Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kort presentation av Aftonstjärna
InläggPostat: lör jan 03, 2004 6:51 pm 
Offline
Avar
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 03, 2004 2:20 pm
Inlägg: 171
En tjejing på 20+, är intresserad av böcker, musik, min familj såklart, gift och har en teling som fyller 3år. Jag tittar mer än gärna på film, just nu så spelar vi ROTK på ps2 hela nätterna så jag är ganska trött. *gäsp*

Såg ROTK på bio för andra gången igår och den blir bara bättre. Är en Tolkien-fantast in i själen men läser annat oxå.

Jag är snart färdigutbildad lärare åk 4-9 och längtar verkligen efter lön, man blir inte rik av studielån, som man dessutom måste betala tillbaka. *grymtar illa* :? :(

Jag bor i norra delen av Sverige, gillar pizza och levande ljus, min älsklingsblomma är rosa hyacint och jag är beroende av sockerdricka och varm choklad med extra mkt vispgrädde och riven choklad på toppen.

Det var nog lite om mig. Den som vill veta mer ... Just ask :D
_________________

_________________
Together we will take the road that leads into the West
And far away we’ll find a land where both our hearts may rest


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 12, 2004 11:24 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Aftonstjärna: Är du med i båda klubbarna?

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 17, 2004 9:51 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Det frågades efter en presentationstråd här inne, så nu är jag olydig och bumpar Aftonstjärnas gamla tråd. (Varför skapa en ny när den redan finns?)

Så, för den som vill veta men inte har lust att leta i den långa presentationstråden "där ute" kan berätta om sig själva här. Föreslår jag.

Undertecknad är 73:a från Västkusten men är smålänning sedan två år tillbaka. Målar och graverar glas (men det har jag ju skrivit på arbetstråden), älskar film, både i soffan och biofåtöljen, läser glupskt, även annat än Tolkien, målar tavlor och skriver saker som aldrig blir avslutade, fotar ibland, spenderar för mycket tid på internet, kan inte föreställa mig ett liv utan musik och har som sagt en liten hobbit instängd i min mänskliga lekamen...

Tolkiens böcker och värld har alltid funnits i bakgrunden sedan barndomen men knuffades med våldsam kraft fram i förgrunden i och med första filmen. Tack och lov! :D

Och med de orden lämnar jag över tangentbordet till...

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2004 4:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
... Rosie som är en – i nuläget – 38 årig hobwannabe som inte gärna missar ett tillfälle att prisa hobernas lov. Kort som jag är och med mörkt, lite lockigt hår, så behöver jag bara några fler kilon och hår på fötterna och jag vore som hämtad från Fylke. Jag är gift och har tre barn som sakta men säkert blir matade med Midgårda fakta. Maken däremot har läst böckerna och sett filmerna men låtit det stanna därvid och tar inte till sej vidare påverkan. Trist! Jag känner för övrigt inte en kotte som har förstått storheten i detta verk varför ”Gammelklubben” är ett skönt stöd i ryggen. Många långpromenader har jag fört diskussioner med mej själv på Gollums vis innan jag upptäckte detta forum och att det finns fler som bryr sej om alla dessa viktiga smådetaljer som man kan dryfta i timmar.

Vi bor i ett något för litet och ganska åldersdigert hus på landet, med en ouppfostrad trädgård. Detta gör att jag har alldeles för lite tid att frossa i min alternativa värld. Kanske tur det.

Min passion för sagan om ringen började något motsträvigt, men sen jag väl fått upp ögonen är jag ohjälpligt fast. Jag har läst trilogin (som inte är någon trilogi, jag vet, men vad ska man kalla den så här mitt emellan två namn?) ett antal gånger. Silmarillion har jag hittills bara tagit mej igenom en gång. Filmerna har jag sett…ganska många gånger. I övrigt är jag en fånigt lättroad person som kan hitta poänger i det mesta till min omgivnings förtret och glädje. ”Morsan har så knäpp humor”, brukar min äldste son säga och det ligger nog nåt i det. Så om jag kommer med töntiga skämt ska ni veta att jag förmodligen har jättekul.

