Såhär skriver Peter Linsten, recensent för Movienet.nu;
Citera:
"Givetvis finns det flera sidospår som fyller ut de närmare tre och en halv timmarna, med råge, men detta är grundhandling och, ja, mer vill jag faktiskt inte avslöja för de som inte vet hur det går. Förutom då att Jackson lyckas följa samtliga karaktärer plus knyta ihop hela handlingen, finner han även tid med att bjuda på lite extra. Bland annat kan nämnas att Legolas får lite extra utrymme mitt i en stridscen – vilket naturligtvis kommer att glädja många."
Ni hittar recensionen här;
http://www.movienet.nu/recension.asp?ID=213
På detta så skriver de ungefär likadant i alla tidningar. Mitt inlägg försöker egentligen bara ta upp argumentationen igen, och skippa den skandinaviska språkanalysen. Det finns uppenbarligen folk som gillar dessa scener, men det känns som om det är samma publik som exempelvis Spindelmannen, Daredevil och Hulk är gjorda för. Personligen så tycker jag att det är märkligt att man skär ner det föregående århundradets största historia, till ett äventyr bland specialeffekter och animeringar.
I förordet till den svenska upplagan så skriver Tolkien att detta närmast har svängt ut till att bli en återberättelse om det stora kriget (med reservationer för ordagrant citationsfel). Det är väl ungefär den enda mening som PJ verkligen tagit på allvar.