Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 04, 2026 8:01 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 6:59 pm 
Master of Doom

Men är inte de som marscherar in genom portarna väldigt lika de som strider mot Faramir?

Den scen med intåget vi pratar om är väl den när Sam halkar ner för branten och klarar sig under alvkappan. De som då kommer för att spana ser ut som araber och jag har i en tidigare tråd tagit upp att "haradrim konstigt nog var araber". Då var det ingen som sa åt mig att det var österlänningar, det tycker jag är lite underligt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 7:03 pm 
The Magnificent

Ja de har jag alltid trott vara haradrim, och det är väl de vi pratar om för man får väl inte se några andra gå in genom porten?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 7:10 pm 
Master of Doom

Ja, jag har alltid tolkat det som att de är haradrim och att östringarna inte är med i filmerna överhuvudtaget.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 10:49 pm 
Redaktionen

Nej, det stämmer inte. Det är östringarna Frodo, Sam och Gollum ser och som nästan upptäcker Frodo och Sam när de ligger gömda under kappan. Tycker det är ganska tydligt att de är ett annat folkslag än de haradrim man senare ser, och att de ser mer ostasiatiska än arabiska ut (även om deras "burkor" förstås är en smula arabiska).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 11:01 pm 
The Magnificent

Var är det då man får se haradrim?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 17, 2004 11:47 pm 
Master of Doom

Nedanför och på olifanterna då, om det är på det viset.

Danne: När vi pratade om att jag tyckte att haradrim såg ut som araber var det dessa jag menade. Då håller jag nog inte kvar min ståndpunkt. Fast är verkligen östringarna menade att se ut så? Vad säger Tolkien?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 9:45 am 
Redaktionen

Han säger nog inte mycket alls, om jag minns rätt. Men jag tyckte faktiskt inte att de såg arabiska ut första gången jag såg filmen, även om jag förstår att deras huvudklädnad lätt associeras åt det hållet. Jag tänkte på en gång att de såg mer ostasiatiska ut, och drog därför slutsatsen att det var östringarna (något som jag har för mig bekräftades på DVD:n).

Citera:

Vad är det du menar med "nedanför"?? Östringarna och haradrim förekommer inte i samma scen.

Haradrim finns med senare i filmen, när de blir attackerade av Faramirs utbygdsjägare, och förstås en hel del i tredje filmen. Men bland dem finns det ju en hel del som ser arabiska ut förstås. Bågskyttarna med sina virade huvuden associerar i alla fall jag ditåt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 11:58 am 
Redaktionen

Danne skrev:
Citera:

Vad är det du menar med "nedanför"?? Östringarna och haradrim förekommer inte i samma scen.

Haradrim finns med senare i filmen, när de blir attackerade av Faramirs utbygdsjägare, och förstås en hel del i tredje filmen. Men bland dem finns det ju en hel del som ser arabiska ut förstås. Bågskyttarna med sina virade huvuden associerar i alla fall jag ditåt...

Det är den scenen Túrin syftar på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 12:00 pm 
Redaktionen

Túrin Turambar skrev:

Danne: När vi pratade om att jag tyckte att haradrim såg ut som araber var det dessa jag menade. Då håller jag nog inte kvar min ståndpunkt. Fast är verkligen östringarna menade att se ut så? Vad säger Tolkien?

Tolkien beskriver dem i ROTK som kortvuxna, satta, skäggiga typer med stora yxor -- jag tror det t. o. m. sägs att de liknar dvärgar. Jag föreställer mig dem som något slags centralasiatiskt folk, kanske tatarer eller mongoler.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 6:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tror det behövs bilder för att reda ut det här. Har jag fattat rätt att haradrim ser ut så här:

Bild

och östringar så här?

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 9:05 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Ja, jag tror att det är som Kamelen säger. (Bra idé med bilderna!) Måste hålla med om att det är synd att östringarna inte syns mer i filmerna...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 18, 2004 11:45 pm 
The Magnificent

Ok, så det är alltså så här:

Haradrim blir överfallna av Faramir & co.

Östringarna traskar in genom Svarta porten, och håller på att upptsäcka Sam och Frodo. Eller?

För övrigt har jag alltid trott att de var samma folk i filmerna, på de platserna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 19, 2004 1:09 am 
Redaktionen

Japp så är det. Och bilderna förtydligade det hela. Tack! Jag hade för mig att östringarna också hade huvuddukar, men jag hade fel, vilket gör att de ser än mer ostasiatiska ut än jag mindes dem.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]