Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 04, 2004 7:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Gläd dej Älva!!!

Det kommer en dag när vi slutar fråga och då känns det ändå lite trist. Jag fick själv visa leg tills jag var en liten bit över trettio. Jag blir fortfarande en aning besviken om jag är på en butik där de inte känner igen mej, om de inte frågar mej om legetimation. Men jag är ju ändå 38. Vad kan man kräva? :)

Det lustiga är att de som kan bli griniga över att de måste visa leg är ofta inte äldre än 23. "A, men vadådå!?! Ja ha ju för fan fyllt för länge sen, ju!!! Ja e ju tjuge!!!" De som närmar sej trettio blir bara förtjusta.

Vingilot har rätt: Ålder är svårt. Jag har också tagit leg på en som var 37 år, men jag vet också att jag missat en gång på en kille som jag var helt övertygad om att han var minst 25. Han hade inte fyllt 20.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 04, 2004 7:59 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Rosie skrev:
De som närmar sej trettio blir bara förtjusta


Hrm..., inte alla... :oops:
Lider nog av någon slags omvänd åldersnoja eller "blir-jag-aldrig-vuxen-komplex", blir 31 i år, men har ännu inte kommit dithän att jag blir smickrad när någon tror mig vara 19. Reaktionen blir istället "Skiiiiit också, ska jag aldrig verka/se vuxen (ut) i andras ögon???".
Fast det är klart, vad är vuxet egentligen, och vad spelar det alls för roll? Begriper mig inte på mig själv ibland... :roll:

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 04, 2004 8:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Du är ju fortfarande så ung Vingilot! :wink:

Jag förstår dej faktiskt. Länge hade jag också denna omvända åldersnoja och det är faktiskt bara några få år som jag känt att jag äntligen blir tagen för vuxen. När jag jobbade som fritidspedagog i 25 års åldern kom det en försäljare och knackade på dörren en dag. "Har du mamma eller pappa hemma?" frågade han. Jag minns inte vad jag svarade. Blev erbjuden halv biljett på bussen när jag var tjugo. Nej, det var inte kul!

Men nu är det jäkligt häftigt att bli tagen för tio år yngre än man är. (Även om jag inte får visa leg för mina kollegor längre.) Den stora poängen med det omvända problemet är att man har fördelen kvar. Förhoppningsvis ser man inte lastgammal ut vid 45.

(Jag tror att det är hobbit-blodet.)

................................................................

Förresten måste jag trösta er som inte tycker att det känns bra att visa leg på bolaget. Vi ska ta leg om vi tror att personen kan vara under 25. Detta för att vi ska ha lite säkerhetsmarginal. (Dina "bolagare" tror alltså inte att du är 19, Vingilot, utan kanske 24.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 9:41 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Aha så då kanske man mer ser ut som den ålder man känner sig.... :D
Hoppas det blir likadant vid femtio. För mig måste det vara alvblodet...(har ett spetsigt öra)

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 10:22 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Kan alver ha åldersnoja, tro? Själv har jag känt mig som om jag vore urgammal rätt länge. Men det syns kanske inte, för så här gick det till på tåget häromdagen: En man i femtioårsåldern undrade ifall det fanns ett gymnasium i Skurup och om jag i så fall gick där. Jag är fyllda trettio och gravid i nionde månaden... :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 7:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Som liten kände jag mig ganska gammal. Var en riktig liten funderare som kunde sitta och filosofera och få riktigt fantastiska "åh-jag-existerar-just-här-och-nu-vart-tar-jag-vägen-sedan-upplevelser"...! :) Men ju äldre jag blev desto yngre kände jag mig, eller var rädd att andra upplevde mig åtminstone...
Och visst är jag ung. Kanske kommer jag att vara ung även när jag fyllt 87. Eller också blir jag urgammal om ett år. Dagar, veckor och år kan ha förvånansvärt lite med saken att göra.

Idril: vad roligt med tillökning! :) Är det första eller ett småsyskon?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 9:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Älva skrev:
För mig måste det vara alvblodet...(har ett spetsigt öra)


Åhå! Du är halvalv med andra ord.

Men nog verkar det troligt att vi har ett stänk av Númenor-, hobbit- eller alvblod? Varför skulle vi annars vara så evigt unga?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2004 7:59 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Vingilot: det är första försöket - ytterst spännande. Maken går dock inte med på att det skall bli en Earnedil om det blir en gosse. :wink:
Om vi förutsätter att Tolkiens historieskrivning är den korrekta, och det gör vi väl, så måste ju vissa personer i världen ha numenoranskt eller alviskt blod i sin härstamning??
Vi borde kanske för övrigt göra en ny tråd igen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 8:09 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Idril skrev:
Maken går dock inte med på att det skall bli en Earnedil om det blir en gosse. :wink:

Att vissa ska vara så stelbenta... :lol: :wink:

Apropå alviska släktdrag osv. både känner mig och ser nog mest ut som en hobbit, men undrar om det inte lurar lite alvblod någonstans i någon halvt ihoptorkad kapillär - blir nämligen fullkomligt märklig inombords när jag hör måsskrin... Plötsligt förnimmer min näsa doften av saltkristaller som torkar på vågslipade ockragyllene klippor och tång uppspolad på en strand efter nattens storm och mina öron fylls av bränningars brus och tallars sus... (Och en hel del dieselångor, pommes frites, tjära, fettdrypande pizzor, öl, spyor och ljudet av tiotusentals redlöst berusade turister, men det låter inte lika alviskt så jag tänkte jag skulle utelämna det... :wink: )Och jag längtar, helt ordlöst och utan att kunna förklara varför.

Citera:
Vi borde kanske för övrigt göra en ny tråd igen?

Eller döpa om den till "gott och blandat" eller något liknande, men det går kanske inte att ändra ett ämnesnamn?

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2004 10:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Vingilot och Älva ni är i gott sällskap. Jag jobbade på påskafton och bad om leg av en kille som visade sej vara 34. Tio minuter senare var det dags igen. Hon var 37. :oops:

Hur många med Númenoransk härstammning kan det finnas kvar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2004 11:45 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: fre mar 12, 2004 12:54 am
Inlägg: 172
Ort: "Den dansande [sic] ponnyn"
*snyft* — Dit hör inte jag tyvärr... Senast jag blev uppmanad att visa legitimation i en spirituosa-butik var när jag var 24-25, ungefär.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010