Dessutom är jag mycket förtjust i att läsa långa inlägg, och efter detta får jag väl hoppas att ni är det också.

Nästa...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2004 7:16 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:01 pm
Inlägg: 43
...och det är Scytax.

Jag har redan lagt upp en tråd där jag presenterade mig själv, om än något flyktigt. Får ni en känsla av Déjà Vu är det bara jag som upprepar mig. :D

Officiellt är jag 36 år men jag bryr mig egentligen väldigt lite om det. Man är inte äldre än vad man känner sig. Alla viktiga åldergränser är passerade och dagsformen får avgöra hur gammal jag är... Naturligtvis händer det att man reflekterar över åldern ibland som t.ex. en dag när jag var hos frisören och samtalade med flickan som klippte mig. Då jag berättade att jag varit på ett av ortens sunkigare uteställen och tagit en öl spärrade hon förvånat upp upp ögonen och undrade vad jag, en medelålders man, kunde få ut av att gå dit... Medelålders, pffft! Samtidigt som hon sopade bort överblivna hårstrån sopade hon bort oron för att jag kanske blivit medelålders.

Jag är gift och har två flickor som båda är farligt nära definitionen av hjärntvätt när det gäller Sagan om Ringen. Kanske valet av sagor när de var mindre har något med den saken att göra? Skämt å sido är det riktigt kul när den äldsta kan komma och fråga t.ex. vad Andúril hette innan det smiddes ihop igen. Min fru däremot har läst de två första delarna och blev jätteglad när den tredje kom på film så hon slapp läsa den... Men jag tror ändå att det spirar lite intresse innerst inne.

Jag arbetar på kontor och ägnar kanske just därför större delen av min lediga tid med att odla hobbit-ådran i trädgården eller att bättra på huset. Jag tycker om att gå och lägga mig när jag är sliten efter hårt kroppsarbete.

Nu skall jag gå och säga godnatt till barnen. Därför överlämnar jag ordet till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2004 12:11 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
...Älva, som också känner sig som om hon sagt det här förut. Men jag lider nog av svår åderförkalkning trots att jag nog är yngst här eller åtminstone näst yngst om Aftonstjärna är kvar? Är född dagen före nyårsaftonen 1975. Jag brukar alltid glömma halvvägs in i mina inlägg huruvida jag svarat på frågan eller om det är ett eget nytt inlägg eller: vad var det nu det hela handlade om egentligen? :roll:

Kan bero på mitt arbete som växeltelefonist där jag blir avbruten av samtal och så har jag tappat tråden. Jag surfar således nästan bara på arbetstid och sällan på fritiden. Då gillar jag att måla och att gå på konserter. Jag försöker att skriva också men det går långsamt. Har sugit på en historia i många år men ibland hoppar det ur någon novell också...
Älskar katter men saknar sällskapet av en, just för att vi bor på 4:e vån och jag tycker att katter ska få gå ute.

Jag bor alltså söder om Stockholm i ett loftgångshus från miljonprogrammet tillsammans med min sambo som inte har ett dugg intresse av Tolkien eller av att läsa överhuvudtaget. Men han gillar filmerna och mina illustrationer av Tolkiens värld. :D Har en önskan om att få bo i innerstaden och slippa de fyrkantigt tråkiga byggnaderna häromkring och att det ska vara så krångligt att ta sig till stan. För inom en tioårstid så kommer vi att flytta till ett hus i dalarna där jag tänker odla en alvisk trädgård där katterna ska frodas...

Skrev mycket nu och hoppas ni inte tröttnade ur eftersom jag kan verka hoppig ibland... :wink: men jag lämnar berättelsefacklan över till...

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: imli...
InläggPostat: ons maj 26, 2004 7:30 am 
Offline
Uruk

Blev medlem: tis okt 14, 2003 4:59 pm
Inlägg: 10
hej...

fortfarande ny på detta, jag är då en smålänning på 33 år.
två flickor 5 och 11 år, äkta man och hus på landet.
jobbar på samma ställe som vingilot :) men är tillfälligt sjukskriven.
syr gärna, målar gärna, samlar böcker skrivna om och av
tolkien, ser gärna på film, umgås med familj och vänner samt odlar
mitt trädgårdsintresse.
läser för närvarande sagan om ringen på finska och njuter i fulla
drag.
det var lite om mig, hoppas att det inte blev för långrandigt.

och så över till nästa...

