Citera:
Boromirs utseende: Visst, han kunde se mindre vikingaaktig ut men det stör mig inte särskilt mycket.
Så om Boromir i Pjs version varit en blond viking med skäggshorts hade det varit helt okej?
Citera:
Sarumans dräkt: Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Ja, det är lite slarvigt.

ganska duktigt att inte märka det.
Citera:
Rohirrim: Jag tycker att de är OK. Men inte mer iofs.
Trodde ioförsig att du som är ganska historiskt intresserad skulle varit betydligt mer irriterad över detta, jag menar bra skyddsuttrustning.
Citera:
Mantelknappar: Petitess...
Nåväl dödskalleravinen är också en petitess isåfall.
Citera:
Dörrknoppar: Oj, sånt lägger inte jag märke till. Men då tycker jag inte att det är så farligt.
Instämmer, bra koll Morningstar
Citera:
Historien: Det här håller jag inte med om.
Var ett tag sedan jag såg den så säger inget även om jag borde tendera att hålla med Morningstar
Citera:
Balrogen: Visserligen fulare än PJ's men inte mycket sämre tycker jag. Det går inte att göra en balrog som gör alla nöjda.
Que? Ungefär som att säga att Theodens utseende/förvandling i Pjs version är en lyckad del.
(kunde faktiskt inte komma på en bra liknelse här, jag menar herregud vilken fruktansvärd balrog Bakshi gjorde)
Citera:
Gimli: Han är kortare. Kanske inte lika mycket som han ska vara men åtminstone ett huvud kortare är han. Bättre än en viss tönt-Gimli iaf.
petitesser
Citera:
Hornsignaler: Visst, lite onödigt dåligt. Men låter horn SÅ olika? Mer än dessa förstås, men hur mycket mer?
Nej bara det att de olika hornen spelar en central roll i verket Ringarnas herre, Boromirs horn skapar stridslust och hörs till vänner långt bortom det möjliga samtidigt som det skrämmer skiten ur fienden, iallafall korta stunder. Något liknande med det horn Merry får.
Citera:
Men totalt tycker jag att det här mest är småmissar. PJ's missar (som redan diskuterats otaliga gånger) är mycket värre tycker jag. Två saker i din uppräkning kan jag hålla med om är riktigt dåliga så något mer än Sam var det ju men inte mycket från min synvinkel.
[/quote] Mina kommentarer är väl mest skrivna för min egen skull utan hopp om att övertala dig Turin. Jag tycker dock att PJs missar är svåra att jämföra med Bakshis, just eftersom så mycket skiljer dem åt. Bakshi missar ju mer åt det synliga hållet och hans fel tenderar att vara mer humoristiska. PJ gör mer fel inom handlingen och personbeskrivningen. Samtidigt saknar Bakshis film en riktig handling för större delen av filmen sett till att han inte hade tillräckligt med pengar. Dessutom ska man ju absolut inte jämföra fel rent numerärt sett till skillnaden i filmlängd.