Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 21, 2026 7:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 111 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 3:57 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag håller med Olorin! Har man elvaårsgräns så får mna ju ta med sina småbarn på sju år att se filmen. Upprörande!

En fisk som heter Wanda hade femtonårsgräns när den kom. Ni som har sett den kanske förstsår varför en sån film som Lotr borde ha detsamma.

Vad man upplever som läskigt och inte är olika. Jag var jättetuff som barn och kollade på en massa skräckfilmer och drömde aldrig mardrömmar. Men jag hade oförklarliga och återkommande panikångestattacker som ingen kunde förstå...
Långt senare så läste jag en artikel om sambandet mellan otäcka filmer med mycket våld och blod och det undermedvetna hos unga sinnen. Då förstod jag mycket mer. Och jag har inte lidit av ångest på flera år nu. Trots att jag kollar på en del otäcka filmer men nu blir jag rädd på riktigt i stället för när jag var barn och inte upplevde det som otäckt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 4:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

I Storbritannien är det ännu värre! Där blev filmerna klassade som "PG", Parental Guidance. Det betyder att barn som är hur små som helst kan kolla på den, om det är någon myndig som köper biljetterna. Målsman behöver inte ens vara med i salongen! För den som undrar är systemet:

G - General, för alla (ex. The Incredibles, Home on the Range)
PG - Parental Guidance, se ovan (ex. The Princess Diaries, LotR 1-3)
12A - Barn under 12 får komma in med förälder (ex. Van Helsing, After the Sunset)
15 - Ingen under 15 kommer in (ex. Alien vs. Predator, Bridget Jones - The Edge of Reason (barntillåten i Sverige!!!))
18 - Ingen under 18 kommer in (ex. Saw, Kill Bill, Texas Chainsaw Massacre)

Jag har sett storgråtande 5-åringar släpas ut av irriterade föräldrar från ROTK. Scenen då orkerna bombarderar Minas Tirith med avhuggna huvuden är verkligen inte för 5-åringar. De ursäktar sig med att det är "Fantasy violence", men ett avhugget huvud är alltid ett avhugget huvud.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 4:37 pm 
Wavemaster of the World

Jag tänkte inte på att även sjuåringar får se elvaårsfilmer. Det borde ändras så att det är samma som för femton - man måste ha åldern inne. Men femton känns fortfarande för högt för Lotr, tycker jag. Och naturligtvis är det individuellt vad man tycker är otäckt.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 4:37 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Oh ja! Blod är alltid blod och våld är ju våld. Oavsett om det är orker eller balroger.

En ny gräns vid tretton år borde införas i Sverige. Att man får se filmen själv vid tretton men måste ha förälder med om man är under. Dock lägst elva! Jag tycker ingen under elva borde se filmerna; de kan gott läsa böckerna i stället.

detta var svar på vanjas inlägg

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 5:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vi har varit inne på denna debatt tidigare i "Gammelklubben" och där var jag en av av de som tyckte (och fortfarande tycker) att alldeles för små barn får se filmerna. Nu har min 11-åring och 9-åring fått sett första filmen. (9-åringen höll på att klättra upp på mitt huvud när Bilbo försökte ta ringen från Frodo. :D ) TT tänker jag dock inte låta 9-åringen se än och i den här frågan är jag mycket övertygad.

På lördag kommer vi att få ett problem då vi är tre som absolut vill se en viss film på TV, men jag har även en 7-åring och han får inte se någon av filmerna än... Hmm...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 25, 2004 8:29 pm 
The Magnificent

Älva skrev:
Oh ja! Blod är alltid blod och våld är ju våld. Oavsett om det är orker eller balroger.

En ny gräns vid tretton år borde införas i Sverige. Att man får se filmen själv vid tretton men måste ha förälder med om man är under. Dock lägst elva! Jag tycker ingen under elva borde se filmerna; de kan gott läsa böckerna i stället.

detta var svar på vanjas inlägg

Jag tycker också att femton är för hög gräns för de här filmerna. Precis som du säger borde det vara 13 (11) som gränser. Och det där i England med femåringar på sånna här filmer är ju helt korkat...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 9:23 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Rosie skrev:
Vi har varit inne på denna debatt tidigare i "Gammelklubben" och där var jag en av av de som tyckte (och fortfarande tycker) att alldeles för små barn får se filmerna. Nu har min 11-åring och 9-åring fått sett första filmen. (9-åringen höll på att klättra upp på mitt huvud när Bilbo försökte ta ringen från Frodo. :D ) TT tänker jag dock inte låta 9-åringen se än och i den här frågan är jag mycket övertygad.

