Molnies skrev:
Om jag inte minns helt fel så var tanken att Sarumans wargriders skulle attackera Edoras på natten, och bränna upp hela byn/staden - vilket skulle tvinga dem att fly till Helms Deep. Ungefär så gick väl tankarna hos PJ & co i början av produktionen. Glad att de valde att inte göra det.
Min största besvikelse är ju att de kommer hem till ett grönt fint Shire. Jag tycker det är hemskt hur de kan ta bort detta underbara slut - som enligt mig är väldigt betydelsefult. (Ungefär som att inte visa att det är Anakin/Darth Vader kastar ner Kejsaren i Star Wars VI - bara en liten liknelse från min sida:))
Problemet var att det redan fanns alldeles för många lämpliga slut i originaltexten. Storyn kunde ha slutat när Frodo vaknar upp efter återkomsten från Mordor och återförenas med kompisarna. Det hade varit dramaturgiskt korrekt; resten hade kunnat vara implicit. Sedan kommer Aragorns kröning och bröllop, och det hade också funkat som avrundning; återigen kunde resten ha varit implicit. Sedan kommer hela Saruman/Fylke-biten, och där kunde det OCKSÅ ha slutat. Och sedan Grå hamnarna... Faktum är att Tolkien ursprungligen hade tänkt sig YTTERLIGARE en slutscen, som utspelar sig många år efteråt, när Sam sitter och berättar för sina barn. Rent dramaturgiskt sett innehåller alltså Tolkiens text en massa "falska slut", och jag har t. o. m. läst att även med filmen som den är var det åtskilliga personer i biosalonger runt om i världen (vana biobesökare men okunniga LOTR-läsare, får man förmoda) som var på väg att resa sig både vid Frodos uppvaknande och vid Aragorns kröning. Så att peta in Fylke-episoden skulle, ur rent berättarteknisk synvinkel, ha haft en viss negativ inverkan på den dramatiska kurvan. Visst är Fylke-episoden mycket betydelsefull, och jag hade gärna sett att den hade fått vara kvar, men det finns nog med "slut" som det är i filmen.