Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån jul 27, 2026 10:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 32  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 03, 2004 2:09 pm 
Maia

Jag såg första filmen innan jag läste boken, så jag kan inte föreställa mig Gimli på flera sätt. Däremot så håller jag med om det som någon skrev tidigare, att hoberna är olika långa och att de är väldigt långa när de står bredvid Gandalf, då de borde nå Gandalf till, typ, låren eller nåt. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 05, 2004 10:14 am 
Master of Doom

Men du har väl ändå märkt att Gimli är mycket allvarligare i böckerna?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 06, 2004 5:22 pm 
Maia

Jo, det stämmer. 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 08, 2004 7:19 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

I första och andra filmen har jag två scener som jag blundar vid varje gång; "Trollkarlsfighten" och "Theoden i Excorsisten". Konungens återkomst har jag ännu bara sett en gång (spar mig till Extended...). Där lär åtminstone en av blunda-scenerna bli Denethors dödsbål och allt som föregår det...:(

Det skulle vara kul om man kunde klippa en egen version av filmerna så man slapp blunda på bio och snabbspola på DVD.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 09, 2004 11:08 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Haleth skrev:
Där lär åtminstone en av blunda-scenerna bli Denethors dödsbål och allt som föregår det...:(

ingår i det även när gandalf knockar denethor? det är en av mina favoritgrejer i hela filmen! precis när han blivit som galnast kommer gandalf och *tjoff, bang* - score! underbart!

jag vill blunda när örnarna kommer. de är fult gjorda - helt onaturliga!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 10, 2004 8:50 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jag är rädd för att "Gandalf knockar Denethor" är en av mina allra mest blunda-scener.:wink: Jag tycker att Denethor porträtteras mycket orättvist i filmen. Att Gandalf handgripligen slår till någon tycker jag mer är översittarfasoner, "min" Gandalf är en slipad politiker som vet hur man löser alla (om de inte är Balroginvolverade eller så) situationer utan våld.

I början tyckte jag att Peter Jackson måste vara knäpp som hade lagt in så mycket usla scener, men efter ett tag så upptäckte jag att de scener jag tycker är sämst har många andra som favoritscener (Legolas sköldskatande och olifantklättrande t ex). Det är skönt att veta att Jackson inte är en dålig filmskapare, utan att han bara inte råkar passa just mig! :(

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur örnarna såg ut, har bara sett RotK en gång, och så sent i den är jag rädd att jag mest tänkte på att den jäkla filmen skulle sluta så jag kunde besöka närmsta bekvämlighetsanrättning :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2004 8:32 am 
Master of Doom

vanja skrev:
ingår i det även när gandalf knockar denethor? det är en av mina favoritgrejer i hela filmen! precis när han blivit som galnast kommer gandalf och *tjoff, bang* - score! underbart!

Jag avskyr verkligen den scenen! Varför gör inte vakterna något när deras härskare blir misshandlad?

Haleth skrev:
men efter ett tag så upptäckte jag att de scener jag tycker är sämst har många andra som favoritscener (Legolas sköldskatande och olifantklättrande t ex).

De här scenerna är också mina hatscener. Jag tror inte att det är så många som gillar dem. Eller?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2004 11:40 am 
Maia
Användarvisningsbild

jag vet att det är helt ologiskt och o-gandalfskt... men jag tar filmerna för vad de är, och tycker det är helskönt! däremot gillar jag inte heller legolas extreme sport-fasoner. det blir mer som legolas spelas av orlando bloom som sig själv. eller något.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2004 8:15 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Hu ja... Det är litet som om "Orlando Bloom kan inte agera, så vi sätter på honom en hemsk blond peruk och slänger in honom i några extremt överdrivna actionserier så kommer ingen att märka det".

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2004 9:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Haleth skrev:
Att Gandalf handgripligen slår till någon tycker jag mer är översittarfasoner, "min" Gandalf är en slipad politiker som vet hur man löser alla (om de inte är Balroginvolverade eller så) situationer utan våld.

"But Gandalf sprang up the steps, and the men fell back from him and covered their eyes; for his coming was like the incoming of a white light into a dark place, and he came with great anger. He lifted up his hand, and in the very stroke, the sword of Denethor flew up and left his grasp and fell behind him in the shadows of the house; and Denethor stepped backward before Gandalf as one amazed."

När man läser det stycket känns steget till lite mer handgriplig action inte vansinnigt långt, men det hade egentligen varit häftigare om PJ följt boken och låtit Gandalf slåss med sin inre styrka istället.
Men i filmen funkar det ändå bra med Gandalf-knock out för min del, ett välkommet "Ha...!" liksom. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2004 11:40 pm 
Maia
Användarvisningsbild

vanja skrev:
jag vet att det är helt ologiskt och o-gandalfskt... men jag tar filmerna för vad de är, och tycker det är helskönt!

Jag tycker precis som vanja. Fast tvärt om. Jag tycker inte om när Gandalf smockar till Denethor, det är under han värdighet. Däremot fnissar jag förtjust när Orlando har sina trixs för sej. Jag vet! Det är inte ett dugg "Midgårdiskt" utan helt klart ett kliv utanför ramarna... Men djävligt kul.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 14, 2004 11:58 am 
Maia
Användarvisningsbild

det är skönt att vi har distans till filmerna, och oss själva! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 26, 2004 11:09 pm 
Östring

det jag först iriterade mig på var att det var Arwen och inte Glorfindel som var ute och letade eftre dom. och det är nog det jag mäst stör mig på fortfarande....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 8:42 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tycker att det är lite onödigt att starta en ny tråd så jag skriver här istället...

Är det meningen att man ska få intrycket att Legolas är upp över öronen förälskad i Aragorn?
Eller är det jag som är lite...:oops:

Har PJ hittat på det, är Orlando intresserad av Viggo, eller är det bara ett misstag?

Allvarligt talat, titta på scener där de är i bild tillsammans, det känns riktigt övertydligt...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 18, 2004 9:06 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Öh..., du tror inte du har läst lite för mycket "Secret Diaries" nu va...? :lol:
Fast vem vet? Orlando kanske är heltänd på Viggo. Jag skulle väl inte klandra honom. :P
Men allvarligt tror jag jag vet vilka scener du menar och jag har tolkat det som vanlig (PJ-)alvisk överlägsenhet gentemot den mänskliga rasen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]