Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön jul 26, 2026 8:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 10, 2003 6:54 pm 
Östring

Jag har kommit på varför dom har med dom där j*kla alverna i Helms Deep, för att PJ är besatt av alver,
Han kommer säkert ta med några på pelennor

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 13, 2003 6:54 am 
Dvärg

perelandra skrev:
Jag tycker inte minst att det känns lite konstigt att hon är så UNG i filmen. Alltså, hon är ju inte ung, men hon ser väldigt ung ut o känns ung på nåt sätt. Med tanke på att hon är en alv o ganska gammal så borde hon kännas mer tidlös... o hon ska ju va förståndig o klok, men i filmen känns hon ibland mer som en förälskad tonåring... tja kanske inte riktigt... :) Men i alla fall.

Här har vi något riktigt vist... Jag håller helt med perelandra. Jag tycker också att det är synd att PJ fått för sig att Arwen skulle göra sig som någon form av kombivariant av "Elronds Änglar", men det som stör mest, och det tar ett bra tag innan man kommer på det, är att hon inte alls är en värdig och vis alv med några århundraden under bältet, utan en kärlekskrank tonåring (Jo perelandra, jag tycker gott att vi kan kalla henne för det... hon är en jäkla fjortis...) som skall springa omkring och leka hjältinna bara för att impa på Aragon...

ja ja... bara hon inte slåss så kan hon väl få åka till Pelennor... om hon lovar att stå i bakgrunden (lååååångt bak) och titta på... slåss hon (och särskilt om hon gör karatesparkar... jag får hjärtsvikt om hon gör karatesparkar) skriver jag banne mig ett klagobrev... och så bojkottar jag den fjärde filmen!!! :twisted:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 2:46 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Ska vi slå vad om att hon både överlämnar svärdet och finns med på Pelennor... :roll:
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, filmArwen är inget annat än jättejobbig. Hon är med alldeles för mycket...redan efter första filmen undrar man vart bokArwen tog vägen mitt i alltihopa, och andra filmen saktar hon ner till dödläge i mitten.
I boken var hon lite mystisk och upphöjd på nåt sett, man fick respekt för henne när man läste, men inte på ett "respektera-mig-annars-sticker-jag-ner-dig-med-mitt-svärd"- sätt, utan just för att hon verkade så lugn och klok. Är det någon som överhuvudtaget förstår vad jag menar? :?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 3:03 am 
Östring

Jo, jag vet precis vad du menar. Får nästan magsår varje gång Arwen dyker upp framför en bluescreen och bråkar med farsgubben om hon ska få hångla med Aragorn eller inte. Och repliken "If you want him, come and claim him!" var ju ett prima exempel på en usel one-liner. Hade velat se Frodo svinga sitt svärd och skrika "Go back to Mordor and follow me no more!" eller liknande. Men icke. Arwen och pappa Elrond är IMO det mest misslyckade i hela filmatiseringen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 3:43 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Elrond tycker jag faktiskt om ( :o ), men inte i någon som helst scen där han är med Arwen- fast säg nån scen jag gillar med henne :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 3:47 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag hoppas alla jävla extremfeminister är nöjda. De har starkt bidragit till att sabba filmerna.

Kalimac skrev:
Och repliken "If you want him, come and claim him!" var ju ett prima exempel på en usel one-liner. Hade velat se Frodo svinga sitt svärd och skrika "Go back to Mordor and follow me no more!"

Jag håller med. Scenen där WKoA ställer sig upp i stigbyglarna och håller ut handen så att Frodo blir stum och hans svärd går sönder, är jävligt mäktig.

elrohir skrev:
Men PJ kan väl inte vara så dum att han tar med henne på Pelennor...

