Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 6:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 17, 2006 7:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Själv har jag inte läst den men min brorsa är helt galen i den. Jag har hört att filmen inte ska vara någon höjdare. Dom hade tryckt ihop hela handlingen på 1 h 30 min.

Titel: Eragon

Författare: Christopher Paolini

Del i en serie: Ja, den andra boken heter Den Äldste och fler kan komma.

Recension: Den fattige bondpojken Eragons liv förändras helt när han en dag hittar en vacker blå sten som visar sig vara ett drakägg. Ägget kläcks och drakungen Saphira och Eragon blir i vänner i hemlighet. Från den dagen knyts deras öden för alltid till varandra.
Denna storslagna fantasyroman är skriven av den då blott 15-åriga Christopher Paolini. Av en slump hamnade den hos ett av de största bokförlagen i USA och gjorde genast enorm succé när den gavs ut. På bara 6 månader såldes den i över en miljon exemplar och boken är nu översatt till en rad olika språk världen över.
Skriven av en 15-åring har den allt en ung läsare önskar och mer därtill; drakar, alver, mystik, glöd, strid och kärlek. En äventyrsberättelse i fantasytraditionens förtrollande stil. Lika underbar för vana fantasyläsare som för blivande fantasyälskare.
Och i sann fantasyanda är berättelsen om Eragon tänkt att bli en trilogi.



Sammanfattning: Låter kort och gott som en härmning av Tolkiens böcker. Iallafall verkar inspirationen vara hämtad därifrån.

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 17, 2006 9:33 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 23, 2006 12:41 pm
Inlägg: 47
Ort: Hagnesta Hill
Citera:
Låter kort och gott som en härmning av Tolkiens böcker. Iallafall verkar inspirationen vara hämtad därifrån.


Mja, jag funderade på ifall det var så det låg till. Tack för recensionen. :wink:

_________________
"The leaves are falling down,
down in silence to the ground"


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 18, 2006 8:28 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Alla fantasyfilmer som är välgjorda är välkomna. Det finns alldeles för få.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: The Name of the Wind (Rothfuss)
InläggPostat: ons maj 16, 2007 10:42 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 07, 2003 9:44 am
Inlägg: 90
Ort: Göteborg
Titel: The Name of the Wind

Författare: Patrick Rothfuss

Del i serie: Första delen i vad som utlovar bli en fängslande fantasyserie, fullt i klass med (eller överträffande) Jordan, Eddings, Williams och Goodkind.

Handling: På ett värdshus i en liten by gömmer sig Kvothe, världens mest beryktade magiker och hjälte, med sin lärjunge Bast. En dag dyker emellertid Krönikören, en av de främsta samlarna av sagor och berättelser, upp och övertalar Kvothe om att låta honom nedteckna sin berättelse. Alltmedan denna berättelse fortskrider ske mystiska händelser på och kring Kvothes värdshus.

Kvothe berättar om sin barndom i ett kringresande gycklar- och teatersällskap, hur han undervisats av en magiker som rest med dem, och hur han sedan hamnar i landets huvudstad där han lever som gatubarn innan han uppmuntras att söka sig till Universitetet för att lära sig magi.

Kommentar: Större delen av berättelsen handlar om Kvothes tid vid Universitetet; hans vänner och fiender bland lärare och studenter, hans framgångsrika studier och musikerkarriär, och hans ständigt frustrerade relation med den flyktiga Denna. Han utför hjältedåd och utsätts för diverse hot, och hans tanklöshet försätter honom i ständiga knipor. Boken har inte något egentligt slut utan går direkt över i del två.

