Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Se om filmerna på bio
InläggPostat: mån jun 07, 2021 5:32 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
20 år går fort. Nu visas filmerna på bio igen: https://www.filmstaden.se/film/NCG13127 ... -klassiker

Det är ett lovvärt initiativ men tyvärr tycker jag de missar chansen att göra det rätt.

1. Det är inte de förlängda versionerna. Okej, den punkten är kanske rimlig för det var ju bioversionerna man såg när det begav sig.
2. Det är sommar men ännu inte semestertider. Åtminstone jag förknippar dessa filmupplevelser med vinter, julmys och ledighet.
3. De går inte i premiärsalongerna, åtminstone inte där jag bor. Om jag ska se dem på bio igen så vill jag ha stor duk, maffigt ljud och allt som hör till.
4. Dessutom, det har växt upp en helt ny generation som aldrig fick chansen att se dem på bio, vilket gör punkt 3 ännu viktigare, om inte för mig så för dem.

Vad tycker ni, ska ni se dem på bio (igen, eller för första gången)?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Se om filmerna på bio
InläggPostat: mån jun 07, 2021 10:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Håller med om att det är lovvärt! Och lite sugen är jag, även om det i praktiken knappast kommer att bli av av familjetekniska skäl. Men förutom det väger i alla fall två av dina tre punkter tungt för mig:

1) Jag ser dessa filmer rätt sällan numera, försöker hålla mig till typ vartannat år, eller åtminstone högst en gång om året, för att inte nöta ut dem helt. Och då vill jag inte slösa bort en tittning på att se bioversionerna! Dem har jag överhuvudtaget inte sett på den här sidan 2010, tror jag.
3) Meningslöst att se dem på bio i en liten skrubb till salong. (Ja, så är det även här i Göteborg, tycks det.) Då kan man lika gärna se dem hemma. Det skulle till och med varit mer meningsfullt att se om Hobbit-filmerna (om de inte hade sugit så fenomenalt hårt), eftersom det åtminstone finns ett 3D-argument.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010