgåvor uppdelad på två volymer så jag är osäker om man lyckas pressa in hela "A Storm of Swords" i den svenska "Svärdets makt". Hoppas kan man ju. Hursomhelst är det ju roligt att Forum bokförlag åter ger ut George R R Martin på svenska.

I ordning läses alltså GRRM på svenska helst som följer:

2005 års upplaga av "Kampen om järntronen"
2006 års upplaga av "Kungarnas krig"
2007 års upplaga av "Svärdets makt"

Inte för att det lär vara så stor risk att stöta på 1997 och 1998 års upplagor, de är sedan länge slutsålda och tör endast att få tag på via antikvariat.

Serien är redan uppe i fyra delar på orginalspråket (fast A Storm of Swords är i vissa upplagor som sagt uppdelad på två volymer) och för nuvarande anger författaren att det är planerat för sju delar i "A Song of Ice and Fire"-sviten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 31, 2007 10:12 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån jul 02, 2007 10:30 pm
Inlägg: 81
Ort: Sthlm
Tack för den ingående förklaringen. Förstår nu. Får vänta och se i augusti.

Sju? Nae! Så grymt jobbigt att vänta ett år på att nästa bok kommer ut! Sju..

Några nyheter om tv-serien?

_________________
A Cementári, a varya feanya morniello!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 16, 2007 10:11 am 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån jul 02, 2007 10:30 pm
Inlägg: 81
Ort: Sthlm
LIvar upp tråden.
Läste "Svärdets makt" på svenska nu. Har försökt lista ut vad "svärdets makt" titeln kunde säga om berättelsen, vilken betydelse titeln har men jag kommer inte på ngt, "A storm of swords" ger mycket mer förståelse. Kass översättning tycker jag. Varför inte bara översätta rakt av?! *Morr*

Älskar dessa böcker! Hur bra som helst! Vill läsa mer och orkar inte vänta tills nästa år. Tror ni man kan hoppa in på originalspråket? :roll:
Det är extremt bra, som vissa har påpekat, hur Martin skildrar krig och inbördeskrig, intriger, hat, kärlek. Han är verkligen inte barmhärtig någonstans. Precis som i verkligheten.
Vad tycker ni om Jaime?
Vem är er favorit karaktär? Jag gillar skarpt Jon Snö (vet inte vad han heter på engelska) och Gast(skuggvargen). Han är hittils den äkta hjälten, inte en överdriven krigare, han felar ibland, men han drivs på ett starkt sätt (vet inte hur jag ska förklara).
Jag undrar verkligen hur det ska gå för Daenaerys och hennes drakar. Vad kommer hända när de kommer till Västeros(Westeros). Is och Eld tordes betyda kampen mellan Melisandres gud(eld) och den som inte får nämnas(is).. Eller? Alltså borde det vara det som är "huvudfighten" men jag fattar inte hur det kommer gå.. Det är spännande som SA*AN och jag har svårt att lista ut många saker. Vad som helst kan hända.
VERKLIGEN bra böcker!

_________________
A Cementári, a varya feanya morniello!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 16, 2007 11:07 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Håller med om att de är fantastiska böcker, har precis läst ut svärdets makt. Jag måste säga att Jaime har blivit en riktigt intressant karaktär nu. Man kan heller inte låta bli att undra var Örnnästet nu kommer ställa sig.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 16, 2007 10:36 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån jul 02, 2007 10:30 pm
Inlägg: 81
Ort: Sthlm
Lysa mördad, Lillfinger avrättad, vem härskar där då? :?
Ja, Jamie blir bara en bättre och bättre människa. Riktigt intressant.
Visst verkar det inte som att Kung Stannis är "Den Utvalde"? Att han har svärdet ljusbringaren och kommer att vara kämpen för "de goda". Mäster Aemon antyder ju när han pratar med Sam på Muren att svärdet inte är "äkta" eller vad man nu ska säga. Det ger ifrån sig ljus osv men man känner inte värmen från det. Stannis verkar ju själv tveksamt till att han är det.

_________________
A Cementári, a varya feanya morniello!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 17, 2007 12:06 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Jag tror nog inte att den Petyr som nämns i epilogen är densamme som Lord Petyr, den Petyr som dinglade i trädet var väl en Frey?

Stannis verkar ej vara rätt person, har tänkt tanken att Jon Snö och Daenerys skulle kunna regera Västeros.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 17, 2007 5:45 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån jul 02, 2007 10:30 pm
Inlägg: 81
Ort: Sthlm
Inte samma petyr? :s Var inte Lillfinger släkt med Frey? Det var väl på så vis han träffade Catelyn.. Ska kolla upp snart.
Ja, Dany är en bra kandidat skulle jag tro, även Snö.
Tror ngn att det går att hoppa in i den engelska versionen efter svenska svärdets makt?

_________________
A Cementári, a varya feanya morniello!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 18, 2007 4:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 22, 2003 12:31 am
Inlägg: 614
Ort: Sverige
Den Petyr som hängdes var inte Petyr Littlefinger, det var helt riktigt en liten äcklig Frey. Littlefinger befinner sig ju i Eyrie, där han just bevittnat Marillions mord på stackars Lysa. Ähum... ;) Och Littlefinger är inte släkt med Freys, utan fick sin plats i Riverrun tack vare sin fars vänskap med Hoster Tully (Lysas och Catelyns far).

En av anledningarna till att följa serien är ju att man väntar på att hela klanen Frey ska få rundligt betalt för all ackulumerad gammal ost. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 19, 2007 6:48 am 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Ja ätten Frey är ju faktiskt värre än Lannisters. Vad tyckte ni om Prins Oberyn då? Jag gillade den karaktären, synd bara att det gick som det gick för han.

Tänkte på det där mäster Aemon sade om Stannis svärd, Lord Berics svärd brinner ju, kanske är det förkämpen mot den namnlöse, det verkar lite vettigt med tanke på att han hålls vid liv för ett syfte.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 04, 2008 9:58 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: ons jun 04, 2008 9:55 pm
Inlägg: 2
Hej tänkta bara höra om någon vet när nästa bok kommer ut på svenska? Jag antar att Feast of Crows är nästa bok som kommer på svenska?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 06, 2008 7:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Har inte den kommit än?
Har tappat kollen sen jag började läsa dom på engelska..Det enda jag hört, är att den senaste deln på engelska beräknas till juli-augusti.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 06, 2008 7:55 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Yip Yips skrev:
Hej tänkta bara höra om någon vet när nästa bok kommer ut på svenska?


Det kommer inga fler på svenska. Serien är nerlagd.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 06, 2008 7:59 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Thingol skrev:
Har inte den kommit än?
Har tappat kollen sen jag började läsa dom på engelska..Det enda jag hört, är att den senaste deln på engelska beräknas till juli-augusti.


*skrattar cyniskt* Jo, det där har man ju hört förut -- förlagens önsketänkande. Boken är inte färdigskriven ännu, och man bör räkna med minst ett halvår från färdigställande till utgiven bok. Amazon UK::s uppgift om 3 november 2008 bör alltså också tas med en rejäl nypa salt.

För färskast information bör man kolla Martins egen website, http://www.georgerrmartin.com : Han har lovat att han ska posta nyheten där så fort han satt punkt för manuskriptet.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010