Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jul 27, 2026 7:33 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gimli islamofob?
InläggPostat: tis mar 23, 2004 10:03 pm 
Östring

Jag hörde ett rykte om att skådisen som spelade Gimli gjort uttalanden om att sagan om ringen skulle tolkas som en varning för att muslimer skulle ta över europa. Jag trodde detta var nys, men tydligen har han hyllats av nationaldemokraterna på deras hemsida.

Är det någon som vet om uppgisterna är korrekta eller om han utnyttjas i deras propaganda?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 23, 2004 11:41 pm 
Maia

Enligt tidningen "folkets nyheter" så ska John Rhys-Davies i olika intervjuer bland annat ha sagt följande:

–Den invandrade befolkningen, som är yngre och mer engagerad i familjelivet, har en större proportion barn. Om man drar ut dessa linjer in i framtiden, så talar vi ett Europa som kommer att vara till övervägande delen muslimskt inom de kommande två till tre decennierna.

_Man kan bara välkomna detta om man är fundamentalistisk muslim, inte ens om man är moderat muslim. John Rhys-Davies säger att har har stor respekt för delar av Islam men att han inte skulle inte välja att bo i ett teokratiskt organiserat muslimskt samhälle

Davies hävdar att det pågår en demografisk katastrof i Europa som ingen vill prata om, som vi inte vågar prata om eftersom vi är så försiktiga med att inte förolämpa någon rasmässigt. Runt 2020, kommer 50 procent av barnen under 18 år att vara av muslimsk härstamning. Västeuropéer skaffar inga barn. Befolkningen i Tyskland kommer att vara 56 procent av vad den är i dag. Befolkningen i Frankrike, 52 procent av vad den är i dag. Det sker en förändring i den västerländska civilisationens själva karaktär i Europa som vi borde fundera över och åtminstone diskutera.

– Om det bara betyder ersättandet av en genetisk härkomst med en annan så vore det inte så allvarligt. Men om det innebär ersättandet av den västerländska civilisationen med en helt annorlunda beskaffad civilisation med annorlunda kulturella värden, då är det något som vi verkligen borde diskutera ... eftersom, banne mig, jag är för den döda vita manliga kulturen.

– Han säger också att han inte vill se ett samhälle där, hans sondöttrar får sina fingernaglar utdragna för att de använder nagellack.
Davies säger att man inte ska stämpla honom som rasist, men att han kommer att stå för detta: Det västerländska kristna Europa har värden och erfarenheter som är värda att försvara.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2004 12:02 am 
Maia
Användarvisningsbild

Här är vad John Rhys-Davies sade till ic Wales (walesisk nyhetssida) när han ombads att förklara sin ståndpunkt (efter ett förutsägbart ramaskri från alla möjliga håll efter det första uttalandet):

Citera:
I believe in racial equality not racial discrimination. All I was commenting on was that there are cultural changes taking place in Europe that I consider to be unacceptable.

The fact that a minister of the French government has to fly to Cairo to talk with one of the religious heads in one of the mosques to get his approval for a ban on headscarves can be seen in two ways.

One, is how wonderfully culturally sensitive. The other, it seems to give an authority to a wholly unelected figure well outside Europe's jurisdiction.

I am really proud to be living in a society that accepts women as our equals, that accepts civilised discourse that allows people to hold different opinions without coming to any act of violence.

Here in America when that earthquake happened in Iran the reaction of everyone I knew was horror and dismay, the reaction of everyone when they heard that the old woman had been brought out alive long after they thought there was anyone there was absolute awe at the extraordinary capacity of the human spirit to survive. Contrast that with people jumping up and down and clapping at the 9/11 disaster in certain countries.

I don't think that Western society is opposed to Islamic society at all. I think a very important part of Islamic society is opposed to Western society.

It is time that ordinary Muslims stood up to be counted.

Most societies can benefit from a good stirring of genes, but most cultures are tolerant of each other. I do not see Buddhists throwing bombs into Christian churches, I do not see Christians blowing up Hindu temples, I do not see those sorts of challenges.

When we are prepared to overlook certain things because we don't want to rock the boat, this is wrong.

The greatest act of racism is to expect that other people will not behave according to your values and standards.

Yes, I am for dead, (traditional) white male culture. It's pretty damn good, pretty damn marvellous, pretty wonderful. That's not to exclude other cultures, but it's not to diminish mine.

I'm sorry that might be perceived as infringing some sort of racial taboo, it's certainly not intended to be a racial remark.

