emil skrev:
Jag föredrar att i första hand lita på Härskarringen och säger inte Gandalf när han berättar om ringarna för Frodo, att Sauron var säker på att ringen som han sände De nio till att finna, var Härskarringen, eftersom han hade koll på var de andra var. Sauron var ju med och skapade alla alvringar förutom De tre, så han borde ju ha känt till om det hade gjorts fler Maktens ringar än De nio och De sju. Och då skulle han ju inte kunna vara så säker på att det var den Enda som fanns i Fylke.
Detta har enbart att göra med att Gollum blev tillfångatagen och torterad. Då fick ju Sauron reda på ringens historia och förstod att det var den enda. innan Gollum torterats visste Sauron ingenting...
emil skrev:
Det sägs ju (har jag för mig, jag har glömt bort massor om Tolkien det senaste halvåret) att det enda sättet att förinta MAKTENS ringar var med hjälp av drakar. Och några drakar lär ju inte alverna ha haft tillgång till. Så de kan nog inte ha förstört några Maktens ringar, men däremot "vanliga" ringar.
jag vete katten om detta stämmer? Maktens ring "den enda" kunde ju bara förstöras vid eldberget men de andra borde ju kunna förstöras av andra medel.
Vart är de kunniga när man behöver dem?
emil skrev:
Nu är jag kanske ute och cycklar, men brukar inte Maktens ringar (de mäktigaste ringarna) alltid skrivas med stor bokstav?, i ditt citat skriver du "rings of power", alltså utan stor bokstav, kan Tolkien då mena bara magiska ringar? (hoppas du fattar vad jag menar)
Jag förstår. Han skriver också så. Det var mitt slarv helt och fullt. Får be om ursäkt. Men detta styrker ju ytterligare min teori

.
emil skrev:
Det står inte att de lyckades att förstöra dem, utan bara att de försökte.
"Alla ringar hade således samma kraft. "
Men inte lika stor makt!
Jag tolkar det som att de försökte förstöra så många de kunde inget annat. Sedan om de lyckades eller ej det är en annan femma. Nej makten i ringarna berodde ju på vilken makt bäraren hade, så Gandalf exempelvis skulle ju uppleva samma kraft i varje ring. Utom alvernas och den enda.
Jag skrev:
"Eregion was captured and destroyed, and Sauron seized many rings of power. "
emil skrev:
Om det nu är Maktens ringar (med stor bokstav!) som menas, så behöver det ju inte betyda annat än att han faktiskt lyckades roffa åt sig De sjo och nio, men int De tre.
Ja men märk ordet "Many" han lyckades fånga många men inte alla. några undslapp hans grepp.
Nu vill jag poängtera att jag nödväntigtvis inte tror på följande resonemang dock finner jag det roligt att leta efter dylika tveksamma möjligheter. Dessutom förklarar ju detta Gandalfs okunskap om Bilbos ring.