Med tanke på hur smart PJ varit hittills så kan du sluta hoppas omedelbart. Arwen kommer garanterat ha ersatt Halbarad, och kommer säkert leda The Grey Company. Allt för att glädja alla kvinnor därute. Tydligen så anser PJ (eller snarare hans flickvän och den andra idiotkäringen som skrivit manuset) att inga kvinnor skulle se på filmen om det inte fanns flera stora kvinnoroller.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 7:06 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Nej, Arwen var inte så dålig, även om "If you want him"-repliken är usel. Scenerna med Aragorn tycker jag om, det gör inte så mycket att de saktar tempot. Det är tillräckligt mycket action i filmerna ändå.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 7:36 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Gran skrev:
...och så bojkottar jag den fjärde filmen!!! :twisted:

Fjärde!? :P

Aslak skrev:
Allt för att glädja alla kvinnor där ute

Inte alla :roll:

Jag håller med om att hon har fått för stor roll i filmen. I boken är det ju bra! Hade Arwen däremot varit lika dan i boken som hon är i filmen, så skulle man ju antagligen acceptera det också, då man inte skulle veta om något annat! Men när det redan finns en bok, där allt är bra, så är det synd att förstöra det.
Men än så länge (i FotR & TTT) kan jag i alla fall acceptera det (trotts att jag tycker att Arwen är med för mycket), men om de skulle ta med henne på pellenors slätt etc., i RotK, då vet jag inte längre vad jag ska tycka.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 11:51 pm 
Östring

Hehe, jo det är skumt att jag är så förbannat emot Arwens roll i filmerna. Brukar annars vara mer än positiv när kvinnor får chansen att sparka röv i filmer. Men Arwen.. nej, nej och åter nej.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 04, 2003 7:05 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Kalimac skrev:
Hehe, jo det är skumt att jag är så förbannat emot Arwens roll i filmerna. Brukar annars vara mer än positiv när kvinnor får chansen att sparka röv i filmer. Men Arwen.. nej, nej och åter nej.

Det är för att hon inte SKA sparka röv! Jag har väldigt svårt att se några likheter mellan Arwen i filmen och Arwen i böckerna, hon är ett typiskt exempel på en karaktär som totalt ändrats...jag menar, ta t.e.x. Gimli -han har ju blivit nån sorts lustigkurre i filmerna men är ändå på nåt vis sig själv. Det är inte Arwen överhuvudtaget, tycker jag då.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 04, 2003 10:38 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag föredrar hon i boken, kort sagt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 04, 2003 11:29 pm 
Vala

Aslak skrev:
Jag hoppas alla jävla extremfeminister är nöjda. De har starkt bidragit till att sabba filmerna.

ha du belägg för det där eller är det bara en konspriationsteori i klass med den om att världen är en zionistisk konspiration?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 04, 2003 11:51 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Lúthien skrev:
ha du belägg för det där eller är det bara en konspriationsteori i klass med den om att världen är en zionistisk konspiration?

Varför skulle de annars ha gett kvinnorna i LotR så mycket utrymme, om inte för att blidka alla feminister? Anledning till att, de flesta av de kvinnor som ogillar LotR ogillar den är ju att de anser att boken är sexistisk.

Och att jämföra det med en av nazisternas små CP-idéer är lite väl överdrivet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 1:50 am 
Östring

Well, jag är feminist, om än inte särskilt extrem (dvs, jag hatar inte män och tycker inte att kvinnor är bättre. Jag är för jämställdhet, inte mer.) Tror inte de kvinnor som hatar LOTR gör det pga av bristen på kvinnor, tror bara de saknar den där lilla Tolkien-genen som alla här har begåvats med :D. Tror faktiskt inte PJ drog in Arwen pga att hon skulle bli en slagskämpe (ärligt talat, hur mkt har hon egentligen slagits i filmerna?) utan för att piffa till det hela med en liten kärlekshistoria, som alla vet att kvinnor bara äääälskar. Och därmed göra det hela mer vänligt för den stora publiken.

And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 8:42 am 
Redaktionen

Jag tycker ni verkar ha missat att Tolkien ansåg att kärlekshistorien mellan Aragorn och Arwen var en central del av själva berättelsen (jag kan plocka fram citat om ni vill), och enda anledningen till att han förflyttade den till ett Appendix var att han berättade historien ur ett hobbitocentriskt perspektiv...

Jag tycker det är helt rätt att infoga den delen av Tolkiens skrifter i filmen. Däremot kan jag ju något kritisera hur det är gjort. Har egentligen inget emot att det är Arwen i stället för Glorfindel som dyker upp och hjälper Frodo, men jag hade önskat att man låtit Frodo behålla sitt "motståndstillfälle" vid vadstället.

Jag förstår inte heller varför ni klagar på att Arwen slåss?! Hon gör, så vitt jag minns, inte det någonstans i filmen...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]