Nerloth skrev:
Bilbo är ett spännande äventyr i sig själv, att visa hur detta hänger ihop med LotR tror jag enbart "boostar" den historien och visar hur den är en del av något större. Naturligtvis ska inte ringen-historien få ett grandiost utrymme som överskuggar Bilbo-historien, men den kan visas ur ett lite mystiskt perspektiv, där man på intet sätt blundar för det faktum att ringen ÄR betydelsefull, men samtidigt illustrerar att man inte riktigt vet varför (ännu). Det är ju precis så det är i historien också för de inblandade.

Men det tycker jag att Bilbo gör tillräckligt mycket utan att man ska lägga till något. Vi har bekanta karäktärer, som Bilbo, Gandalf, örnarna och Elrond. Och man skulle ju även kunna lägga till Arwen, Legolas och Gimli. Vidare så är ju delen då Bilbo hittar ringen väligt central i berättelsen. Sedan så finns det ju med när Bilbo hamnar lite under ringens inflytande och ljuger för Gandalf och dvärgarna, och Gandalf misstänker honom. Sedan nämns ju till och emd Sauron.
Nerloth skrev:
Jag tycker absolut man bör ha med Vita Rådet på ungefär samma sätt, att visa att det är en viktig händelse men att det ändå inte har med huvudhistorien att göra.
Jag håller med om att det skulle vara häftigt, men om jag skulle göra filmen skulle jag nog inte tagit med den episoden, just för att den -som du nämner- inte har något med huvudhistorien att göra. Möjligtvis att man kunde ta med det i en Extended Edition.
Nerloth skrev:
Något som även vore otroligt häfigt vore prologer som beskrev bakgrundshistorien till Bilbo. Gärna lite om dvärgarnas relativt okända historia och kanske då betoning på Erebors betydelse. Kanske även lite om drakar, främst Smaug då. Jag vet inte hur mycket information det finns om detta, men något går säkert att använda.
Information som dvärgar och Smaug skulle kanske inte sitta fel, men varför ta detta i en prolog? Det smidigaste vore väl ändå att väva in det i dialogen?
Nerloth skrev:
Att följa boken slaviskt anser jag inte vara så viktigt, det viktiga är att man följer sammahanget i Tolkiens alla verk. Bilbo skrevs ju trots allt före detta var tydligt, jag tror Tolkien gärna skulle ändrat Bilbo så den passade in bättre i helheten om han inte redan hade gett ut den. Någon som vet om Tolkien möjligtvis gjort något specifikt uttalande om detta?
Jag tycker verkligen inte att man ska följa böcker slaviskt när man filmatiserar dom. Men detta för att de ska passa bättre som filmer, inte för att berätta en annan historia än vad boken berättar.
Jag har inte hört så mycket om Tolkiens uttalande om Bilbo, mer än att jag har för mig att Älva sagt att Tolkien inte hade gjort bolken så bernvänlig om han vetat vilken roll den skulle spela (rätta mig om jag har fel Älva, för jag vill inte lägga ord i den mun). Och vi alla verkar ju vara överens om att om Bilbo ska filmatiseras så borde den inte bli fullt så barnslig som boken.