Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: fre jan 28, 2011 7:11 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Bechdel testet (eller en hel del andra namn, se http://bechdeltest.com/) är en utveckling för att testa hur filmer presenterar kvinnor och deras konversation. Det är inte helt tillämpbart på litteratur egentligen, men ...

Kriterierna är:

1. Det finns minst två namngivna kvinnor (namngivning är ett tillägg men behövt)
2. som har minst en konversation
3. om något annat än en man eller män i allmänhet.

Jag har funderat på det där (speciellt efter diskutionen om dålig fantasy och Eddings) , jag kommer nästan inte på någon Fantasy som skulle klara det här. Möjligne Kerr (fast jag kommer inte på något exempel direkt) och Robin Hobb (om en ett av exemplen är komplicerat)

Så hur gestaltas kvinnor i Fantasy? Vilken Fantasy finns det där kvinnor är mångadimisionella?

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: lör jan 29, 2011 11:51 am 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Paksenarrion av Elisabeth Moon.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: tis apr 26, 2011 10:03 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Kerr klarar det galant. Med tanke på alla magikunniga kvinnor (huvudpersoner) som diskuterar så mycket annat än män.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: tis apr 26, 2011 9:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Moon, Kerr och Hobb - inga högoddsare direkt. Men finns det några manliga författare som passerar detta nålsöga? Utan att ha läst honom än gissar jag på George RR Martin, han verkar på något sätt som en sån som klarar det. Och finns det några kvinnliga fantasyförfattare som har fastnat i de manliga stereotyperna och inte klarar testet? Det hade egentligen också varit intressant.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: ons apr 27, 2011 8:41 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Nu var det länge sedan jag läste "Övärlden" men jag får ju för mig att Ursula K. LeGuins böcker i allmänhet är i avsaknad av starka kvinnokaraktärer. Men jag kanske minns galet? Geraldine Harris "De sju citadellen", som jag för övrigt tycker är/tyckte var otroligt bra, har dock ett bättre genusperspektiv vill jag minnas.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: ons apr 27, 2011 9:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Algernon skrev:
Nu var det länge sedan jag läste "Övärlden" men jag får ju för mig att Ursula K. LeGuins böcker i allmänhet är i avsaknad av starka kvinnokaraktärer.

Flickan som är huvudperson i andra boken (det är ju inte Sparvhök som är det) har väl vad jag minns ett stort antal konversationer i varierande ämnen med några äldre kvinnor som är ledargestalter i det där "klostret" hon bor i. Där finns väl inga män alls, om jag minns rätt?

Men vad gäller de andra två böckerna i den ursprungliga trilogin kan du kanske ha rätt, även om det var länge sedan jag läste dem.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: tor apr 28, 2011 8:12 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Tänker du verkligen på samma böcker nu eller är det jag som blandar ihop det? Hade för mig att Sparvhök var en Eddings-karaktär? Andra boken i Övärlden heter Gravkamrarna i Atuan och handlar så vitt jag minns om samma karaktär som i den första, dvs. Ged. Men som sagt, mitt minne är vagt nu när jag tänker efter och det är mycket möjligt att du har rätt ang. resten.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: tor apr 28, 2011 3:16 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Algernon skrev:
Tänker du verkligen på samma böcker nu eller är det jag som blandar ihop det? Hade för mig att Sparvhök var en Eddings-karaktär? Andra boken i Övärlden heter Gravkamrarna i Atuan och handlar så vitt jag minns om samma karaktär som i den första, dvs. Ged. Men som sagt, mitt minne är vagt nu när jag tänker efter och det är mycket möjligt att du har rätt ang. resten.
Nä, I Atuan är Ged endast med sent i handlingen. Prästinnan i de underjordiska gångarna för huvuddelen av handlingen framåt, och avsaknaden av män och det faktum att hon, Arha, nästan alltid är ensam, gör den här boken ovanlig på flera sätt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: tor apr 28, 2011 6:29 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Okej, då tar jag tillbaka mitt påstående. Är nog dags att läsa om de där böckerna tror jag. ;) Men Sparvhök vet jag fortfarande inte var han passar in. :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: tor apr 28, 2011 10:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Algernon skrev:
Men Sparvhök vet jag fortfarande inte var han passar in. :D