The Name of the Wind är en väldigt typisk fantasyroman. Uråldriga berättelser som visar sig sannare än någon trott, en övermodig ung man som undervisas i magi, drakar, demoner och älvafolk, ett zigenarliknande, kringvandrande folk – ingredienserna är ofta mycket traditionella. Men det spelar ingen roll att man känner ekon av Harry Potter, Övärlden-böckerna, Cards Ender’s Game, och många andra böcker, för Rothfuss lyckas hela tiden hålla blandningen fräsch och spännande, och svänger ständigt runt oväntade hörn (drakar, får vi höra, finns ju förstås inte, de möter bara en draccus som visserligen ser ut som en drake men är växtätare – och besegrar den genom att ge den en överdos av ett narkotiskt preparat).

Denna brist på originalitet är nog Rothfuss största svaghet, tillsammans med ett antal lite väl onyanserade karaktärer. Berättelsen har ett fåtal svackor, men de är inte värre än att de snarare ger andrum – jag drogs ständigt med, bitvis från en cliffhanger till nästa, långt in på småtimmarna.

Förutom sin skickliga hantering av traditionellt fantasymaterial är författaren skicklig både i konstruktionen av sin värld och sin berättelse. Han stoppar in ledtrådar och förvarningar som gör att man väntar på att vissa katastrofer ska inträffa medan andra dyker upp som fullständiga överraskningar. Språket flyter lätt, trots att han stoppar in en hel del nyord eller byter namn på företeelser (veckor heter span och har elva dagar; magi heter sympati; han kommer till och med undan med att använda det gamla engelska ordet yclept (”heter”) utan att jag lyfter på ögonbrynen). Lögner, sagor och sanning flyter alla ihop så att flera versioner av samma berättelse kan förekomma naturligt och som läsare vänder man ivrigt bladen för att få veta mer.

Är man ute efter traditionell fantasy i Tolkien-anda går det inte att hitta mycket bättre än Rothfuss. När andra författare har valt att lämna mycket av Tolkiens arv för att förnya genren har han lyckats förnya arvet i sig. Strålande, helt enkelt.

Värt att notera är att den kommer i svensk översättning (tyvärr med varje del uppdelad i två volymer) i april 2009!

Betyg: 3 silmariller

_________________
Expect to feel pleasure. Knowledge is sexy.
Expect to feel pain. Knowledge is torture.
-- Jeff Noon, Vurt.


Senast redigerad av Stefan ons nov 26, 2008 2:49 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 17, 2007 1:16 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: mån jul 02, 2007 10:30 pm
Inlägg: 81
Ort: Sthlm
Titel
Berättelsen om Fjärrskådarna
Trilogi
Del 1, Mördarens lärling. Del 2, Vargbroder. Del 3, Mördarens jakt

Författare
Robin Hobb

Jag är inte bra på att uttrycka det jag har läst. Så jag gör det kortfattat.
Den är på ett helt annat sätt än Tolkiens verk det bästa jag har läst. (De liknar inte varandra). Man fångas och blir huvudpersonen själv. Hobb beskriver känslor som ingen annan fantasyförfattare och det är den enda bocken(böckerna) jag har läst som haft makten att förstöra en julafton. Det är kärlek, död, vänskap, äventyr och mycket annat boken innehåller. De som inte redan läst serien måste göra det. Jag ska läsa om den, men har tappat bort de 3 första böckerna och den sista i den andra delen.

Den gyllene mannen Del 1, Narrens uppdrag. Del 2, Narrens hemlighet och del 3, Narrens öde.

Är nästa trilogi. Förra serien slutar så att man kan sluta läsa där, men slutet är hårt. Därför blev jag överlycklig när "den gyllene mannen" kom ut, som är en fortsättning på "Berättelsen om fjärrskådarna". Här står samma person i centrum men han är nu äldre och inte i sin fulla styrka. Visare och mer ansvarsfull. Lika sorglig blir den här serien men det vänder. Man fastnar och blir återigen huvudpersonen. Han är på inga sätt en typiskt hjälte, man ser han svagheter, kanske mer än hans starka sidor, och man känner igen sig.

De här sex böckerna är de enda jag kan jämföra med Tolkiens. LÄS DOM!

