Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 24, 2026 10:24 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 7:45 pm 
Redaktionen

Citera:
nog är det ganska stor stilmässig skillnad på citaten. De första uttrycks mycket korrekt, de andra är talspråk på lägre bildningsnivå.

Jag håller inte riktigt med. Men här kommer fler Tolkienska citat, där de talar än mer vårdat:

"You can read the signs how you like, but there may be other ways to explain them."
"But I don't enquire how it's done."
"I don't suppose he's ever been in lovely Lugbúrz, so he may like to know what to expect."

Men det hela hänger ju egentligen mest på hur det uttalas, anser jag. Ovanstående meningar kan ju låta både som högskoleengelska och arbetarmål.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 24, 2004 9:32 am 
Noldo

Danne,

dessa citaten instämmer jag i att de verkar vara mer bildade. Du har en poäng i att det nog till stor del var uttalet som skilde sig. Samtidigt misstänker jag att Tolkien, när han skrev, förskönade orcernas språk i sin "översättning" till engelska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 24, 2004 1:55 pm 
Redaktionen

Citera:
Samtidigt misstänker jag att Tolkien, när han skrev, förskönade orcernas språk i sin "översättning" till engelska.

Det håller jag med om! (Han skriver väl något liknande i Appendixet om språken.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 24, 2004 2:34 pm 
Noldo

Danne,

vi kanske börjar bli mer överens? Vi har väl lite olika utgångspunkter iofs. Detta exempel med språk är faktiskt något jag förstår att man ändrat på i filmen. Själv hade jag även varit villig att förlåta det mesta vad gäller orcspråk och erkänner att jag nog hade väntat mig att få lära några nya svordomar som jag inte kände till. Sådant som filmare tillåter men i literatur är svårt att överse med.

Det är tyvärr alltför länge sedan jag läste appendix, två småbarn gör att tid saknas förutom på natten. Jag minns därför inte vad som där skrevs.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 24, 2004 3:49 pm 
Redaktionen

Jag hittade stycket jag tänkte på:

But Orcs and Trolls spoke as they would, without love of words or things; and their language was actually more degraded and filthy than I have shown it. I do not suppose that any will wish for a closer rendering, though models are easy to find. Much the same sort of talk can still be heard among the orc-minded; dreary and repetitive with hatred and contempt, too long removed from good to retain even verbal vigour, save in the ears of those to whom only the squalid sounds strong.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 24, 2004 4:09 pm 
Noldo

Tack Danne!

Det var något sådant jag hade förväntat mig, därför min förvåning när dina exempel var lite för vårdade för att passa in.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 10:31 am 
Östring

Intressant, betyder det att PJ version är i detta fallet närmare Tolkiens vision än Tolkiens egna böcker?! :P

/Mason

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]