virre skrev:
... eller att det inte anses vara med i en riktig film för att den
1) är gjord i Nya Zeeland
2) är en Fantasyfilm
......
och så är de väll trötta på politik, och Viggo Mortenssen har varit lite politisk på systone, och eftersom vi pratar om det amerikanska samhället så är det han som skulle ha närmast till ett pris (även om han är minst värd det. Tänk som en amerikansk skådespelare. pengarna är allt... eller vad man ska säga)
Om de är trötta på politik skulle de inte ha nominerat Sean Penn eller Tim Robbins, som är uttalat vänsterpolitiska och regimkritiska. Och just det ja Gandalf, Michael Moore förra året.
Oscarsgalan ska handla om huvudsakligen amerikansk och engelskspråkig film, det är ingen hemlighet. Men i år är det faktiskt en ovanligt internationell blandning. Se bara på brasilianska Gud stad som fick fyra prestigefyllda nomineringar! (Se den, den är fantastisk!) Jag tror inte att bristen på skådespelarnomineringar för Konungen beror på att filmen är gjord i Nya Zeeland (det hindrade inte filmen från att få elva andra nomineringar). Men jag tror du har rätt i att fantasy-genren är en belastning.
Jag tror att det ett ännu större problem är att skådespelarna och rollerna mer fungerar som en ensemble. Det finns inga tydliga gränser mellan huvudroller och biroller som passar in i Oscarskategorierna. Ett annat problem är att trilogin, liksom böckerna, egentligen är en enda film. När man ser Konungen ser man bara en tredjedel av skådespelarprestationerna. Och då märker man inte hur bra många av dem faktiskt är.