Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons aug 26, 2026 6:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Angående sidan moviemistakes
InläggPostat: lör jan 03, 2004 10:53 pm 
Avar
Användarvisningsbild

så var jag inne på den och kikade runt lite efter att en vvän "tvingade" dit mig. Jag gillar egentligen inte att få filmer "förstörda" genom att titta på sånt jag egentligen aldrig skulle vetat om. ;)

Hur som helst så var jag inne och kikade och igår när vi var på ROTK igen så kollade jag noga efter dessa detaljer men fann inte att det stämde med moviemistakes.

Har ni sett att det bara är trams eller är jag blind och borde vara glad för det???

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 2:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är absolut inte trams. Filmmisstagen är viktiga att kolla in. T.ex. att en bil syns; att Sam och Frodo byter plats när de ser alverna i början, att Hoberna byter plats utanför grinden i Bree, att Saruman har ett bandage när han tillkallar Crachas, att Frodos tårar byter plats en gång, att en död Orc rör sig när Aragorn springer ned till den fallne Boromir, att när Merry och Pip skjuter upp raketen försvinner sakerna i tältet,.

Men ett dumt misstag är när Pip håller på att krossas av hästen i TTT. Han är ju bunden men helt plötslkig, när hästen ska krossa honom, ser man honom med helt fria händer. Inte nog med det; han befriar sig EFTERÅT.

Som sagt; se det med lättsinne. Jag har lärt mig att kolla in efter filmfel utan att förstöra helhetsbilden av filmen. Varför skulle jag annars skratta när man ser Neo sitta lungt i Smiths solglasögon när han har masken i under den första förhörsscenen.

Jag menar; många av inläggen där är faktiskt intresanta att kolla in om man har en DVD. Många av dem stämmer faktiskt. Visst är du kanske blind men många av misstagen kräveren extrem iaktagningsförmåga för att märka.

Nej; nu blev mitt svar stort efterosm jag måste försvara den sidan. Men det är roligt att kolla in filmfel!

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 2:15 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Nja, jag har försökt titta efter dessa fel till förbannelse men inte sett dem. Tur för mig. :) Annars hade jag nog varit lite besviken. ;)

Så jag låter helt enkelt bli att tro det som står och skiter helt och fullt i att besöka moviemistakes igen. *S*

Får man göra så?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 2:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Citera:
Så jag låter helt enkelt bli att tro det som står och skiter helt och fullt i att besöka moviemistakes igen. *S*

Får man göra så?

Inte i min kommunistdiktatur. Men om du ger mig säg från fem år och nu så låter jag dig göra det

Utan sarkasm; ja självklart

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 2:30 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Jag får tänka på saken.

*bjuder på en chokladkaka så länge*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 5:45 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

Många "misstag" från FotR är då inte med på filmen. Folk som sett dessa har
allt för dålig fantasi och borde byta glasögon.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 04, 2004 5:46 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Äntligen någon som håller med mig. *gillar* :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 18, 2004 11:47 pm 
Avar
Användarvisningsbild

När ser man en bil?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 12:08 am 
Redaktionen

Man kunde bara se den på bio den togs bort till DVDn men man ska kunna se rökmolnet efter bilen!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 11:10 am 
Avar
Användarvisningsbild

Ok men var? Jag tycker sådanna misstag är jätteroliga det visar bara hurdana pundhuvuden vissa är.
:lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 7:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Är det inte i bakgrunden när Sam och Frodo går genom sädesfälten och Sam stannar för att begrunda det faktum att han strax kommer att vara längre hemmifrån än någonsin förut?
Tror PJ sade på kommentatorspåret att folk påpekat detta, han letade men inte kunde hitta det.