_________________
"den som drar på mungipan i vällust när
aragon omtalas"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 29, 2004 9:43 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
En presentationstråd var ju ingen dum idé!
Jag är en trettioårig kvinna, gift sedan ett år och nybliven mor till en dotter. (Det visste ni redan, ja.) Vi bor i ett funkishus som är under ständig renovering, så egentligen har jag inte tid att sitta och läsa eller gagga på nätet. Men, som jag brukar säga till maken när han tycker att huset aldrig blir klart: Vad är tiden för en alv?
Eftersom jag hyser en fånig kärlek till de förstfödda, ligger tonvikten i mitt Tolkienintresse på första åldern. Jag har läst Silmarillion väldans många gånger och ägnar mycket tid åt studier av Tolkiens språk. Är medlem i ett Tolkiensällskap och lyckas till och med där framstå som fanatisk ibland...
Och har jag några andra intressen? Tja, mat, whisky, böcker och framför allt historia brukar kunna fånga mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 30, 2004 9:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Hej imli! Attans kul med fler gamlingar i vår lilla hörna! Är det en ovanligt Tolkienvänlig arbetsplats ni har Vingilot och du, eller har helt enkelt den ena hjärntvättat den andra? Jag blir smått avundsjuk! Själv försöker jag sakta men säkert omvända min chef. Det är en klok man, så det finns hopp. :wink:

Idril: Nu blir jag alldeles off topic men jag kan inte hjälpa det. Whisky! Med mitt yrke kan jag naturligtvis inte undgå att tycka att det är spännande. Är du allmänn njutare eller en sån där påläst människa som kommer in till mej på systembolaget och trycker ner mej i skosulorna? :wink: Jag skojar bara! Det är alltid lika roligt att diskutera våra produkter med kunniga människor. Vilken är favoriten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 8:42 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:29 am
Inlägg: 128
Ort: Gondolin
Jag fortsätter väl off topic...
Jag kan inte så mycket om whisky att någon behöver känna sig nedtryckt, Rosie! Men det är ju väldans gott - fast jag har snart glömt hur det smakar. Alma får nämligen ingen whisky, varken nu eller när hon låg i magen. Jag gillar välbalanserade speysidewhisky i allmänhet och är inte så förtjust i Islay, till skillnad från maken och många andra whiskyälskare i min närhet. Favoriten är annars Glenmorrangie. (Blev det rättstavat nu?) Är du själv road av whisky eller det är ett rent yrkesmässigt intresse?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 8:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jag är road av att dricka whisky. Tyvärr är jag inte så kunnig som jag skulle önska att jag var. Det är alltid roligt att ha kunskaper till hands när kunder vill veta mer eller diskutera, men vi har så många olika varor som man vill kunna så mycket som möjligt om att det blir till att skumma det viktigaste av allt. Annars blir det inte så mycket wiskydrickande hemmavid, tyvärr. Whisky har ju den baksidan att det är attans starkt och jag har den baksidan att jag tål alldeles för lite av sånt (mitt yrke till trots) och att jag inte är särskilt förtjust i att blir berusad. Jag mår inget vidare av det, så jag hör till de få som tycker att alkoholen är ett nödvändigt ont i goda drycker, medan allmänna meningen ofta är den motsatta. (Sade hon och tog en klunk gin&tonic! :) En svag GT skall tilläggas för ordningens skull.) Vad beträffar min whiskysmak så är jag väl allärare (alldrickare?) Gärna en Islay så länge den inte smakar tjärpastill, men jag dricker gärna fruktig Irländare också.

Jag undrar... Nog borde väl Shireborna druckit wisky? Det känns som en dryck som borde falla dom i smaken. Eller drack de bara öl?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010