Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 08, 2026 10:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sagor för vuxna barn... eller nåt
InläggPostat: sön apr 18, 2004 10:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

För mycket länge sedan (80-talet), i ett land långt borta (välfärdssverige), sändes en gång en tv-serie som hette något i stil med "Sagor för vuxna barn". Jag har bara svaga minnen av det hela, men jag vill minnas att ramberättelsen var en äldre herre som berättade historier för sin hund - gamla folksagor mest. Tror att en pojke som till hälften var en igelkott var med i ett avsnitt. Tror den var av engelskt ursprung, kanske BBC?

Mitt vaga intryck av serien var att den var attans bra. Men vad hette den egentligen, och finns den att få tag på? Min inte särskilt aktningsvärda ålder vid sändningstillfället gör att minnesbilderna är synnerligen vaga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 2:04 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag hade för mig att Jim Henson var inblandad, så jag sökte på honom och hittade detta. Är det månne den serien du tänker på?

http://us.imdb.com/title/tt0092383/

I så fall har jag också vaga men positiva minnesbilder av serien. Men jag tror inte jag såg så många avsnitt. Jag var i fel ålder när den gick, just när jag blivit "vuxen" nog att inte befatta mig med barnsagor och ännu inte vuxen nog att ge blanka fasen i vad som "passar sig" och titta ändå. 8)

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 7:57 am 
Maia
Användarvisningsbild

Den hade jag glömt bort! Jag har också bara svaga minnen men minns att det var ovanligt välgjord och mycket fascinerande. Skulle vara kul att se den igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 11:10 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Omslaget skulle kunna vara en blandning av Härskarringen och Narnia-sviten. :D
Verkar mysigt. Men jag minns inte denna alls. Kanske den gick tidigt på 80-talet när jag var för liten eller sent, då intresset för det motsatta könet var starkare än intresset för att sitta hemma med föräldrarna och titta på tv´n.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 10:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ha! Vad lustigt att man har så mycket latenta minnen. Hade aldrig kunnat dra upp det minnet själv utan en rejäl knuff. När var detta egentligen? Tidigt 80-tal skrev du?
Titlen var vagt bekant, men det var först när jag såg affischen som berättarfiguren med sin hund kickade i gång minnet lite.
Bekanta ansikten där f.ö., men namn är jag kass på.
Kul. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 20, 2004 1:23 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

"Sagor för stora" hette den. Mina föräldrar har delar av den inspelad, så jag har sett den fastän jag antagligen var för ung när den visades om den visades på tidigt 80-tal.

Minns att jag gillade den jättemycket. Kommer också ihåg igelkottspojken (fast den sagan var litet väl hemsk för mig...) :P
Min favorit var en östan-om-sol-västan-om-månen-saga. Kommer ihåg att det var ett ondskefullt troll som drogat och gift sig med hjältinnans make. Det var ett Aslan-likt lejon med, och en dörr som ledde till intet.

På sätt och vis var det verkligen sagor för stora, för jag kommer ihåg alla avsnitten som väldigt läskiga (fast i och för sig så tyckte jag ju t o m att sagoberättaren var läskig, så jag var väl litet mesig)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 24, 2004 12:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jepp, den är det! :D Tack så mycket, Kamelen! Ber om ursäkt för den dåliga responsen, men jag har varit bortrest under veckan. Nu när jag fick det riktiga namnet på serien så hittade jag den även på The Encyclopedia of Fantastic Films and Television (bra sida för övrigt, rekommenderas). Det visade sig att den hette "Sagor för stora barn" på svenska. Den sändes i England 1988, så antagligen kom den väl till Sverige något eller några år efter. Det ska tydligen även finnas en efterföljande serie, "The Storyteller: Greek myths", men jag tror inte att den gick i Sverige?

Läskig var den iallafall.

Hummm, när jag googlade efter "Sagor för stora barn visar den sig att Danne nämner den i en tråd på Skalmans Tolkien-forum. Doh! Där fick jag för att jag inte läser alla trådar ordentligt. Can't win them all.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 25, 2004 11:28 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Nu har jag sett avsnitten igen! De håller fortfarande, och specialeffekterna har inte åldrats så mycket som jag var rädd för! Se dem igen om ni får tag på dem!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 15, 2004 4:17 pm 
Finns att köpa på sfbok eller discshop. Sök på storyteller.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]