We are losing the ability to sit down and be able to have a tolerable argument.

I do not want to see a society where, should I ever have any, my granddaughters have their fingernails pulled out because they are wearing nail varnish.

I hope that my friends and relatives in Wales are not going to be shocked by what they are going to read about.

Do not brand me a racist because I am most certainly not.

But I will stand by this: Western Christianised Europe has values and experience that is worth defending.

Gör detta honom till islamofob? Eller rasist? Gör det faktum att lösryckta delar av hans yttranden har använts av BNP honom till islamofob? Eller rasist?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2004 6:53 am 
Östring

skönt att höra att hans uttalanden har varit sansade och att nationaldemokraterna har utnyttjat dessa. Han verkar har samma inställning som mig, gärna mångetniska samhällen, men mångkulturella endast om det fungerar utan att nån grupp känner sig diskriminerad eller ser ner på någon annan, tyvärr finns det inget exempel på att ett mångkulturellt samhälle någonsin har fungerat utan et hårt diktaturstyre.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 24, 2004 11:59 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är skönt att någon mediaperson står upp för de åsikter man själv har, men har svårt att få fram med rädsla för att verka främlingsfientlig.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 20, 2004 10:47 am 
Uruk

Sätt igång att nuppa i stället fört att skylla på muslimerna. :o

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 20, 2004 10:59 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nuppa? :shock: I mitt ordförråd betyder det endast en sak! Upplys mig om jag har fel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 20, 2004 11:24 am 
Uruk

Älva skrev:
Nuppa? :shock: I mitt ordförråd betyder det endast en sak! Upplys mig om jag har fel.

Tillverka barn :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 20, 2004 11:39 am 
The Magnificent

Du får det att låta som någon massproducering :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 20, 2004 12:50 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Tja.. det betydde det jag trodde och det är ju faktiskt lite svårt att "nuppa" på ett forum. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 20, 2004 7:26 pm 
Noldo

Kan starkt rekommendera mer materiella ting som t.ex. säng, bord, stol, backe, enhjuling osv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 8:56 am 
Redaktionen

Citera:
Tja.. det betydde det jag trodde och det är ju faktiskt lite svårt att "nuppa" på ett forum.

:lol: Har du provat?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 21, 2004 9:37 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nej! :roll: och jag tyckte att det var ett ganska töntigt uttalande om jag får vara ärlig...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 12:37 pm 
Uruk

Jag anser att det finns två typer av muslimer.

Den första typen är de som tittar åt väst och ser att väst är gott. Vi har goda värdegrunder, och dessa vill de annamma. De är moderata i sitt tankesätt, de vill föra öst mot väst, mot 2000-talet. Problemet är den andra typen.

Dessa vill ha kvar det starka patriarkatet. De vill tolka lagarna på sitt sätt, och enligt dem själva har de givetvis total tolkningsföreträde av desamma över alla andra muslimer. De hatar väst. De firade på gatorna den 11 september 2001.

Dessa muslimers medel är våld och fruktan. De skrämmer skiten ur alla oliktänkande (moderata) muslimer som därmed tvingas fly sina hemländer.

Om inte denna fruktan för våldet fanns skulle öst demokratiseras av sig självt av de moderata krafterna. Många irakier gnällde när exil-irakier från Europa sattes i styre över det nya landet. Men faktum är ju att dessa aldrig skulle ha gått i exil om det inte varit för att de var ideologiskt och politiskt förföljda i sitt hemland av våld och fruktan.

Därför är det av yttersta vikt att bekämpa terrorismen i dess vagga. Dessa är en minoritet som styr över de andra med sin terror. De har inget demokratiskt berättigande, ingen egentlig legimitet. När dessa är borta kommer öst att demokratiseras efter egen förmåga. Vi kommer inte längre att ha stora flyktingströmmar till Europa.

Det är så vi undviker den demografiska katastrof som Rhys-Davis talar om.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 12:47 pm 
Master of Doom

Det låter som att de muslimer som ser på oss som är så duktiga är de som duger. De muslimer som vill ha det som i det idealiska västerlandet. :x

Väst är gott? Fan heller. Vi lever under USA:s kapitalistiska järnstyre.

Därmed inte sagt att muslimerna är jättebra allihop, men det är fan inte så bra i väst. När en sjuk människa styr ett land fullt av tjocka vapengalna idioter och dessutom innehar världsmakten, då är något fel.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]