andersson skrev:
Filmpauser förekommer i flera länder, oavsett filmens längd. Det används för att öka försäljningen och därmed biografens intäkter.
Fick mig att tänka på ett experiment med takistoskop och subliminal reklam...
Tillbaka till ämnet. Varför tycker du att bioversionen blir
försämrad av en EE? Bioversionen är ju vad den är och EE är vad den är. (Även om jag vet vilken av dem jag föredrar i just det här fallet.)
Vill dock tillägga att jag egentligen inte tycker att EE är bättre än bioversionerna rent "klipp-tekniskt". Snarare tvärtom. Ibland känns det ganska "ihopknåpat". Som om en del av extramaterialet stör rytmen i storyn, som om det egentligen inte hör dit, eller åtminstone borde lagts någon annan stans. Men eftersom det är LOTR vill jag ha allt jag kan få!
Men som jag skrivit tidigare: i min drömvärld skulle inga EE behövas, allt krut skulle läggas på en enda version som fick bli så lång som berättelsen kräver.
Och apropå filmlängd, tänkte inte alls så långt tillbaka, utan mer på 80-talet när den typiska filmen verkade vara 1.36 lång. (Men nu när jag skrivit det kommer väl någon av er att räkna upp tio givna 80-talsklassiker som ligger över 4-h strecket...

)