(Men om det var borttaget på dvd:n så är det ju inte så konstigt att han inte såg det då heller...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 7:37 pm 
Maia

jag bryr mig inte ett dugg om ifall dom nu skulle ha gjort småfel. om det är det enda i hela filmen som är 3 timmar lång...å herreguuud...

visst, man kanske kan tycka det är roligt att hitta fel, men är det NÅGON som sett den där bilen? inte jag iallafall! och den har jag faktiskt kollat efter...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 8:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Mattias skrev:
Man kunde bara se den på bio den togs bort till DVDn men man ska kunna se rökmolnet efter bilen!

Efersom den tydligen inte finns med på dvd:n är det väl inte såååå himla många som kan ha sett den, även om man gick flera gånger på bion. Horisonten där den tydligen skulle synas är rätt långt bort i den scenen tror jag och så många sekunder varar den nog inte heller.
Har själv inte sett den.

Vad gäller rökmolnet: om det nu syns skulle man ju kunna låtsas att det är en liten ponny och vagn som susar förbi i en väldans fart där bakom..! :wink:

Ibland tänker jag som du Farbror Tora, vem bryr sig om det blev fel här och där? Men somliga saker kan störa mig enormt... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 19, 2004 9:09 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Jag tycker bloopers är roliga men jag är böjd att hålla med om att man inte behöver haka upp sig på de minsta misstag som går att hitta. jag har sett att många klagar på små obetydliga saker som faktiskt inte stör filmen som helhet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 20, 2004 6:04 pm 
Mandos
Användarvisningsbild

197 tabbar räknade på moviemistakes.com för film ett. Skulle tippa på (efter
läst en hel del av dem) att cirka 90% är i stil med "först står han upp och i
nästa vinkel sitter han ner". Booooriiing...

Ta i stället en titt på top 10. Lite roligare:

Citera:
1 » Star Wars » When the stormtroopers break into the control room, watch very carefully and you will be able to see a storm trooper nearly render himself unconscious by smacking his head off a door frame.
2 » Commando » One of the most blatant mistakes ever committed to film. The yellow Porsche is totally wrecked on the left side, until Arnie drives it away, and it's fine.
3 » The Rocky Horror Picture Show » The criminologist describes the events of the movie as taking place "on a late November evening". In the very next scene, Brad and Janet are driving in Brad's car, and Nixon's resignation speech is playing on the radio. Nixon resigned in August of 1974.
4 » Harry Potter and the Philosopher's Stone » When Harry, Ron and Hermione rush to Hagrid after end-of-the-year exams, and Harry is saying something that ends with "why didn't I see it before", Hermione is mouthing his lines.
5 » Terminator 3: Rise of the Machines » One of the most blatant mistakes ever seen onscreen - in the scene where John & Catherine are in the hangar at the runway, the Cessna's tail number is N3035C. When the plane is shown in the air, the number is N9373F. When they land, the tail number has changed back to N3035C.
6 » Gladiator » After the battle with the Germans, the next morning after the tavern, he is walking in the army camp and he feeds a horse a piece of apple. If you look closely between Maximus and the horse, there is a crewman wearing a pair of blue jeans.
7 » Charlie's Angels » When the angels are fighting the "creepy thin man," right before Drew Barrymore lifts up Lucy Liu to spin her around and kick the thin man, to get Lucy's attention, Drew hollers out "Lucy!" even though Lucy Liu's character's name is "Alex."
8 » Spider-Man » In the scene where Mary Jane is being mugged by four men, Spider-Man throws two of the men into two windows behind Mary Jane. Then the camera goes back to Spider-Man beating up the other two guys. When the camera goes back to Mary Jane the two windows are intact.
9 » The Matrix » In the scene where Agent Smith is interrogating Neo, after Smith has sealed Neo's mouth shut and he is backed into the corner, when the camera cuts back to Smith you can clearly see a reflection in his glasses of Neo still sitting down in the chair.
10 » Harry Potter and the Chamber of Secrets » At the beginning of the scene near the end of the movie with Lucius Malfoy fuming at Dumbledore in his office, Malfoy's hair is fanned back behind his shoulders. The lighting in the room illuminates the back of his neck, where you can see his real, short brown hair.

Nummer 7 gav mig ett gott skratt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]