Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 06, 2026 8:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:03 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

När kvinnor tvingas gå i hucklen och det är lagstadgat att kvinnor inte får köra bil då är det något som är snett. Och när regeringen darrar i brallan så fort USA lyfter ett finger så är det snett.

I EU-valet -94 hade jag önskat att de nordiska länderna hade bildat en union i stället för att vi skulle gå med kontinenten Europa som jag personligen aldrig ansett eller känt att vi tillhört.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:05 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Plutonium skrev:
Dessa vill ha kvar det starka patriarkatet. De vill tolka lagarna på sitt sätt, och enligt dem själva har de givetvis total tolkningsföreträde av desamma över alla andra muslimer. De hatar väst. De firade på gatorna den 11 september 2001.

Dessa muslimers medel är våld och fruktan. De skrämmer skiten ur alla oliktänkande (moderata) muslimer som därmed tvingas fly sina hemländer.

suck, firandet på gatorna var inte äns från det tillfället, det som visades på tv var falska bilder.

Plutonium skrev:
Om inte denna fruktan för våldet fanns skulle öst demokratiseras av sig självt av de moderata krafterna. Många irakier gnällde när exil-irakier från Europa sattes i styre över det nya landet. Men faktum är ju att dessa aldrig skulle ha gått i exil om det inte varit för att de var ideologiskt och politiskt förföljda i sitt hemland av våld och fruktan.

Jag antar att du menar sydöst och inte öst som i Ryssland/Japan? Många gnällde inte därför att de var frän Europa utan därför att de var USA vänliga, det finns faktiskt Irakier som flydde från Sadam men inte tycker att USAs invationer är speciellt klyftig i längden.

Plutonium skrev:
Därför är det av yttersta vikt att bekämpa terrorismen i dess vagga. Dessa är en minoritet som styr över de andra med sin terror. De har inget demokratiskt berättigande, ingen egentlig legimitet. När dessa är borta kommer öst att demokratiseras efter egen förmåga. Vi kommer inte längre att ha stora flyktingströmmar till Europa.

Få se nu, det finns terorister i USA med, många till och med. Desutom så är muhajadin som Bin-Laden skapade av USAs gamla rädsla för Sovjet.
Att bekämpa terorismen i dess vagga håller jag med om, men antagligen inte om arbetsmetoder. Få bort orättvisorna i värden, svälten, fattigdomen och utslagenheten och öpna gränserna (eller riv gränserna, "en värld - inga gränser!")

Plutonium skrev:
Det är så vi undviker den demografiska katastrof som Rhys-Davis talar om.

Vilken demografisk katastrof? Att kulturer blandas betyder inte att saker går åt helvete, det händer hela tiden. Låt oss räkna upp saker som kommit till det moderna europa via muslimer. Siffror, Algebra, diverse filosofer (i flera fall från början Europiska men ändå), frekvensanalys för dekryptering. M.m... Vist Europas folkmängd sjunker, men alla är vi mäniskor, med samma urmoder en gång i tiden.

Rhys Davis påstående om att kristina inte spränger hinduitska tempel är rent förskrämligt, det finns kristna terorister i hela världen.

Förövrigt så föreslår jag Björn Kumms "Terrorismens historia" för de som är intreserade av ämnet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 1:26 pm 
Master of Doom

Det var t ex kristna fanatiker som utplånade de sista resterna av den gamla egyptiska religionen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 08, 2004 4:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nu får ni fan ta och ge er! Det här har intet med vare sig Rhys-Davies, filmerna eller Tolkien att göra, det är inte ens i samma jävla liga. Starta en egen israel/amerika/eu-bashing-tråd om ni vill det, men förpesta inte Tolkien-delen av forumet med era (högst förutsägbara) politiska åsikter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 1:06 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Nu är de mesta av off-topic inläggen flytade. Plutoniums inlägg om att saker borde flyttas är borttaget eftersom det inte hade någon poäng längre. De två sista inläggen är kvar, därför de faktiskt anknyter till vad Rhys-Davies har sagt. Hopas ingen tar illa upp av det, men ett till off-topic inlägg och jag låser tråden, jag funderade på det redan när jag skrev mitt senaste inlägg med lätt det bero.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2004 7:19 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Detta har ju disskuterats på otaliga forum tidigare men härldes till diskussionen om ont och gott i tolkiens värld som i den verkliga världen. Muslimer som inte tillåter kvinnor att köra bil och stenar otrogna kvinnor. tycker vi är onda. men är de det?

Vi människor har ju alltid faran av att övervärdera våra egna kulturer.
exempelvis är ju amerikanarnas patriotism något vi gärna hånar. samtidigt som vi själva egentligen tycker att Sverige är ett ganska bra land. vi övervärderar gärna det västerländska samhället och demokratin men om samhället idag är det bästa vi kan åstakomma då är det inget att hurra för.
egentligen handlar det bara om att vänja sig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2004 7:43 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
egentligen handlar det bara om att vänja sig

Säg det till den iranska flickan som våldtogs av sin bror, blev gravid med och födde hans barn, och som nu skall stenas till döds, eller, om hon slipper undan straffet, kommer att dödas av sina föräldrar som anser att hon har dragit skam över familjen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 17, 2004 8:00 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Men spelar det till viss del någon roll hur fucked up ett system är?
Det är ju lite som att sitta och jämföra massmördare. Stalin vs Pol Pot Pinochet vs JFK. Vem som dödar 20000 och vem som dödar 30000 är oväsentligt. just det du beskriver vill man ju bara spy åt. men vad göra?
vi i väst har ju privilegiet att inte bli drabbade av jäkligheter utan bara drabba andra med dom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 18, 2004 10:23 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Sen kan man ju fundera när vissa vill stanna eftersom de tycker att de blir så bra behandlade här. Då måste ju Sverige vara bättre än där de kom ifrån?

Jag anser absolut inte att det västerländska samhället är perfekt. Jag vill, tvärt om, egntligen inte vara en del av det då jag anser det orättvist.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]