Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 11:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 32  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 8:19 pm 
The Magnificent

Jo, men rohirrims genomfart beror ju på att orkerna i första-ledet reser sina pålar/spjut en aning och att vissa delar vacklar. Det förenklar det hela en hel del. Till skillnad från orkerna så står ju skottarna stilla och inte backar, vilket gör att det bara tar stopp.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 8:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Exakt. Såvitt jag förstått så bryter orkernas främsta piklinje sin strikta formering precis innan rohirrim når den. Historiskt sett: Om pikenerarna höll linjen kunde de motstå kavallerichocker rätt väl. Om linjen bröts av någon orsak (beskjutning, sammabrytade moral eller annat), så kunde kavalleriet hugga in - och då var det oftast kört, om inte en ny linje skyndsamt kunde ställas upp. Eller så kunde kavalleriet anfalla i flanken på formationen, där pikskyddet kanske var sämre. Angående moralen, så vill jag minnas att jag hört ett rykte att det vid en filminspelning av en kavallerichock krävdes många omtagningar, eftersom statisterna som spelade infanteri drabbades av panik när muren av stål, hästar och män kom stormande mot dem - trots att de visste att det bara var "på låtsas". :)

I slaget vid Falkirk hade ju skottarna väl förberedda positioner med mycket pikar. Den engelska styrkorna hade dock långbågeskyttar till sitt förfogande, vilket gjorde att bågskyttarna helt enkelt sköt tillräckligt stora hål i skottarnas formationer för att det engelska kavalleriet skulle kunna göra chock och slå sig genom de glesnande leden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 9:03 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Slaget vid Falkirk är det det sista slaget i Braveheart?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 9:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jupp. Men som tidigare sagts i tråden så ska knappast Braveheart (filmen) tas som någon historisk dokumentär. Den är rätt frikostigt strösslad med felaktigheter...

Senast redigerad av Sarvi fre nov 05, 2004 9:19 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 9:18 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Skit i Braveheart. Den är så historiskt inkorekt att den inte ens passar som avskräckande exempel för mina framtida barn. :!:

Jag har inte läst mig in på namnen på just de Skottlandkrigen. Men visst var det Falkirk som kom efter Stirling? Stirling gav ju verkligen skottarna en blodad tand; ett självförtroende att fortsätta kriga. Om nu inte britterna var så inkopetenta skulle de säkert ha förlorat vid Stirling. Lite svårt för halva kavaleriet att slåss i en liten yta där den enda flykten består av en liten bro. Må vara att britterna underskattade skottarna; men var det inte i lite väl överkant?

Just filmens Stirling ger ett bra exempel hur pikar kan förstöra en stark kavaleriarmé. Hugnotterna, britterna och österrikarna fick lära sig den läxan. Hugnotterna mot en mindre här, österikarna mot en långt mycket mindre här (Schweisarna hade iaf förberett platsen riktigt bra), och britterna mot, i filmen, en mindre här. Anfaller man som Bravehearts britter borde kavaleriet vara på väg mot undergången. En samlad linjeattack ger en lika kraftig styrka mot hela fiendelinjen, som absorberar kraften och förintar den. Konstigt att inte Roharimerna förlorade fler män mot Orc(h)linjen. I första anfallet, vid Helms Klyfta, bländades dock Orcerna...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 10:10 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Det sämsta med "Braveheart" är hur de framställer Robert Bruce. Han gjorde bra mycket mer för Skottland än vad Wallace gjorde.

Angående slagen vid Stirling Bridge, Falkirk, Bannockburn etc: http://en.wikipedia.org/wiki/Wars_of_Sc ... dependence

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 10:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, Falkirk (1298) kom efter Stirling (1297), så den detaljen fick Gibson rätt ;). Slaget vid Stirling ägde ju, precis som du säger, rum vid bron över Forth. Någon som sett till den floden i Braveheart? :?

Warennes (Earlen av Surrey) handlande var onekligen inkompetent på ett sätt som trotsar allt förnuft... Men Edward I tog ju revansch å de gruvligaste på skottarna efter Falkirk. Sedan dröjde det väl till Bannockburn innan skottarna kunde ge igen?

Vad roligt att det blev en liten historietråd av det här, förresten! OT, men intressant.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 05, 2004 10:21 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Någon som sett till den floden i Braveheart?

Det finns ju ett stort dike på slagfältet; floden kanske har torkat ut?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 04, 2004 8:08 pm 
Avar

Inte för att jag vill förstöra en intressant diskussion, men skulle itne det här forumet handla om irritationsmoment i LotR? :? :)
Det som stör mig är att Frodo är så otroligt sjuk efter Morgul-dolkens hugg, vilket (visserligen inte så mycket) skär sig lite mot boken. Han kunde inte gå, nej, men han kunde prata och annars "bete" sig :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 05, 2004 2:08 pm 
Noldo

Om du tycker att det skär sig mot boken hade du nog tyckt att det skar sig ännu mer om han inte blivit så sjuk. I boken får man en klar bild av att det verkligen är allvarligt. Om han suttit på en häst och varit bara ganska sjuk skulle man tycka att det var oerhört löjligt att alla tjatade om hur allvarligt det var och att han behöver alvisk medicin osv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 08, 2004 8:32 pm 
Avar

Jo, det förstås...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 9:17 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Åsså när Arwens basröst kommer in när Frodo är sjuk... har nämnt det förut men det tål att upprepas. :roll:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 09, 2004 5:27 pm 
Avar

Älva skrev:
Åsså när Arwens basröst kommer in när Frodo är sjuk... har nämnt det förut men det tål att upprepas. :roll:

Kanske jag är oupplyst, men när har Arwen en basröst?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 10, 2004 9:10 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Sorry Liv Tyler ska det va. :oops:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 10, 2004 10:02 am 
Maia
Användarvisningsbild

När Frodo är sjuk och Vidstige har gått iväg för att hitta örten. Då kommer basrsten, när Frodo ser henne i sin (eller Glorfindels) vita ljuskropp. Och det var väl det som du frågade om?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 469 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 32  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]