Nu när jag sett alla EE filmer så känner jag mig tvingad att delge er mina tankar. för det första: absolut sista gången jag tittar på alla filmer i sträck, tror personligen att jag får ut mer om jag tittar mer koncentrerad på en, än slött på alla tre.
Likväl jag proklamerar här och nu att jag fullständigt förlåter PJ, hans verk ska förevigt glimra i mitt minne som en fantastisk filmupplevelse. I slutändan är det väldigt lite jag känner för att klaga på och desto mer som jag vill hylla.
Hyllning:
Jag gillar verkligen alla sång och verssnuttar han har fått med i slutproduktionen. Speciellt Rohans krigsverser.
I Filmen är numer Boromir favorit före Theoden, till skillnad från i boken. Hans extra scener har verkligen gjort Boromir så mycket bättre, han har färg och djup till skillnad från vissa andra.
Alla extra paraleller till boken som Pj stoppat in, Bilbos troll, gröna drakens värdshus, trädet som sväljer Merry och Pippin, alla citat som visserligen är fel tidsmässigt eller från fel person men jag blir lika glad ändå. och så vidare och så vidare.
Musiken som satt gjuten som en handske hela filmen. *The shiremusiken, orkmusiken, brödraskapet springer musiken, Rohirrim anfaller musiken* och så vidare. miljöerna är också de fantastiska...
Dessutom tycker jag han och de som hjälpte till verkligen lyckats med castingen den enda jag stör mig på är Emoer som alltid synes ha en jäkla skum rynka upp över ögenbrynen.
*hoppas ni förstår
Sågning:
Detta var det enda jag kunde komma på efter att filmen var slut, jag hatar det inte men finner det svårt att förstå.
Alverna vid Helms Deep som så många härinne, varför? varför plocka in två hundra alver som dessutom leds av Haldir som är med i fem minuter för att sedan dö. vad i helvete ska detta menas förklara. vad? vad? vad? punkt nummer två. Arwens band till ringen. Oförklarligt och smått löjligt, den andledning jag kommer på är att PJ vill skapa någon slags extra spänning, men varför? är det inte spännande nog som det är? Punkt nummer tre: Elronds uppdykande med klingan, ett mindre irritations moment men likväl totalt onödigt.
För att försvara andra kritiska inlägg.
Faramirs förändring. Jag tycker inte det är en sådan stor förändring, jag tolkar det aldrig som att han i filmen är under ringens kontroll utan istället under trycket från fadern. I boken tycker jag Denethors favorisering av Boromir är väldigt intressant och PJ lyckas på ett lysande sätt passa in det i filmen precis som förhållandet Boromir/Faramir.
Enternas nej. tycker inte det är riktigt intressant hurvida de säger nej eller inte samtidigt som jag likaväl kunde ha godtagit ett ja direkt.
Spökarmens nej och dödskalleravinen. Deras "nej" tolkar inte jag som ett nej utan som att de blir så chockade att de måste samla sig först (eller liknande). Dödskalleravinen är totalt onödig men ändå bara en minut av flera hundra så... wtf.
Gimlis skämtsamhet och det uppenbara uppenbara. Ja, om man tittar på de förkortade filmerna så kanske Gimli kan uppfattas så, själv märkte jag det inte alls som något irriterande, något skämt var tjugonde minut var det inte tal om. Sedan störde jag mig inte alls på Legolas "A diversion" eller likande, kan bero på att jag var gansk trött

.
Theodens förändring. Märker jag heller inte av, visserligen kan jag förstå det om man bara ser den förkortade TTT men ser man alla filmerna får jag ändå liknande rysningar som i boken.
Spökarmen på Pellenor. Deras ingripande på Pellenor och att de är så mäktiga beror enligt mig på att PJ målade in sig i ett hörn när han gjorde Olifanterna alldeles för starka. Rohan klarar helt enkelt inte av att besegra dessa självt.