Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jul 31, 2026 10:10 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 32  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 10, 2004 7:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, nu minns jag ju!

Men glöm inte den otroligt vackra Aftonstjärnan med magiska krafter!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 10, 2004 7:46 pm 
Wavemaster of the World

Beledhel skrev:
För övrigt fick jag under gårdagen en fruktansvärd lust att leta reda på närmaste motorsåg. Kom nämligen i ett par affärer i Stockholm och anfölls av stora ROTK-affischer i kartongpapper. Flera känner nog igen dem, dekorade med tre stora huvuden: Aragorn, Gandalf och... Arwen!!!

Det påminner om ett visst filmomslag där en viss alvprinsessas ansikte ockuperar sådär en 50% av bilden, där för övrigt två små hober som faktiskt hjälpte till de också, inte fick plats...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 10, 2004 7:52 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det absolut fånigaste och onödigaste som Arwen är skyldig till, enligt mig, dyker upp i TTT.
Aragorn har just fejkat sin död på order av PJ och väntar på sin trogna häst... Vad händer? Jo, Arwen flyter iväg i sin astralkropp och kysser honom *närbild* samtidigt som hon befaller gudarna att hjälpa herr Arvinge av Gondors tron. :roll:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 10, 2004 8:00 pm 
Wavemaster of the World

Beledhel skrev:
Men glöm inte den otroligt vackra Aftonstjärnan med magiska krafter!

Rättelse: filmerna handlar om en snubbe med kärleksbekymmer som inte vill bli kung OCH hans vackra, underbara, fantastiska, prinsessflickvän Arwen! Nu blev det rätt.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jun 10, 2004 8:04 pm 
Wavemaster of the World

Beledhel skrev:
Det absolut fånigaste och onödigaste som Arwen är skyldig till, enligt mig, dyker upp i TTT.
Aragorn har just fejkat sin död på order av PJ och väntar på sin trogna häst... Vad händer? Jo, Arwen flyter iväg i sin astralkropp och kysser honom *närbild* samtidigt som hon befaller gudarna att hjälpa herr Arvinge av Gondors tron. :roll:

Personligen tycker jag väldigt illa om när hon räddar Frodo från Ringvålnaderna... Det passar så illa in i min bild av henne som vacker prinsessa som helst av allt sitter hemma och låter andra göra jobbet. I den scenen leds väl tankarna snarare till Luthien...

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 10:33 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Den satmaran till häxa förtrollade den stackars Aragorn och fick honom att tro att han ville bli kung över människorna när det egentligen var Legolas han älskade. Hon fick honom att bli förälskad i henne istället. Minns hur tappert Legolas stod upp för Aragorn under rådsslaget. :lol:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 11:34 am 
Wavemaster of the World

Precis, precis. :lol:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 10:09 pm 
Avar

Jag stör mig också otroligt mkt på Arwens förstorade roll i filmerna. Och att hon bara vågade lägga sig i bakhåll för stackars Glorfindel och stjäla hans häst, bara för att göra en mindre ärofull räddning av Frodo än vad Glorfindel skulle ha gjort. :x

Andra saker jag stör mig på:
1. Förändringen av Faramirs personlighet. Och vad fasiken hade Frodo och Sam i Osgiliath att göra?!
2. När Legolas åker bräda i Helm's Deep. Det ser bara löjligt ut.
3. Att Ente ting slutar med ett "nej".
4. Att Narsil inte blir återsmitt förrän i RotK. I boken händer ju detta innan brödraskapet lämnat Rivendell.
5. Att Arwens liv är bundet till Ringens öde. Varför? Hon är alv, inte dödlig.
6. Att Edsbrytarna deltar i slaget på Pelennor. Segern blir för självklar när de anländer.

Sedan finns det väl många småsaker också, men de är alldeles för många för att kunna tas upp här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 11:23 pm 
Wavemaster of the World

Ithilwen skrev:
Förändringen av Faramirs personlighet.

Gud förbjude att det skulle finnas andra snälla människor i Midgård än Aragorn.

Ithilwen skrev:
Att Arwens liv är bundet till Ringens öde. Varför? Hon är alv, inte dödlig.

Det var, enligt mig, den absolut mest korkade och malplacerade förändringen á la Arwen! De andra förstoringarna av hennes roll har jag ändå något sånär lyckats acceptera. Bruinen-incidenten kan jag i alla fall se någon sorts logik i, även om det inte passar Arwens karaktär, men att hennes liv helt plötsligt skulle vara bundet till Ringen... suck. När jag såg det på bio var det faktiskt första gången under hela triologin som jag tänkte: "vad är det här för sk*t?!"

Ha. Ha. Ha.

Senast redigerad av Crumui lör jun 12, 2004 12:05 am, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2004 11:58 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Vad sägs om när legolas utbrister något i stil med "The uruks have turned north-east! They're taking the hobbits to Isengard!"

Och sen så tänker man efter... Hmm där dom är nu... Nord-öst... Hmm...

Sen tittar vi i "The atlas of Tolkien's Middle-Earth" och ser att, nej, det är inte alls där dom är ju!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 12:07 am 
Wavemaster of the World

Själv har jag och geografi aldrig kommit riktigt överens... Men om det stämmer (och jag antar att det gör det, så många som faktiskt klagar på det) så var det extremt klantigt av PJ och company att inte ta reda på fakta. :x

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 6:00 pm 
Avar

Crumui skrev:
Gud förbjude att det skulle finnas andra snälla människor i Midgård än Aragorn.

Du får ursäkta mig, men jag är väldigt trött idag. Betyder det att ändringen var bra eller dålig? *förvirrad* :?

Crumui skrev:
När jag såg det på bio var det faktiskt första gången under hela triologin som jag tänkte: "vad är det här för sk*t?!"

Exakt vad jag också tänkte! Jag kommer aldrig förlåta PJ för det... :x

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2004 6:17 pm 
Wavemaster of the World

Ithilwen skrev:
Du får ursäkta mig, men jag är väldigt trött idag. Betyder det att ändringen var bra eller dålig? *förvirrad* :?

Det var ironiskt skrivet; jag tycker det var väldigt elakt att förstöra Faramir på det viset. :x

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 9:58 am 
Maia
Användarvisningsbild

Arwens speciella egenskaper: Hon blir bunden till Ringens öde när hon bestämmer sig för att bli dödlig, vilket hon antingen redan är eller så blir hon det aldrig. Hon är vackrast i hela Midgård enligt boken, vilket konstigt nog inte är med i filmen. Hon har makt över Bruinens vatten, samt även över Valar. Hon har slutligen bundit sig till ett halssmycke kallat Aftonstjärnan. Det mest ologiska i filmen är då att hon, med alla dessa superkrafter, inte tar hand om Härskarringen, promenerar in i Mordor och petar ner den i Domedagsklyftan.

Logik, någon?

P.s. Avstår från smileys i detta inlägg, så ta det med en nypa salt. D.s.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 1:01 pm 
Avar

Crumui skrev:
Det var ironiskt skrivet; jag tycker det var väldigt elakt att förstöra Faramir på det viset. :x

Var väl det jag tänkte *pustar ut* :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]