Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 9:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 168 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 7:31 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Ja, han var absolut inte vithårig förrns i Vattnadal, det minns jag bestämt :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 7:34 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Lúthien skrev:
Ja, men varför har då Bilbo åldrats från det att man ser att han hittar ringen t.o.m. det att Gandalf kommer på hans födelsedag? Om inte Frodo åldrats pga ringen, varför gör då Bilbo det??

Nu kommer Jag faktiskt inte ihåg om Bilbo åldras i filmen. I boken gjorde han det inte. Om han har gjort det i filmen så har PJ gjort ännu ett misstag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 7:48 pm 
Vala

Roccondil skrev:
Lúthien skrev:
Roccondil skrev:
Det har han väl inte? Varför tror du det?

han e vithårig när han fyller 111 men inte i grottan.

Det är väl först i Vattnadal han är vithårig?

Då har han åldrats rejält å e mega vithårig, men jag vill minnas att han även e vithårig på sin födelsedag. har inte sett filmen på ett tag å den utlånad så¨jag kan inte kolla om jag har rätt eller fel. isånna fall :oops:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 7:51 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Citera:
Då har han åldrats rejält å e mega vithårig, men jag vill minnas att han även e vithårig på sin födelsedag. har inte sett filmen på ett tag å den utlånad så¨jag kan inte kolla om jag har rätt eller fel. isånna fall :oops:

Det är ju just det att han åldrades otroligt mycket efter att han lämnade ifrån sig ringen till Frodo.
Jag har inget minne av att han var vithårig på sin födelsedag, men vem vet, jag kan ju ha fel :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 7:58 pm 
Vala
Användarvisningsbild

Han är gråhårig på sin födelsedag!
Och att han är vithårig i vattnadal, beror ju på, som ni säger, att han har lämnat ifrån sig ringen

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 7:59 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Lúthien skrev:
Då har han åldrats rejält å e mega vithårig, men jag vill minnas att han även e vithårig på sin födelsedag. har inte sett filmen på ett tag å den utlånad så¨jag kan inte kolla om jag har rätt eller fel. isånna fall

Jag kollade in filmen alldeles nyss. På sin födelsedag så är han gråhårig och i Rivendell är han vithårig. Jag har för Mig att han är vithårig i boken också när Frodo träffar honom i Rivendell. Men han var inte gråhårig på sin födelsefag eftersom Gandalf säger till Bilbo att denne inte förändrats något.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 8:08 pm 
Vala

Aslak skrev:
Lúthien skrev:
Då har han åldrats rejält å e mega vithårig, men jag vill minnas att han även e vithårig på sin födelsedag. har inte sett filmen på ett tag å den utlånad så¨jag kan inte kolla om jag har rätt eller fel. isånna fall

Jag kollade in filmen alldeles nyss. På sin födelsedag så är han gråhårig och i Rivendell är han vithårig. Jag har för Mig att han är vithårig i boken också när Frodo träffar honom i Rivendell. Men han var inte gråhårig på sin födelsefag eftersom Gandalf säger till Bilbo att denne inte förändrats något.

oki. ska kolla upp det så fort det går. har ändå ett minne av att jag hakade upp mig på att gandalf säger at han inte åldrats en dag när jag tyckte att det såg ut som det....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 03, 2003 8:23 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Lúthien skrev:
oki. ska kolla upp det så fort det går. har ändå ett minne av att jag hakade upp mig på att gandalf säger at han inte åldrats en dag när jag tyckte att det såg ut som det....

Gandalf säger faktiskt det. Trots att Bilbos hår, som ju i prologen var rött eller brunt (eller något liknande), är grått. Ännu ett slarvfel.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 11:04 am 
Hobbit

Isobel skrev:
Kalimac skrev:
Alldeles för mycket "hundögon" för hans del.

Precis! Trodde bara det var jag som tyckte detta :o
När alla andra suckade av ömhet när han vände upp (sin tionde) tårfyllda blick in i kameran kröp jag ner i stolen och skakade av skrattkonvulsioner haha

Jag tyckte Frodo var rätt pinsam en stor del av tiden. Hundögon plus konstiga grimaser som aldrig tar slut.. Svårt att inte skratta fastän man egentligen inte vill.

Det jag stör mig mest på är annars exorcist-Theoden.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 19, 2003 11:38 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Härligt att se att jag är (om inte helt normal så i allafall) i gott sällskap! Min bekantskapskrets tystnar oroat och smått besvärat då jag pratar om "Sagan" eller filmerna. Ni är ju precis lika insnöade som jag... :)

Elija Wood d/s-uger enligt min åsikt. Han är ju knappast någon skådespelare och jag bävar för scenen vid Domedagsklyftan. Den känns så mäktig i boken, men kan Elija leva upp till det? Och andra sidan är han ju väldigt söt, vilket ju alltid är trevligt. Frågan är bara om en hob kan vara så söt?

Håller helt med diverse föregående talare om Faramir. Får det gå till så? Och: Varför?

Sen undrar jag: Var är Sam? I boken är han ju en mycket speciell och tydlig personlighet. I filmerna är han ju bara ett bihang, och knappt det.

Har ni lyssnat på Sveriges Radios dramatisering av böckerna? Där görs Sam klockrent av Peter Harrysson. DÄR har vi Sam.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 19, 2003 11:56 pm 
Dvärg

Vendela skrev:
Frågan är bara om en hob kan vara så söt?

Ja det undrar jag också?! En hob kan såkert vara lite små gullig som pippin. Men bedårande som Elija?

Sen har jag hakat upp mig så på att hoberna INTE skall ha ljust hår. För rätta mig om jag har fel är det inte lite väl ljust hår som Sam har?! Kalla det möjligtvis ljus brunt men ändå!

Jag undrar om vi får se Elanor i platinablont hår?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 20, 2003 1:08 am 
Östring

Jodå, visst kan en hobbit vara söt, frågan är dock om Frodo ska vara det.. Tror annars att de gjorde övriga hober ljushåriga för att framhäva Frodos deprimerade sinnelag. Är väl inget som stör mig särskilt iofs. Det är ju för övrigt inte bara hoberna som har blivit blondare i filmatiseringen. Boromir och Faramir är ju båda svarthåriga i boken. Likaså håller jag på att Legolas var mörkhårig. Fast det ska vi INTE debattera :)

And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 21, 2003 10:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Likaså håller jag på att Legolas var mörkhårig. Nej, det ska vi inte debattera. Jag bara instämmer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 9:15 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Vendela skrev:
Sen undrar jag: Var är Sam? I boken är han ju en mycket speciell och tydlig personlighet. I filmerna är han ju bara ett bihang, och knappt det.

För mig känns det som att man inte får lära känna Sam särskilt bra förrens i tredje boken, veta vad han går för liksom. Innan jag läste trean tyckte jag nog att han var lite av ett bihang. Vi får väl se den 17:e..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 22, 2003 10:09 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag står fast vid min åsikt att Sauron är den som har sämst karaktär, men börjar nu bli smått förvånad över att ingen verkar hålla med mig!? :shock:

Mer elak snubbe får man leta efter...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 168 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]