Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 13, 2026 1:33 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 07, 2004 11:15 pm 
The Magnificent

Det har jag inget som hellst minne om heller, och man har ju sett filmerna ett antal gånger... Så hur är det egentligen?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 07, 2004 11:15 pm 
Wavemaster of the World

PJ hade väl bara tänkt bränna ned Edoras?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 07, 2004 11:20 pm 
The Magnificent

Jaha. Jag förstod av Arwens_väns inlägg att det skulle ha varit med.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 08, 2004 3:49 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Om jag inte minns helt fel så var tanken att Sarumans wargriders skulle attackera Edoras på natten, och bränna upp hela byn/staden - vilket skulle tvinga dem att fly till Helms Deep. Ungefär så gick väl tankarna hos PJ & co i början av produktionen. Glad att de valde att inte göra det.
Min största besvikelse är ju att de kommer hem till ett grönt fint Shire. Jag tycker det är hemskt hur de kan ta bort detta underbara slut - som enligt mig är väldigt betydelsefult. (Ungefär som att inte visa att det är Anakin/Darth Vader kastar ner Kejsaren i Star Wars VI - bara en liten liknelse från min sida:))

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 12:25 am 
Redaktionen

Molnies skrev:
Om jag inte minns helt fel så var tanken att Sarumans wargriders skulle attackera Edoras på natten, och bränna upp hela byn/staden - vilket skulle tvinga dem att fly till Helms Deep. Ungefär så gick väl tankarna hos PJ & co i början av produktionen. Glad att de valde att inte göra det.
Min största besvikelse är ju att de kommer hem till ett grönt fint Shire. Jag tycker det är hemskt hur de kan ta bort detta underbara slut - som enligt mig är väldigt betydelsefult. (Ungefär som att inte visa att det är Anakin/Darth Vader kastar ner Kejsaren i Star Wars VI - bara en liten liknelse från min sida:))

Problemet var att det redan fanns alldeles för många lämpliga slut i originaltexten. Storyn kunde ha slutat när Frodo vaknar upp efter återkomsten från Mordor och återförenas med kompisarna. Det hade varit dramaturgiskt korrekt; resten hade kunnat vara implicit. Sedan kommer Aragorns kröning och bröllop, och det hade också funkat som avrundning; återigen kunde resten ha varit implicit. Sedan kommer hela Saruman/Fylke-biten, och där kunde det OCKSÅ ha slutat. Och sedan Grå hamnarna... Faktum är att Tolkien ursprungligen hade tänkt sig YTTERLIGARE en slutscen, som utspelar sig många år efteråt, när Sam sitter och berättar för sina barn. Rent dramaturgiskt sett innehåller alltså Tolkiens text en massa "falska slut", och jag har t. o. m. läst att även med filmen som den är var det åtskilliga personer i biosalonger runt om i världen (vana biobesökare men okunniga LOTR-läsare, får man förmoda) som var på väg att resa sig både vid Frodos uppvaknande och vid Aragorns kröning. Så att peta in Fylke-episoden skulle, ur rent berättarteknisk synvinkel, ha haft en viss negativ inverkan på den dramatiska kurvan. Visst är Fylke-episoden mycket betydelsefull, och jag hade gärna sett att den hade fått vara kvar, men det finns nog med "slut" som det är i filmen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 9:35 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Den kunde väl ha fått varit med i EE? Då hade vi fans fått ro i själarna åtminstone. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 11:11 am 
Redaktionen

Älva skrev:
Den kunde väl ha fått varit med i EE? Då hade vi fans fått ro i själarna åtminstone. :wink:

Jo, jag tycker detsamma.

Eftersom jag är OBOTLIGT nyfiken och ÄLSKAR spoilers har jag just gluttat igenom ett par recensioner av ROTK:EE, och där var ett par saker som fick mig att höja på ögonbrynen -- saker som borde ha varit med i EE men inte är det. Mer än så vill jag nog inte säga. Den som vill veta kan kolla in

http://dvd.ign.com/articles/571/571469p1.html?fromint=1

men jag varnar er: HERE BE SPOILERS!!!!!!!!!! :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 5:23 pm 
Avar

http://www.lordoftherings.net kan man också se en förhandstitt på RotK EE. Där visas klipp av flera scener + kommentarer från bl.a. Elijah Wood och Peter Jackson.

Inte för dem som INTE vill se EE scenerna före de köpt DVD:n...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 7:28 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Visst är det redan många slut som det är i filmerna (och självklart böckerna), men som Älva skrev så skulle jag vilja ha med den scenen i EE. Jag förstår faktiskt inte hur de kan utelämna en så viktig scen, som den faktiskt är. Att ha med den i bioversionen kan jag helt förstå, men när de vet att de kan lägga till en timme till på filmen - så tycker jag nästan det är oförlåtligt att inte ta med denna scen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 7:29 pm 
Master of Doom

Fast EE har hittills bara lagt till, inte ändrat i historien. (Filmhistorien alltså.)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 9:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Tolkiens text en massa "falska slut", och jag har t. o. m. läst att även med filmen som den är var det åtskilliga personer i biosalonger runt om i världen (vana biobesökare men okunniga LOTR-läsare, får man förmoda) som var på väg att resa sig både vid Frodos uppvaknande och vid Aragorns kröning.

Jag såg ROTK en gång på ett kryssningsfartyg; där reste sig inte folk, men det var en väldig massa applåder hela tiden...

EDIT: Vill dock tillägga att jag är väldigt nöjd med filmen slut, trots allt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 9:14 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Jag förstår verkligen inte varför man ska ta och resa sig innan filmen är slut. Sitter man inte ner tills eftertexterna börjar rulla i alla fall? Jag tycker det är oartigt när folk börjar resa sig och prata innan filmen är slut. Även om man tror att det är slut så kan man ju inte veta (okej, när eftertexterna kommer så får man ju anta att det är slut, även om vissa filmer har en extrascen efter). Nu var det dock länge sedan jag var på bio (FotR tror jag var sista filmen, och den såg jag 3 gånger :? ), men det är så tråkigt när folk går innan det är slut, precis som det är irriterande när folk kommer in och pratar mitt under filmen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 9:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag blev ledsen när jag inte fick höra Into the West... Det är mysigt att sitta kvar i sin stol och reflektera lite över vad man har upplevt istället för att gå iväg på en gång, vilket brukar leda till yrsel och huvudvärk.
Men det finns förstås människor som tycker att LotR bara är en serie helt vanliga filmer. :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 9:35 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Jag blev ledsen när jag inte fick höra Into the West... Det är mysigt att sitta kvar i sin stol och reflektera lite över vad man har upplevt istället för att gå iväg på en gång, vilket brukar leda till yrsel och huvudvärk.
Men det finns förstås människor som tycker att LotR bara är en serie helt vanliga filmer. :roll:

Håller med. Klart man måste sitte kvar och reflektera lite, det hinner man ju inte med under filmens gång. Men det är väl egentligne bra att inte alla är lika tokigt förtjusta i LotR som vi är?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 11, 2004 4:54 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Martinus skrev:
Eftersom jag är OBOTLIGT nyfiken och ÄLSKAR spoilers har jag just gluttat igenom ett par recensioner av ROTK:EE, och där var ett par saker som fick mig att höja på ögonbrynen -- saker som borde ha varit med i EE men inte är det.

Jag har sett den förlängda versionen nu, men jag vet inte riktigt vilka saker du tänker på? Det enda som jag tycker alldeles uppenbart saknas är "The Scouring", men det har vi ju vetat hela tiden.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]