3 Silmariller!

_________________
A Cementári, a varya feanya morniello!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 20, 2007 4:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag har också läst dom och tycker dom är väldigt bra!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 21, 2008 7:25 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 29, 2008 12:08 pm
Inlägg: 205
Forwaith skrev:
Titel
Berättelsen om Fjärrskådarna
Trilogi
Del 1, Mördarens lärling. Del 2, Vargbroder. Del 3, Mördarens jakt

Författare
Robin Hobb

Jag är inte bra på att uttrycka det jag har läst. Så jag gör det kortfattat.
Den är på ett helt annat sätt än Tolkiens verk det bästa jag har läst. (De liknar inte varandra). Man fångas och blir huvudpersonen själv. Hobb beskriver känslor som ingen annan fantasyförfattare och det är den enda bocken(böckerna) jag har läst som haft makten att förstöra en julafton. Det är kärlek, död, vänskap, äventyr och mycket annat boken innehåller. De som inte redan läst serien måste göra det. Jag ska läsa om den, men har tappat bort de 3 första böckerna och den sista i den andra delen.

Den gyllene mannen Del 1, Narrens uppdrag. Del 2, Narrens hemlighet och del 3, Narrens öde.

Är nästa trilogi. Förra serien slutar så att man kan sluta läsa där, men slutet är hårt. Därför blev jag överlycklig när "den gyllene mannen" kom ut, som är en fortsättning på "Berättelsen om fjärrskådarna". Här står samma person i centrum men han är nu äldre och inte i sin fulla styrka. Visare och mer ansvarsfull. Lika sorglig blir den här serien men det vänder. Man fastnar och blir återigen huvudpersonen. Han är på inga sätt en typiskt hjälte, man ser han svagheter, kanske mer än hans starka sidor, och man känner igen sig.

De här sex böckerna är de enda jag kan jämföra med Tolkiens. LÄS DOM!

3 Silmariller!


Det låter nästan som ett tips :)

Ska jogga ner till biblioteket imorrn och se om de har första boken
och om den är värd några tre silmariller. :P


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 22, 2009 12:19 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Ulmo skrev:
Själv har jag inte läst den men min brorsa är helt galen i den. Jag har hört att filmen inte ska vara någon höjdare. Dom hade tryckt ihop hela handlingen på 1 h 30 min.

Titel: Eragon

Författare: Christopher Paolini

Del i en serie: Ja, den andra boken heter Den Äldste och fler kan komma.

Recension: Den fattige bondpojken Eragons liv förändras helt när han en dag hittar en vacker blå sten som visar sig vara ett drakägg. Ägget kläcks och drakungen Saphira och Eragon blir i vänner i hemlighet. Från den dagen knyts deras öden för alltid till varandra.
Denna storslagna fantasyroman är skriven av den då blott 15-åriga Christopher Paolini. Av en slump hamnade den hos ett av de största bokförlagen i USA och gjorde genast enorm succé när den gavs ut. På bara 6 månader såldes den i över en miljon exemplar och boken är nu översatt till en rad olika språk världen över.
Skriven av en 15-åring har den allt en ung läsare önskar och mer därtill; drakar, alver, mystik, glöd, strid och kärlek. En äventyrsberättelse i fantasytraditionens förtrollande stil. Lika underbar för vana fantasyläsare som för blivande fantasyälskare.
Och i sann fantasyanda är berättelsen om Eragon tänkt att bli en trilogi.



Sammanfattning: Låter kort och gott som en härmning av Tolkiens böcker. Iallafall verkar inspirationen vara hämtad därifrån.


Nu har även den tredje boken, Brisingr, kommit ut.

Författaren hävdar tydligen att Tolkien inte har inspirerat honnom eftersom ingen av hans böcker står med under "Inspirerat av:", bullshit tycker jag (om ni ursäktar uttrycket) då mycket är så gott som taget rakt av.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010