Jag har inte läst böckerna på svenska, men på engelska heter han i alla fall Sparrowhawk. Det där andra är hans hemliga "riktiga" namn. (Sssch Eldalie, det borde inte användas öppet. ;))

Eddings-karaktären heter, om jag minns rätt, Sparhawk på engelska och Spjuthök på svenska.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: fre apr 29, 2011 7:21 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Tack för infon! Nu är det definitivt säkert att jag bör läsa om böckerna. :D Det var iaf ganska lika namn, det får bli mitt försvar. ^^


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: mån maj 02, 2011 8:00 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Algernon skrev:
Nu var det länge sedan jag läste "Övärlden" men jag får ju för mig att Ursula K. LeGuins böcker i allmänhet är i avsaknad av starka kvinnokaraktärer.

Jag har tyvärr inte läst Övärlden, men LeGuin är ju feminist, så där måste jag ändå ifrågasätta dig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: mån maj 02, 2011 8:24 am 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Ja, jag har också hört det. Nu kan man ju vara det utan att låta det genomskina ens litteratära alster, jag har läst Övärlden och även några Sci-fi-böcker av LeGuin och åtminstone i de allra flesta fall (har ju redan blivit rättad ang. undantaget(?)) tycker jag att hon följer gamla fantasymönster när det gäller genus. Men då har jag också läst en bråkdel av hennes totala produktion så jag tänker inte säga emot, bara att mitt omdöme baseras på det jag läst.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: mån maj 02, 2011 3:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Algernon skrev:
Ja, jag har också hört det. Nu kan man ju vara det utan att låta det genomskina ens litteratära alster, jag har läst Övärlden och även några Sci-fi-böcker av LeGuin och åtminstone i de allra flesta fall (har ju redan blivit rättad ang. undantaget(?)) tycker jag att hon följer gamla fantasymönster när det gäller genus. Men då har jag också läst en bråkdel av hennes totala produktion så jag tänker inte säga emot, bara att mitt omdöme baseras på det jag läst.

Jag minns faktiskt inga centrala kvinnliga karaktärer i vare sig första eller tredje delen av Övärlden. Antingen minns jag fel, eller också har du en poäng i ditt resonemang. Å andra sidan, om man försöker skildra något slags kvasiforntida eller kvasimedeltida värld, som ju de flesta fantasyförfattare gör, så använder man väl gärna den riktiga världen som förlaga, och i historieböckerna är det ju väldigt mycket mer män än kvinnor som omnämns. Om det sedan beror på att historikerna är män eller på hur världen faktiskt såg ut, eller en kombination, det kan man ju fundera på... :)

I övrigt tycker jag i alla fall inte att Övärlden är det minsta "mönsterföljande". Den är vad jag minns ganska annorlunda från det mesta andra i genren. Le Guin var ju tidigt ute, efter Tolkien men innan alla Tolkienefterapare kom igång, och bröt till stor del ny mark. Framför allt sista boken i den ursprungliga trilogin minns jag som en mycket intelligent och välskriven betraktelse över livet och döden och liknande trivialiteter. (Den fjärde boken, Tehanu, som Le Guin totade ihop tjugo år senare än de första tre, kan jag däremot inte rekommendera. Jag tyckte att den var väldigt långtråkig. Och den femte har jag inte ens läst.)

Le Guin, som är född 1929, lever för övrigt än, och verkar fortfarande energisk. Alldeles härom året lämnade hon till exempel amerikanska författarförbundet i protest, efter att de gett sitt stöd åt Googles enligt henne förhatliga bokinscanningsprojekt. Och hennes syrliga kommentarer om TV-serien baserad på Övärlden har vi ju diskuterat förut.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasy, kvinnor och Bechdel testet
InläggPostat: mån maj 02, 2011 5:35 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Jag minns faktiskt inga centrala kvinnliga karaktärer i vare sig första eller tredje delen av Övärlden.
Håller med. Den enda förutom Arha jag kan komma på som har betydelse för historien, är den gamla gumman som upptäcker Geds krafter och lär honom litegrann, och jag har för mig att det var via henne han fick kontakt med sin första läromästare.

Den stegrande kamelen skrev:
I övrigt tycker jag i alla fall inte att Övärlden är det minsta "mönsterföljande". Den är vad jag minns ganska annorlunda från det mesta andra i genren.
Håller med. Även Le Guins SF-romaner är annorlunda till sin struktur.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010