Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 3:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 9:14 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Hoppas de tar med Legolas vandringar i Fangorn. Man fick ju se en skymt av det i EEs extramaterial.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 2:49 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Gick faktiskt och tänkte på det häromdagen, hoppades och samtidigt fasade för att det skulle komma en "förlängdare" version...
Vill att den ska komma för jag vill se mer... men vill inte för då kan jag inte låta bli att köpa den... suck.

Tror ni föresten att någon kommer att försöka sig på en ny filmatisering av Lotr framöver? En som följer böckerna precis tex?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 2:59 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ja jag tror definitivt att någon försöker förbättra. Men det dröjer nog några år. Femton eller så.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 3:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Undrar också om vi kommer att välsignas med/plågas av (välj själv) filmer som utspelar sig i M-E men utan att beröra någon av karaktärerna från LOTR? Kommer det att vara tillåtet eller hindrar rättigheterna någon från att skapa sådana filmer?
Kom att tänka på det när jag läste en gammal tråd om fantasyfilmer, där fanns en länk till Ancanar www.ancanar.com , ett litet filmprojekt av ett par Tolkienfans som växte till något som större. Läste inte så noga på siten, men det verkade som om handlingen skulle utspela sig i Tolkiens M-E, namn som Lonely Mountain fanns med osv.

Aj. Insåg just att allt detta är OT så det ryker... :P

F.ö. ser jag fram emot lite bloopers i denna framtida super-LOTR-dvd-box också...! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 5:45 pm 
Snaga

Älva skrev:
Hoppas de tar med Legolas vandringar i Fangorn. Man fick ju se en skymt av det i EEs extramaterial.

Håller verkligen med! Jag blev förvånad och besviken när jag såg det lilla klippet i extramaterialet. Hade gärna sett hela;)

Vi får väl se...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 7:57 pm 
Redaktionen

shadowfax skrev:
Tror ni föresten att någon kommer att försöka sig på en ny filmatisering av Lotr framöver? En som följer böckerna precis tex?

Ja, fast jag tror att det kommer dröja länge. Jag kan tänka mig att någon försöker ge sig på att göra en TV-serie någon gång i framtiden.

Bara en kommentar: det skulle i praktiken vara omöjligt att göra en film av Ringarnas Herre som "följer böckerna precis".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 8:13 pm 
Avar

Om det kommer med scener som aldrig kom med i filmen så kanske de sätter med scenerna när Arwen kommer till Helm's deep? Skulle iofs vara helt kul att se men jag säger bara tack och lov att de inte hade det i originalfilmen!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 10:14 pm 
Noldo

Citera:
Bara en kommentar: det skulle i praktiken vara omöjligt att göra en film av Ringarnas Herre som "följer böckerna precis"

Jag håller med, även SR:s radioteater som jag ser som den dramatisering som följer boken bäst har strukit eller ändrat vissa passager.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 10:16 pm 
The Magnificent

Var det det som gick på radion? Då är det väl bara så gott som uppläsning...

Vad är det de har tagit bort, eller ändrat på? De kan väl iaf inte ha lagt till något?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 20, 2005 11:00 pm 
Redaktionen

Brehmer skrev:
Citera:
Bara en kommentar: det skulle i praktiken vara omöjligt att göra en film av Ringarnas Herre som "följer böckerna precis"

Jag håller med, även SR:s radioteater som jag ser som den dramatisering som följer boken bäst har strukit eller ändrat vissa passager.

BBC:s radioteater är möjligen något mer trogen, men det är mariginellt.

Meriadoc skrev:
Var det det som gick på radion? Då är det väl bara så gott som uppläsning...

Nej, det är det inte. Det är en fullödig dramatisering med några av Sveriges främsta skådisar. Du kanske blandar ihop den med Bilbo?

Citera:
Vad är det de har tagit bort, eller ändrat på? De kan väl iaf inte ha lagt till något?

Jo då, visst kan de väl det. Exempelvis i inledningen finns en scen där man får höra hur Gollum berättar för Häxmästaren om vem som stal hans födelsedagspresent.

Tagit bort, det har de gjort en hel del. Naturligtvis så är Bombadill och Kummelgastarna, men kanske mest iöronfallande är att slaget vid Hornborgen inte är med!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 21, 2005 2:07 pm 
Noldo

Citera:
BBC:s radioteater är möjligen något mer trogen, men det är mariginellt.

Jag har inte hört den men jag tror dig.
Citera:
Nej, det är det inte. Det är en fullödig dramatisering med några av Sveriges främsta skådisar.

Håller med dig helt och hållet. Jag har tappat räkning på hur många gånger jag har hört den men det får mig inte att inte vilja lyssna en gång till.

Citera:
Tagit bort, det har de gjort en hel del. Naturligtvis så är Bombadill och Kummelgastarna, men kanske mest iöronfallande är att slaget vid Hornborgen inte är med!

Det tycker inte jag stör så mycket. Men man får ju intrycket av att Saruman är en liten plutt som inte har någon armé. Dock ser jag slaget precis som Bombadil som något som inte för handlingen framåt. Detta har Tomas Blom insett och tagit bort det. Vet du att det från början var tänkt att vara 12 avsnitt men Enrst Günter som spelar Lavskägge pratade så långamt så att det fick bli ett extra avsnitt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 21, 2005 2:38 pm 
The Magnificent

Danne skrev:
Nej, det är det inte. Det är en fullödig dramatisering med några av Sveriges främsta skådisar. Du kanske blandar ihop den med Bilbo?

Ja det är nog mycket möjligt att jag gjorde det... Trodde att det var samma visst.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 21, 2005 2:39 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Brehmer skrev:
Citat:

Det tycker inte jag stör så mycket. Men man får ju intrycket av att Saruman är en liten plutt som inte har någon armé. Dock ser jag slaget precis som Bombadil som något som inte för handlingen framåt.

Det har jag också funderat på. PJ ville inte ha med något som inte förde handlingen framåt i ringsyfte men det gäller tydligen inte detsamma för slaget vid Hornborgen... (Han fick väl inte med tillräckligt med krigsscener kantänka :roll: :wink: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 21, 2005 4:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tycker de borde minskat på Helms Deep, och istället gjort en större grej av enternas attack mot Isengard, som ju är 1000 gånger coolare. :D :D :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 21, 2005 4:20 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det har ju faktiskt mer med ringens förstörande att göra.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]