Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 09, 2026 11:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 32  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 15, 2004 10:27 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Jag gillar faktiskt Arwen i böckerna som den svala, behärskade prinsessan. Inte den stora klumpiga Liv som styr både vatten och vapen. Arwen är ju faktiskt inte helalv heller men det framgår inte i filmen. Det är ju endast därför hon kan ta på sig dödligheten. Finns inga andra alver som kan det utom de som har mänskligt blod i sig.

Nja, jag tror inte att människoblod spelar någon roll i möjligheten att bli dödlig... Luthien var ju 50/50 alv/maia, och fick ändå bli dödlig. Elros och Elrond är litet märkliga dock, då de inte är första generationens halvalver. Egentligen så borde det ha varit Dior och Eärendil som fick välja, men Valar antog kanske att de ville bli alver, vad vet jag... Sen har vi ju Tuor också, vete sjutton hur han passar in i det hela.

Det här med att Arwen fått ta över så många andras roller har jag mer och mer förlikat mig med. Ur dramaturgisk synvinkel skulle det, i filmen, vara väldigt förvirrande om en viss Glorfindel dyker upp och räddar alla, och sen knappt syns mer, och om Elrond, som vi inte har sett förut, plötsligt från fjärran skulle starta en flodvåg. Har man inte läst böckerna innan, vilket väl producenterna antog att majoriteten inte skulle ha gjort, så blir det nog bättre med så få huvudpersoner som möjligt. Det betyder inte att jag gillar ovanstående förändringar, men jag har full förståelse för att de gjorts.

På sätt och vis kan man ju också tänka sig, att om Arwen till utseendet är så lik Luthien så kanske hennes personlighet och styrka också är lik, bara det att Arwen lever i en tid då alverna bleknar bort och inte längre ägnar sig åt storstilade äventyr. Jacksson har ju tydligt visat att han inte är så förtjust i bortbleknandegrejen: scenen när Sam och Frodo ser Gildor klipptes bort ur bioversionen, och så har vi ju Sista Alliansen-återupplivningen vid Helms klyfta. Så i Jackssons Midgård passar Arwen krigarprinsessan rätt bra.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 10:55 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Elrond och Elros fick iallfall välja och deras barn i sin tur fick också förmågan att välja. Luthien var ju hälften maia så hon hade förmågan att beveka Mandos. Tuor var också speciell med sin stora alvkärlek. Allt står i Silmarillion. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 11:52 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Elrond och Elros fick iallfall välja och deras barn i sin tur fick också förmågan att välja. Luthien var ju hälften maia så hon hade förmågan att beveka Mandos. Tuor var också speciell med sin stora alvkärlek. Allt står i Silmarillion. :wink:

Jag har alltid uppfattat det som att Luthien, i och med att hon ville leva med en dödlig, själv måste bli dödlig. För detta behövde hon inte beveka Valar, det var när hon ville väcka Beren till liv som detta krävdes. Det verkar som om alla automatiskt blir alver, vare sig de är halv- eller helalver, såvida de inte gifter sig med en dödlig (verkar dock inte gälla Idril och Tuor, där verkar det nästan som om Tuor blev alv, men det är svårt att säga) eller av någon anledning får Valars uppmärksamhet (som Eärendils söner).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 12:19 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nej. Elros valde ju att bli människa och det före han blev konung över Numenor.

Du har rätt i att det verkar som om alla halvalver är alver fram till de bestämmer sig för hur de vill göra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 12:40 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Fast jag menar inte att bara halvalver kan välja att bli dödliga: i Silmarillion står det att Eärendils söner fick välja mellan att vara alver eller dödliga, men det står inget om deras efterkommande. Jag tror alltså, att alla alver har potential att bli dödliga, om de väljer att gifta sig med en människa och leva bland dessa, men att Elros och Elrond fick göra valet utan några extraordinära förälskelser som grund, p g a deras fars åstadkommande som ambassadör för människor och alver. Det kan ju hända att Elros hade träffat en människokvinna också, någon som vet något om den kronologiska ordningen för hans giftermål och hans "mänskliggörande"?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 1:38 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Nja... nu står det i Silmarillion att samma val gällde även för Elronds barn och därigenom så hade ju Arwen möjligheten redan från början.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 2:08 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Kan du säga var du läste det? Har bara hittat, på två ställen, att Eärendil och hans söner gavs valet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 16, 2004 2:40 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Oj, inte på rak arm såhär på jobbet. Men jag har läst Silmarillion bortemot femton gånger och vissa grejer sitter. Men någon annan därute borde ju också ha koll på det. :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 8:27 pm 
Snaga

Jag har irriterat mig på fyra saker. (Ja, kanske några fler men detta är de fyra största irritationsmomenten. )

1. Arwens "huvudroll". Hon, Aragorn och Legolas är tydligen filmens viktigaste karaktärer.

2. Att Faramir faller för frestelsen och inte är den "gode" person han är i boken.

3. Att Theoden framställs som "feg". I boken vill han inte rusa i väg till Helm's Deep och gömma sig och vänta ut sina motståndare. I filmen är det ungefär det första han säger.

4. Att Frodo överger Sam vid Cirith Ungol. Jag trodde knappt att det var sant när jag såg det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 8:43 pm 
Wavemaster of the World

Áine skrev:
1. Arwens "huvudroll". Hon, Aragorn och Legolas är tydligen filmens viktigaste karaktärer.

Legolas?! Han har ju en yttepyttig plats på alla filmomslag och nästan inga repliker... :?

Áine skrev:
2. Att Faramir faller för frestelsen och inte är den "gode" person han är i boken.

:evil:

Áine skrev:
4. Att Frodo överger Sam vid Cirith Ungol. Jag trodde knappt att det var sant när jag såg det.

:evil: :evil: :evil:

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 9:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

[quote="Marcus"]Ooops... Jag glömde totalt bort det absolut största irritationsmomentet i filmerna:

11) Frodo visar Ringen för nazgûlen i Osgiliat.

Vilken otrolig miss av filmskaparna! Detta innebär ju att hela planen med att ta Ringen till Mordor och förstöra den i hemlighet faller pladask. *vips* flyger nazgûlen hem till Sauron och berättar, och så är det kört för stackars Frodo och Sam och hela Midgård.[/quote]

nazgulen ser ju ringen ozgiliath som ligger i gondor och sen typ 1 dag senare genom orthanc-palantiren får han reda på att isildur´s arvinge lever, vad tror du sauron tänker då att de vill förstöra ringen knappast!

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 9:48 pm 
Wavemaster of the World

Det kanske var en ovanligt glömsk och förvirrad nazgul som glömde bort att rapportera till sin herre? :wink:

Nä allvarligt, det förstör ju även att Sauron skulle tro att Pippin hade Ringen... Klantigt! Klantigt!

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 10:24 pm 
Avar

Jo, en verkligt dålig ändring!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 29, 2004 10:48 pm 
Snaga

Hm, okej kanske inte Legolas.. Det är mer en känsla jag får.. Jaja, det var väl mest Arwen jag var ute efter! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 30, 2004 12:24 pm 
Wavemaster of the World

Áine skrev:
Jaja, det var väl mest Arwen jag var ute efter! :)

Där kan jag i alla fall hålla med dig!

Ha. Ha. Ha.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]