Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 6:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 11:54 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Veronica skrev:
Jag tycker hon är bäst när ljudet är av eftersom hon stönar fram alviskan på nåt märkligt, irriterande sätt. Är det bara jag som stör mig på detta?

Jag tror jag klagade på det tidigare i denna tråd, eller var det en annan...jaja, iaf, visst är det otroligt störande?!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 12:06 am 
Noldo

Isobel skrev:
Veronica skrev:
Jag tycker hon är bäst när ljudet är av eftersom hon stönar fram alviskan på nåt märkligt, irriterande sätt. Är det bara jag som stör mig på detta?

Jag tror jag klagade på det tidigare i denna tråd, eller var det en annan...jaja, iaf, visst är det otroligt störande?!

Jag tål inte hennes röst! Får rysningar bara jag tänker på det, alla dessa sliskiga skäggstubbsscener med Liv Tyler framstönande/viskande "There is still hope"... buähäh
Varning för att sitta på första raden i biosalongen. Du kommer att bli allergisk mot skäggstubb för all framtid.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 4:04 am 
Östring

Haha, ja fy för den lede. Var på bio idag och fick se trailern på stora duken. Mkt trevligt, förutom när Arwen äntrar duken, vilket hon tyvärr gör alldeles för mycket. Elrond är heller ingen hit. Är det bara jag, eller är repliken "BeCOME who you were BORN to BE!" alldeles, alldeles fruktansvärd?

And I said would he take the bloody thing, and he said he'd be dammed to Hell if he could, and he asked would I, my dear hobbit, take the fecking thing, all the way, away from the Shire, yes, to put it in the fire, and I said yes, I said yes, I will yes.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 12, 2003 9:21 pm 
Hobbit

Har jag förstått er rätt? Tror ni verkligen på att Elrond ska komma till Pelenor med svärdet till Aragorn. Det man får se i trailern är en tillbakablick. I den förlängda versionen av Fellowship ser man när Aragorn får svärdet, kanske var med i originalet också, det minns jag inte.

För övrigt kan jag hålla med om att Arwen har fått allt för stort utrymme i filmerna. Hon borde varit med i första filmen och knappt nämnts i TTT och endast kommit in i slutet av ROTK. Hur det är med ROTK vet jag inte men man vet ju aldrig vad Peter Jackson får för sig att hitta på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 12, 2003 10:12 pm 
Redaktionen

zulan skrev:
Har jag förstått er rätt? Tror ni verkligen på att Elrond ska komma till Pelenor med svärdet till Aragorn. Det man får se i trailern är en tillbakablick. I den förlängda versionen av Fellowship ser man när Aragorn får svärdet, kanske var med i originalet också, det minns jag inte.

Då citerar jag Gustavs recension:

Citera:
Nytt i filmversionen av berättelsen är att det är Elrond, och inte Aragorns ättefränder dúnedain, som söker upp den återvändande konungen i Rohan. Elrond överräcker det sammansmidda konungasvärdet Andúril och råder honom att färdas på Dödens stig, då detta är det enda tilltag som kan hindrar fiendearméerna från söder. För egen del så satt jag innan Elrond avlägsnade sin huva och höll andan, i rädsla för att det skulle vara Arwen som kom med svärdet.

Det lutar åt att svärdet Aragorn går omkring med i de båda andra filmerna är ett ersättningssvärd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 12:12 am 
Redaktionen

Man ser han aldrig få svärdet i Första filmen! Han håller i bitarna men det gör han i orginalet också. Det enda om svärdet som lagts till i EE är att Elrond säger att alverna kan smida samman det!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 1:55 am 
Dvärg

okej.... nu kommer jag få en massa skit, men... jag tycker att filmen Arwen är rätt trevlig....

Visst är det rätt störande med dessa drömscener som finns i TTT men det är mer konceptets fel än Liv/Arwen....

Jag tror nog att det varit krångligt att introducera ännu en roll i Glorfindel... För även om det bara är där han skulle ha varit med i så fall, så är det rätt viktiga grejer som händer då....

Och vi får ju inte glömma att boken är oändligt mycket mer fulländad än filmen någonsin kunde ha varit........

.......... Springer och duckar

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 2:35 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Fiothel, jag håller med dig! :) Jag gillar att Arwen är en tydlig, levande gestalt i filmerna, till skillnad från i böckerna. Jag tycker faktiskt att det är en brist i böckerna, att Tolkien inte lyckades baka in sitt kärleksappenix i själva grundhistorien. Inte minst med tanke på vilken viktig motivation den relationen är för Aragorn.

Jag blev positivt överraskad av Liv Tyler i första filmen, och hade inget emot att avstå från Glorfindel. Jag tyckte hon var som en Luthien när hon försvarade Frodo mot nazgulerna. (Synd bara att Frodos karaktärsskildring blev lidande på den förändringen.)

Jag tycker också om Liv Tylers mörka, viskande Arwen-röst och tycker att hennes Sindarin är mycket vacker. För att inte tala om hennes klänningar. :) Hon behövs absolut i filmerna, tycker jag. Den romantiska flickan i mig hade inte varit nöjd annars!

Fast jag håller med om att det blev lite krystat med tillbakablickarna i TTT.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 12:58 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Katarina skrev:
Jag blev positivt överraskad av Liv Tyler i första filmen, och hade inget emot att avstå från Glorfindel. Jag tyckte hon var som en Luthien när hon försvarade Frodo mot nazgulerna. (Synd bara att Frodos karaktärsskildring blev lidande på den förändringen.)

Det är ju en av de sämsta scenerna! "Give up the halfling, Sheelf! "If you want him come and claim him." Gah, det är ju så dåligt. Och "whatever grace has been given to me let it pass to him" eller vad hon säger. Varför, VARFÖR säger Arwen så? Det är så jävla löjligt.

Katarina skrev:
Jag tycker också om Liv Tylers mörka, viskande Arwen-röst och tycker att hennes Sindarin är mycket vacker.

Vacker? Hon pratar ju långsammare än Enterna.

Lúthien skrev:
Hon behövs absolut i filmerna, tycker jag. Den romantiska flickan i mig hade inte varit nöjd annars!

Den romantiska gossen i Mig kvävdes av alla klichéer och dog.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 2:04 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ja Aslak, vi har väl olika åsikter då. Jag hoppas att den romantiske gossen i dig inte dog helt. Det vore synd om han gick hädan för så lite... :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 6:57 pm 
Redaktionen

Blev inte för förvånad när Aslak kom in och började säga vad som var så dåligt med filmen :lol:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 7:19 pm 
Sinda

Jag tycker inte heller att det är något större fel på Arwen i FotR. I TTT blir det tillslut för mycket när hon dyker upp gång på gång.
Hoppas bara de gör en vettig gestaltning av henne i RotK.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 9:55 pm 
Vala

Aslak skrev:
Lúthien skrev:
Hon behövs absolut i filmerna, tycker jag. Den romantiska flickan i mig hade inte varit nöjd annars!

Den romantiska gossen i Mig kvävdes av alla klichéer och dog.

skrev jag det där? vem la knark i min soppa?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 13, 2003 11:03 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Snarare i Aslaks soppa. Det var jag som skrev det där. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 14, 2003 12:22 am 
Redaktionen

Det är absolut inget fel på henne i FOTR

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]