På lördag kommer vi att få ett problem då vi är tre som absolut vill se en viss film på TV, men jag har även en 7-åring och han får inte se någon av filmerna än... Hmm...

Du kanske skulle göra som mamma gjorde på mig; hålla för ögonen varje gång det kom något otäckt? Det är ju lättare hemma. Eller nä... förresten, kan man inte aktivera den lille på något annat sätt eller låta honom sova hos mormor eller nåt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 1:49 pm 
Dvärg

Jag blev så irriterad när jag igår hörde TV4-hallåan påa lördagens filmvisning! Hon nämnde bl.a. att det i Brödraskapet finns deltagare med "en dold agenda", som om det skulle vara ett bärande tema i berättelsen. Hon syftar naturligtvis på Boromir. Filmernas version av hans bevekelsegrunder känns alltmer onödig. Varför måste han framställas så att det kan tolkas som om han hela tiden följer ett hemligt uppdrag att föra Ringen till Gondor?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 1:51 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Idiotiskt! Han visste ju inget om den förrän han kommit till Imladris! *suck*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 1:55 pm 
The Magnificent

Och dessutom så har han gjorts lite mer tjurig och emotsträvig i filmerna, det 'är han ju inte i böckerna. Han säger att han inte gillar att gå in i Moria och Lorien, men han gör det sedan utan att klaga. Den riktiga Boromir tycker jag mycket bättre om än PJ:s

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 2:54 pm 
The Magnificent

Har någon sätt undertexten till filmen på TV4:s hemsida!

Det var en av de mest dumma och korkade sammanfattningen man kan få ju... Det känns som att de medvetet förvrängt alltihop.

Senast redigerad av Meriadoc fre nov 26, 2004 3:57 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 3:49 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej vad står det?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 3:51 pm 
The Magnificent

Citat från TV4:s hemsida:

Citera:
Amerikansk äventyrsfilm från 2001. Baserad på en bok av J.R.R Tolkien. Den unge hoben Frodo ärver en magisk ring från sin kusin Bilbo. Snart får Frodo veta att den onde trollkarlen Sauron söker efter ringen eftersom han vill åt de magiska krafterna ringen besitter för att kunna förslava invånarna i landet Midgård. Frodo inser att det bara finns en sak att göra - förstöra ringen. Men då måste han bege sig till domedagsklyftan där den tillverkades. Han samlar ihop några udda karaktärer, bland andra en trollkarl, en dvärg och en älva och tillsammans beger dig sig iväg på en vandring som blir full av äventyr och fasor. Åldersgräns 11 år på bio.

Senast redigerad av Meriadoc fre nov 26, 2004 4:18 pm, redigerad totalt 1 gång.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 3:55 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Meriadoc skrev:
Citat från TV4:s hemsida:

Amerikansk äventyrsfilm från 2001. Baserad på en bok av J.R.R Tolkien. Den unge hoben Frodo ärver en magisk ring från sin kusin Bilbo. Snart får Frodo veta att den onde trollkarlen Sauron söker efter ringen eftersom han vill åt de magiska krafterna ringen besitter för att kunna förslava invånarna i landet Midgård. Frodo inser att det bara finns en sak att göra - förstöra ringen. Men då måste han bege sig till domedagsklyftan där den tillverkades. Han samlar ihop några udda karaktärer, bland andra en trollkarl, en dvärg och en älva och tillsammans beger dig sig iväg på en vandring som blir full av äventyr och fasor. Åldersgräns 11 år på bio.

Totala idioter. Sauron är ingen trollkarl. Frod samlar inte ihop några följeslagare och speciellt ingen jävla älva!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 26, 2004 3:55 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Amerikansk?
Sauron... trollkarl?! :shock:
Älva? :D :x

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 111 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]